REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Piotr Dziedzic
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
Ford Escort potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć...
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli poszukujesz taniego i w miarę bezawaryjnego samochodu, może warto skusić się na Forda Escorta? Pojawił się w 1967r. i był produkowany aż do 2000r, a przy tym był najlepiej sprzedającym się modelem Forda. Czy obecnie warto kupować leciwe już modele Forda Escorta?

Często myśląc o Fordzie Escorcie, ma się przed oczami: pordzewiały, różnokolorowy, zaniedbany samochód. Jednak należy wziąć pod uwagę, że może to też być bardzo wdzięczny wóz i po odrobinie dopieszczenia, potrafi bezawaryjnie przebyć setki tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Krótka historia modelu

Ford Escort narodził  w Anglii w 1967 roku. Miał konwencjonalny jak na owe czasy napęd na koła tylne oraz czterobiegową skrzynię. Początkowo auto produkowane było, jako wersja dwu i czterodrzwiowa, z okrągłymi lub kwadratowymi kloszami przednich lamp. Z czasem pojawiła się także wersja trzydrzwiowa oraz van. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.1, 1.3 i 1.6 dm3. Wszystkie silniki były silnikami benzynowymi. W latach 60’tych sporadycznie stosowano w autach rodzinnych silniki zasilane olejem napędowym nie były one oferowane. Mała ich wydajność, duża hałaśliwość i brak popytu na oszczędzanie paliwa nie zachęcały producentów aut rodzinnych do ich stosowania. Dla tych, ceniących sportowy charakter auta przygotowano wersję RS2000, z silnikiem o pojemności 2 litrów, osiągającą prędkość maksymalną 110 mil/godz.
Escort MK1 stał się przebojem na rynku europejskim i pod koniec lat 60-tych produkowany był poza Wielką Brytanią także w Niemczech. W ciągu 5-ciu lat sprzedanych zostało 2,155,301 jego egzemplarzy!

Zobacz też: Ford Escort: wymiana linki napinacza sprzęgła

REKLAMA

W 1975 pojawiła się druga generacja Escorta. Nowe było przede wszystkim nadwozie, a silniki pozostały te same, co w Escorcie Mk I. Dodatkowo wprowadzono jednostkę 1,8 l w wersji RS1800. Wersję RS2000 można było odróżnić po podwójnych reflektorach z przodu.

Ford Escort stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie (dotyczy lat 1982-1986). Do sukcesu tego przyczyniły się: nowoczesna sylwetka samochodu, duży wybór wersji silnikowych oraz świetne własności jezdne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w początkowym okresie produkcji MK III (tj. 1980-1984) oferta Forda powiększyła się o kolejne, nowe modele: kabriolet, 1.6 litrowy model XR3 oraz topowy model 1.8 litrowy RS Turbo. W roku 1983, pojawił się Escort o nadwoziu limuzyny (odpowiednik dzisiejszego sedana), nazwany Orion. Poza zmienioną tylną częścią nadwozia był on identyczny z Escortem hatchbackiem.

Na początku 1986 przeprowadzono facelifting. Zmieniono zderzaki, pas przedni, pojawiła się nowa jednostka 1,4 l. Mk IV charakteryzował się bardziej opływowym kształtem maski. Zmiany były na tyle niewielkie, że Mk IV był natychmiast rozpoznawalny, jako następca poprzedniego modelu. Do innych zmian należało zastąpienie modelu XR3 z układem gaźnikowym, przez model XR3i, w którym zastosowano wtrysk paliwa w systemie K-Jetronic.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana termostatu

REKLAMA

W 1990 roku zaprezentowano kolejną wersję Escorta. Zastosowano jednostki 1,3 l (60 KM), 1,4 l (71 KM), 1,6 l (105 KM), 1,6 l 16V (90 KM), 1,8l 16V i diesel 1,8 l (60 KM). Wersja XR3i otrzymała silnik 1,8 l o mocy 130 KM (pozostałe 1,8 l 105 i 115 KM), a nowy RS2000 silnik 2,0 l o mocy 150 KM. Ta ostatnia miała możliwość otrzymania napędu na cztery koła. Za to nowy Escort RS Cosworth, wprowadzony w 1992 roku miał silnik 2,0 l 16V Turbo o mocy seryjnej 220 KM i napęd 4x4 w standardzie. Produkcja odbywała się w niemieckich fabrykach.

Pierwsze zmiany stylistyczne przeprowadzono w 1992 roku, zmieniając pas przedni (charakterystyczny owalny wlot w atrapie chłodnicy) i tylne lampy. W 1995 roku Ford zrezygnował z nazwy Orion i sedan także otrzymał nazwę Escort. Ta wersja Escorta z silnikami 1,3 l i 1,6 16V montowana była również w polskich zakładach Forda w Płońsku.

Kolejny facelift miał miejsce w styczniu 1995 roku. Zmieniono pas przedni i deskę rozdzielczą.

W 1998 Escorta zastąpił całkowicie nowy model – Ford Focus. Produkcję teoretycznie zakończono w 2000, a ostatni furgon zszedł z taśmy w 2002 roku.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana podświetlenia zapalniczki

Ford Escort Mk VI (Mk VII)

Najczęściej na ulicach widzi się właśnie tę wersję modelu (tylko najmłodszych modeli nie „pożarła” jeszcze rdza). Były produkowane od 1995 do 2000 r.

Nadwozie:

Linia boczna przystaje do  swych czasów, okresu gdy dopiero pojawiały się krągłości i smukłość w designie. Tył skopiowany z modelu produkowanego w okresie: 1992-1995, jednak zmieniono tylny zderzak: usunięto srebrny pasek, który był tylko w tym modelu. Przód natomiast zastosowano zupełnie nowy, a dzięki swym małym przednim kloszom, zyskał miano „chomika”.

Wnętrze:

Środek Escorta jest bardzo ergonomiczny. Wszystkie przełączniki są proste, duże, łatwo dostępne kierowcy Plastiki są twarde i łatwo się rysują, jednak nawet po kilkunastu latach nie pękają i nie wydają nieprzyjemnych dźwięków. Kabina jest przestronna, co dziwne, zmieści się wewnątrz 5 osób, które dość swobodnie mogą przemieszać się na dłuższych trasach. Na duży plus zasługuje przestrzeń bagażowa: w hatchbacku to ponad 370 litrów, w którym zmieści się nadzwyczaj wiele.

Zobacz też: Jak zdemontować zbiornik paliwa w Fordzie Escorcie?

Wyposażenie Forda Escort

Ford Escort dostępny był w wielu odmianach wyposażenia. Można było przebierać wśród opcji np. skórzana tapicerka, klimatyzacja, 4x el. Szyby, elektrycznie sterowane lusterka, czy ogrzewane przednia i tylna szyba. Od 1996r. seryjnie montowano ABS w modelach escorta. Na rynku wtórnym jest naprawdę wiele konfiguracji wyposażenia, dlatego też każdy znajdzie odpowiednie dla siebie. Pamiętać należy, że po kilkunastu latach pewne systemy elektryczne i elektroniczne mogą po prostu szwankować i może warto ograniczyć je do minimum, aby zniwelować ryzyko awarii?

Silniki Forda Escort

Jednostek napędowych zastosowano naprawdę wiele. Najczęściej spotykanymi są wersje benzynowe: 1.3 60KM i 1.6 90KM (zetec). Słabsza jednostka cechuje się wysokim spalaniem i niskimi parametrami. Nie jest ona powszechnie polecana przez użytkowników. Jednak 1.6 16V Zetec, to naprawdę dobry silnik. Mimo upływu czasu, cechuje się wysoką trwałością. Należy jednak pamiętać o regularnej wymianie eksploatacyjnych części osprzętu silnika, a najbardziej silników krokowych, przewodów wysokiego napięcia, czy świec zapłonowych. Jeśli ktoś przestrzega zaleceń producenta, to gwarantuje sobie bardzo dobre użytkowanie. Należy jednak mieć na uwadze, że silniki te bardzo lubią benzynę/gaz i spalanie 11 litrów w mieście, nie powinno zaskakiwać.  Nie poleca się szczególnie silników 1.4, gdyż są bardzo niedopracowane i przestarzałe, a częste naprawy naprawdę mogą popsuć główny cel zakupu escorta: ekonomię.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana alternatora w wersji z klimatyzacją

Zawieszenie Forda Escort

Oprócz podatności na rdzę, to chyba największy mankament Escorta. Mianowicie przednie zawieszenie jest mało odporne na polskie drogi. Najczęściej wymienić trzeba końcówki drążków kierowniczych, czy łączniki stabilizacji. Ich ceny są bardzo niskie i są bardzo szeroko dostępne.

Ford Escort a LPG

Silniki zetec, są dość wrażliwe na jakość instalacji gazowej. Mianowicie, ich kolektory dolotowe są plastikowe, przez co generacja założonej instalacji musi być do niego dostosowana. Poleca się gaz sekwencyjny, by uniknąć wybuchów w silniku oraz aby uchronić kolektor przed rozerwaniem.

Niestety, modele Forda z tamtego okresu, są wyjątkowo podatne na rdzę. Przed zakupem, należy dokładnie przyjrzeć się podłużnicom, progom, nadkolom, czy elementom nadwozia. Decydując się na escorta, trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby odsiać zniszczone samochody. Pośród wielu ogłoszeń, można swobodnie odnaleźć zadbany egzemplarz, który posłuży jeszcze kilka lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA