REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
BMW M5, model E39
BMW M5, model E39
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Używane BMW M5, oznaczone kodem E39 wciąż wzbudza emocje podobne do tych towarzyszących premierze modelu. Ceny tego M5 są atrakcyjne, na co trzeba uważać przy zakupie E39 M5, czy jest usterkowe?

Mimo że od wprowadzenia BMW M5 (modelu E39), minęło już 14 lat, auto wciąż pozostaje niespełnionym marzeniem rzeszy kierowców. Już podczas premiery pod koniec1998 r. „M5” okazała się krokiem milowym w dziejach BMW M, gdyż po raz pierwszy w historii sięgającej roku 1972 (powstanie działu M GmbH), pod maską znalazł się ośmiocylindrowy, widlasty silnik o pojemności niemal 5 litrów. Generował on moc 400 koni mechanicznych, a moment obrotowy sięgał 500 Nm. Te suche dane nie oddają jednak emocji i wrażeń, jakich doznawał szczęśliwiec, zasiadający za kierownicą „emki”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

BMW M5 (E39) - osiągi

Na pierwszy rzut oka sportową wersję seryjnej „piątki” można poznać po specyficznym wzorze, chromowanych, osiemnastocalowych felg i czterech rurach wydechowych, wykonanych ze stali nierdzewnej. Poza tym auto wyróżnia się większymi wlotami powietrza oraz bardziej aerodynamicznym kształcie lusterek, ale są to wyłącznie kosmetyczne zmiany. W środku natomiast, i to mimo upływu lat, zastanie nas ponadczasowa elegancja i ergonomia. Dobór znakomitych materiałów, takich jak skóra, alkantara oraz do wyboru - drewniane bądź aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej i drzwiach, to prawdziwa rozkosz dla zmysłów. Sportowe fotele, oczywiście elektrycznie regulowane z regulacją podparcia lędźwiowego i podudzia, doskonale trzymają podczas szybkiego pokonywania zakrętów, jak i pozostają komfortowe podczas długich wojaży. Aż trudno uwierzyć, że ta pokaźna, pięcioosobowa limuzyna (samochód waży ponad 1700 kg i mierzy niemal 4,8 m), przyspiesza do 100 km/h w 5,3 s, a do 200 w ok. 18! Za sprawą układu zmiennych faz rozrządu VANOS, poprawiającego wartość momentu obrotowego w dolnych i średnich zakresach prędkości obrotowej silnika, elastyczność „M5” robi kolosalne wrażenie. Rozpędzanie na czwartym biegu od 80 do 120 km/h trwa niecałe 5 s, a wduszenie pedału gazu przy 200 km/h nadal powoduje mocne wciśnięcie w fotel. Za sprawą 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów (tylko taka była możliwa), można ograniczyć spalanie auta, ale na zbyt wielkie oszczędności nie ma co liczyć - średnie spalanie to przynajmniej 14 l.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1: pełnoprawne BMW

REKLAMA

Napęd przekazywany jest wyłącznie na tylne koła, ale o bezpieczeństwo podczas jazy dba elektroniczny system stabilizacji toru jazdy DSC. Fani jazdy bokiem mogą oczywiście go wyłączyć, ale wtedy na mokrej nawierzchni, tył „beemki” tańczy niczym baletnica na lodzie. Wróćmy jednak na chwilę do silnika. Ówczesna „M5” stała się rewolucyjna nie tylko dlatego, że była najmocniejszą seryjnie produkowaną limuzyną, ale również z powodu magicznego przycisku M, znajdującego się na konsoli środkowej. Tryb „M” znacznie wyostrza reakcje na dodanie gazu, poprzez wykorzystanie pełnej mocy 400 koni. Pełnej, ponieważ standardowo auto jest przytłumione do wartości 300 KM, dopiero magiczny guzik uwalnia całe stado narowistych rumaków... Nie dość, że sprytne, to jeszcze praktyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

BMW M5 (E39) - koszty eksploatacji

Zaawansowana technologia potęguje nie tylko bezpieczeństwo i radość z jazdy, ale również koszty związane z ewentualnymi naprawami i ogólną eksploatacją auta. W modelach produkowanych do września 2000 roku, może szwankować układ VANOS, a jego wymiana w serwisie BMW, to koszt ok. 6 tys. zł. Samo sprzęgło kosztuje 2000 zł, a do tego źle znosi agresywne traktowanie. Komplet amortyzatorów na przód auta, to wydatek rzędu dwóch tysięcy, a 2 przednie tarcze hamulcowe to już 2300 złotych... Układ jezdny jest to wyrafinowana, aluminiowa konstrukcja, dość kosztowna, co widać po cenie amortyzatorów, ale zarazem trwała. Nadwozie jest ocynkowane, dlatego o korozję raczej nie trzeba się zamartwiać.

Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko

BMW M5 (E39) - ceny

Zazwyczaj ceny „M5” oscylują wokół 40 tysięcy zł., ale nie brakuje ofert od koneserów marki, za około 60 tysięcy. Dużo, biorąc pod uwagę, że są to egzemplarze 11-12- letnie. Bardzo dobry stan auta powinien być kluczowym kryterium przy zakupie, jeśli przyszły właściciel nie chce, by „emka” stała się zmorą domowego budżetu. Nowy egzemplarz kosztował w Polsce niespełna 400 tys. zł i praktycznie nie miał konkurencji. Jedynie Audi S8 było dostępne w „manualu”, ale niższa o 40 KM moc nie pozostawiała złudzeń, komu należy się wieniec zwycięstwa. Na chwilę obecną o konkurenta z rynku wtórnego też trudno, chyba że komuś nie przeszkadza automatyczna skrzynia biegów. Wtedy na horyzoncie pojawiają się takie tuzy, jak Jaguar XJR lub Mercedes-Benz C 32 AMG. Co prawda oba reprezentują inne klasy, żaden z nich nie może się pochwalić czterema rurami wydechowymi i stadem czterystu koni pod maską, ale są tańsze przy zakupie i ubezpieczeniu, i mogą stanowić alternatywę dla osób szukających samochodu tego typu, a nie zdecydowanych na konkretny model. Jednak dla prawdziwych miłośników sportowych doznań obudowanych w ponadczasową, elegancką oprawę, relatywnie wysokie koszty zakupu „bawarczyka”, to drobny szczegół, a radość z jazdy i prestiż, jaki idzie za kultowym BMW, zrekompensują wszelkie materialne niedogodności...

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA