REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Piotr Dziedzic
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli poszukujesz taniego i w miarę bezawaryjnego samochodu, może warto skusić się na Forda Escorta? Pojawił się w 1967r. i był produkowany aż do 2000r, a przy tym był najlepiej sprzedającym się modelem Forda. Czy obecnie warto kupować leciwe już modele Forda Escorta?

Często myśląc o Fordzie Escorcie, ma się przed oczami: pordzewiały, różnokolorowy, zaniedbany samochód. Jednak należy wziąć pod uwagę, że może to też być bardzo wdzięczny wóz i po odrobinie dopieszczenia, potrafi bezawaryjnie przebyć setki tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Krótka historia modelu

Ford Escort narodził  w Anglii w 1967 roku. Miał konwencjonalny jak na owe czasy napęd na koła tylne oraz czterobiegową skrzynię. Początkowo auto produkowane było, jako wersja dwu i czterodrzwiowa, z okrągłymi lub kwadratowymi kloszami przednich lamp. Z czasem pojawiła się także wersja trzydrzwiowa oraz van. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.1, 1.3 i 1.6 dm3. Wszystkie silniki były silnikami benzynowymi. W latach 60’tych sporadycznie stosowano w autach rodzinnych silniki zasilane olejem napędowym nie były one oferowane. Mała ich wydajność, duża hałaśliwość i brak popytu na oszczędzanie paliwa nie zachęcały producentów aut rodzinnych do ich stosowania. Dla tych, ceniących sportowy charakter auta przygotowano wersję RS2000, z silnikiem o pojemności 2 litrów, osiągającą prędkość maksymalną 110 mil/godz.
Escort MK1 stał się przebojem na rynku europejskim i pod koniec lat 60-tych produkowany był poza Wielką Brytanią także w Niemczech. W ciągu 5-ciu lat sprzedanych zostało 2,155,301 jego egzemplarzy!

Zobacz też: Ford Escort: wymiana linki napinacza sprzęgła

REKLAMA

W 1975 pojawiła się druga generacja Escorta. Nowe było przede wszystkim nadwozie, a silniki pozostały te same, co w Escorcie Mk I. Dodatkowo wprowadzono jednostkę 1,8 l w wersji RS1800. Wersję RS2000 można było odróżnić po podwójnych reflektorach z przodu.

Ford Escort stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie (dotyczy lat 1982-1986). Do sukcesu tego przyczyniły się: nowoczesna sylwetka samochodu, duży wybór wersji silnikowych oraz świetne własności jezdne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w początkowym okresie produkcji MK III (tj. 1980-1984) oferta Forda powiększyła się o kolejne, nowe modele: kabriolet, 1.6 litrowy model XR3 oraz topowy model 1.8 litrowy RS Turbo. W roku 1983, pojawił się Escort o nadwoziu limuzyny (odpowiednik dzisiejszego sedana), nazwany Orion. Poza zmienioną tylną częścią nadwozia był on identyczny z Escortem hatchbackiem.

Na początku 1986 przeprowadzono facelifting. Zmieniono zderzaki, pas przedni, pojawiła się nowa jednostka 1,4 l. Mk IV charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że Mk IV był natychmiast rozpoznawalny, jako następca poprzedniego modelu. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana termostatu

REKLAMA

W 1990 roku zaprezentowano kolejną wersję Escorta. Zastosowano jednostki 1,3 l (60 KM), 1,4 l (71 KM), 1,6 l (105 KM), 1,6 l 16V (90 KM), 1,8l 16V i diesel 1,8 l (60 KM). Wersja XR3i otrzymała silnik 1,8 l o mocy 130 KM (pozostałe 1,8 l 105 i 115 KM), a nowy RS2000 silnik 2,0 l o mocy 150 KM. Ta ostatnia miała możliwość otrzymania napędu na cztery koła. Za to nowy Escort RS Cosworth, wprowadzony w 1992 roku miał silnik 2,0 l 16V Turbo o mocy seryjnej 220 KM i napęd 4x4 w standardzie. Produkcja odbywała się w niemieckich fabrykach.

Pierwsze zmiany stylistyczne przeprowadzono w 1992 roku, zmieniając pas przedni (charakterystyczny owalny wlot w atrapie chłodnicy) i tylne lampy. W 1995 roku Ford zrezygnował z nazwy Orion i sedan także otrzymał nazwę Escort. Ta wersja Escorta z silnikami 1,3 l i 1,6 16V montowana była również w polskich zakładach Forda w Płońsku.

Kolejny facelift miał miejsce w styczniu 1995 roku. Zmieniono pas przedni i deskę rozdzielczą.

W 1998 Escorta zastąpił całkowicie nowy model – Ford Focus. Produkcję teoretycznie zakończono w 2000, a ostatni furgon zszedł z taśmy w 2002 roku.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana podświetlenia zapalniczki

Ford Escort Mk VI (Mk VII)

Najczęściej na ulicach widzi się właśnie tę wersję modelu (tylko najmłodszych modeli nie „pożarła” jeszcze rdza). Były produkowane od 1995 do 2000 r.

Nadwozie:

Linia boczna przystaje do  swych czasów, okresu gdy dopiero pojawiały się krągłości i smukłość w designie. Tył skopiowany z modelu produkowanego w okresie: 1992-1995, jednak zmieniono tylny zderzak: usunięto srebrny pasek, który był tylko w tym modelu. Przód natomiast zastosowano zupełnie nowy, a dzięki swym małym przednim kloszom, zyskał miano „chomika”.

Wnętrze:

Środek Escorta jest bardzo ergonomiczny. Wszystkie przełączniki są proste, duże, łatwo dostępne kierowcy Plastiki są twarde i łatwo się rysują, jednak nawet po kilkunastu latach nie pękają i nie wydają nieprzyjemnych dźwięków. Kabina jest przestronna, co dziwne, zmieści się wewnątrz 5 osób, które dość swobodnie mogą przemieszać się na dłuższych trasach. Na duży plus zasługuje przestrzeń bagażowa: w hatchbacku to ponad 370 litrów, w którym zmieści się nadzwyczaj wiele.

Zobacz też: Jak zdemontować zbiornik paliwa w Fordzie Escorcie?

Wyposażenie Forda Escort

Ford Escort dostępny był w wielu odmianach wyposażenia. Można było przebierać wśród opcji np. skórzana tapicerka, klimatyzacja, 4x el. Szyby, elektrycznie sterowane lusterka, czy ogrzewane przednia i tylna szyba. Od 1996r. seryjnie montowano ABS w modelach escorta. Na rynku wtórnym jest naprawdę wiele konfiguracji wyposażenia, dlatego też każdy znajdzie odpowiednie dla siebie. Pamiętać należy, że po kilkunastu latach pewne systemy elektryczne i elektroniczne mogą po prostu szwankować i może warto ograniczyć je do minimum, aby zniwelować ryzyko awarii?

Silniki Forda Escort

Jednostek napędowych zastosowano naprawdę wiele. Najczęściej spotykanymi są wersje benzynowe: 1.3 60KM i 1.6 90KM (zetec). Słabsza jednostka cechuje się wysokim spalaniem i niskimi parametrami. Nie jest ona powszechnie polecana przez użytkowników. Jednak 1.6 16V Zetec, to naprawdę dobry silnik. Mimo upływu czasu, cechuje się wysoką trwałością. Należy jednak pamiętać o regularnej wymianie eksploatacyjnych części osprzętu silnika, a najbardziej silników krokowych, przewodów wysokiego napięcia, czy świec zapłonowych. Jeśli ktoś przestrzega zaleceń producenta, to gwarantuje sobie bardzo dobre użytkowanie. Należy jednak mieć na uwadze, że silniki te bardzo lubią benzynę/gaz i spalanie 11 litrów w mieście, nie powinno zaskakiwać.  Nie poleca się szczególnie silników 1.4, gdyż są bardzo niedopracowane i przestarzałe, a częste naprawy naprawdę mogą popsuć główny cel zakupu escorta: ekonomię.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana alternatora w wersji z klimatyzacją

Zawieszenie Forda Escort

Oprócz podatności na rdzę, to chyba największy mankament Escorta. Mianowicie przednie zawieszenie jest mało odporne na polskie drogi. Najczęściej wymienić trzeba końcówki drążków kierowniczych, czy łączniki stabilizacji. Ich ceny są bardzo niskie i są bardzo szeroko dostępne.

Ford Escort a LPG

Silniki zetec, są dość wrażliwe na jakość instalacji gazowej. Mianowicie, ich kolektory dolotowe są plastikowe, przez co generacja założonej instalacji musi być do niego dostosowana. Poleca się gaz sekwencyjny, by uniknąć wybuchów w silniku oraz aby uchronić kolektor przed rozerwaniem.

Niestety, modele Forda z tamtego okresu, są wyjątkowo podatne na rdzę. Przed zakupem, należy dokładnie przyjrzeć się podłużnicom, progom, nadkolom, czy elementom nadwozia. Decydując się na escorta, trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby odsiać zniszczone samochody. Pośród wielu ogłoszeń, można swobodnie odnaleźć zadbany egzemplarz, który posłuży jeszcze kilka lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA