Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man / Tomasz Korniejew
Nowy Citroen C3 to jeden z najciekawiej zaprojektowanych samochodów segmentu B. W naszym teście egzemplarz napędzany przez turbodoładowaną jednostkę, rozwijającą moc maksymalną 110 KM.

Bez wątpienia, trudno jest najnowszej generacji Citroena C3 odmówić uroku. Okrągłe nadwozie ozdobione w przedniej części nietuzinkowo wkomponowanymi reflektorami halogenowymi oraz umieszczonymi wysoko światłami do jazdy dziennej (w bazowej wersji halogenowe od wersji Feel – LED) prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Całość dobrze dopełniają tylne światła LED (standard dla wszystkich wersji) oraz dostępne standardowo w najbogatszej wersji Shine – Air Bumpers, czyli wypełnione powietrzem osłony, wykonane z tworzywa sztucznego, umieszczone na bocznych drzwiach. W odmianie Feel 9czyli środkowej) wymagają dopłaty ok. 1200 zł.

Rozstaw osi nowego Citroena C3 wynosi 254 cm. Długość nadwozia 399,6 cm, szerokość – 174,9 cm, a wysokość 147,4 cm.

Dla porównania, nadwozie nowego Volkswagena Polo ma długość 397,2 cm, szerokość 168,2 cm, a wysokość 146,2 cm.

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDi/150 KM EAT6

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man – wnętrze

Kokpit nowego Citroena C3 nawiązuje stylizacją do oryginalnego designu nadwozia. Ciekawa forma tablicy przyrządów może zostać ozdobiona centralnym, kolorowym, dotykowym wyświetlaczem o przekątnej 7 cali (to standard dla najbogatszej odmiany Shine, w wersji Feel wymaga dopłaty 2200 zł, w wersji bazowej jest niedostępny).

We wnętrzu C3 cieszą smaczki, niestety - nie dostępne dla wersji bazowej. Wykończenie elementu tablicy przyrządów tkaniną, uchwyty walizkowe w drzwiach bocznych (standard dla wersji Shine), czy tapicerka foteli, które wyglądają jak przeniesione z salonu urządzanego w latach 60. komponują się świetnie i dodają specyficznego „klimatu”.

Niestety w przedziale pasażerskim widać również oszczędności. Tworzywa sztuczne użyte do wykończenia kabiny (m.in. kokpitu, czy boczków drzwi) są twarde, choć spasowane z dokładnością.

Fotele kierowcy i pasażera siedzącego z przodu są obszerne i bardzo miękkie. Siedzi się na nich wygodnie, ale nie zapewniają dobrego podparcia bocznego. Na dłuższych trasach może doskwierać brak podparcia lędźwiowego kręgosłupa. Przydałby się również podłokietnik dla kierowcy.

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man

Tomasz Korniejew

Kolumna kierownicza ma szeroki zakres regulacji, co ułatwia znalezienie optymalnej pozycji.

W wersji wyposażonej w dotykowy ekran konsoli centralnej, konstruktorzy nie zapomnieli o wygospodarowaniu poręcznego schowka na smartfon. Szkoda, że jednocześnie przenieśli sterowanie nawiewem do menu komputera pokładowego. Wygodniej obsługuje się układ nawiewu klasycznymi przyciskami.

Zaskakująco dużo miejsca znajdziemy na tylnej kanapie C3. W recenzowanym egzemplarzu wyższe osoby mogą zahaczać fryzurą o podsufitkę, ale auto zostało wyposażone w opcjonalny dach panoramiczny.

Bagażnik nowego Citroena C3 ma pojemność 300 l, a przestrzeń na pakunki da się powiększyć do 922 l poprzez rozłożenie oparć tylnej kanapy. Szkoda, że próg załadunku jest dość wysoki.

Zobacz też: Test Citroen SpaceTourer 2.0 HDi/177 6EAT Business Lounge

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man – napęd/układ jezdny

W gamie napędowej nowego Citroena C3 znalazły się de facto dwie jednostki napędowe w różnych wariantach mocy. Podstawowym źródłem napędu jest trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,2 l, która może osiągać moc maksymalną – 68, 82, lub 110 KM. W gamie jednostek wysokoprężnych znajduje się silnik 1.6 BlueHDi w wersjach 75 i 100 KM.

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man

Tomasz Korniejew

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz napędzany przez jednostkę 1.2 PureTech, która rozwija moc maksymalną 110 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./min.

Jak na francuskie auto przystało, Citroen C3 jest samochodem z ponadprzeciętnie komfortowo zestrojonym zawieszeniem. Układ pochłania wszelkie nierówności nawierzchni niczym poduszkowiec. Ma to swoje odzwierciedlenie w dużych przechyłach nadwozia podczas jazdy po zakrętach.

Także układ kierowniczy nie zachęca do dynamicznej jazdy po krętych odcinkach. Siła wspomagania jest duża, a układ mało bezpośredni.


Nie oznacza to, że 110 konne C3 jest autem ospałym. Co prawda pojazd niechętnie się rozpędza, gdy obroty silnika są niższe niż 1500/min, co jest odczuwalne np. na drugim biegu, ale powyżej tej wartości auto robi się żwawe.

Mały Citroen nieźle radzi sobie także z wyprzedzaniem na drogach szybkiego ruchu, ale gdy chcemy dynamicznie zwiększyć prędkość od około 120 km/h należy zredukować bieg na trzeci. Mimo pięciobiegowej skrzyni, autem da się komfortowo podróżować z prędkością autostradową. W takich warunkach pasażerów nie zmęczy nadmierny hałas, choć trzeba przyznać, że pojazd jest podatny na podmuchy wiatru.

Szkoda tylko, że dźwignia manualnej przekładni ma długi skok i niezbyt precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia.

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man

Tomasz Korniejew

Jednostka PureTech wykazuje umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo. W ruchu miejskim można osiągnąć wynik „spalania” na poziomie 6,5 l benzyny na 100 km. Ale eksploatując samochód na krótszych miejskich odcinkach (do 4 km) zużycie paliwa rośnie do około 7,5 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man – podsumowanie

Podstawowa wersja nowego Citroena C3, napędzana przez benzynowy silnik o mocy 68 KM kosztuje 39 900 zł. Na najtańszą odmianę 110 konną trzeba wydać co najmniej 51 900 zł (silnik jest dostępny od środkowej wersji wyposażenia Feel). Najbogatsza i najatrakcyjniejsza wersja to Shine, która w połączeniu z opisywaną jednostką i manualną przekładnią kosztuje 59 340 zł.

Najnowsze C3, choć uwodzi wyglądem, pozostawia niedosyt w kwestii jakości prowadzenia. Przestronne wnętrze i dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego, także podczas jazdy w trasie (mimo pięciobiegowej przekładni), czynią z nowego C3 auto, którym można się wybrać w dalszą podróż na wakacje. W codziennym ruchu miejskim docenimy z pewnością komfortowe zawieszenie i umiarkowane zużycie paliwa.

Test Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man

Tomasz Korniejew

Citroen C3 1.2 PureTech 110 KM man – dane techniczne

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...