Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT / Tomasz Korniejew
Peugeot 508 RXH zadebiutował na rynku jako hybryda z napędem na obie osie. Najnowsza odsłona modelu nie jest ani hybrydą ani nie ma napędu 4x4. Zatem, co z Peugeota RXH pozostało?

Peugeot 508 w odmianie RXH nie miał być wersją królującą na szczytach tabeli sprzedaży. Droga hybryda z napędem na obie osie przegrywała konkurencję z wersjami 508 napędzanymi przez bardzo sprawne silniki wysokoprężne. Ale motoryzacyjny światek bardziej spodziewał się szybszego debiutu drugiej generacji RXH, z efektywniejszym układem hybrydowym niż zupełnego porzucenia projektu. A już kontrowersyjną wydaje się decyzja o rezygnacji (nawet w opcji) z wyposażenia RXH w napęd na obie osie. Zgoda - badania marketingowe dowodzą, że nawet w klasie SUV, klienci częściej sięgają po wersje z napędem na jedną oś, ale wycofanie z oferty napędu na obie osie w samochodzie tego typu jest posunięciem odważnym. Ale czy również pozbawionym sensu?

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT

Tomasz Korniejew

Nie da się ukryć, że w większości przypadków „kupujemy samochody oczami”. Bez względu na to, jak bardzo chcielibyśmy przywiązywać wagę do walorów praktycznych, to jednak najpierw zwracamy uwagę na te modele, które nam „wpadną w oko”. Dopiero potem przychodzi czas na sprawdzenie ceny i bliższe zapoznanie z autem.

I trzeba przyznać, że w tej konkurencji najnowszy Peugeot 508 RXH zdobywa punkty. Zgrabna bryła nadwozia ozdobiona masywnymi osłonami nadkoli ładnie współgra z podwyższonym do 18,4 cm prześwitem oraz dedykowanym do tej wersji Peugeota wzorem felg. Uroku nadwoziu dodają również standardowe reflektory Full LED i chromowane osłony dolnych części zderzaków.

Więcej informacji na temat Peugeota znajdziesz tutaj

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT - wnętrze

Dobre wrażenie nie mija po zajrzeniu do wnętrza. Przynajmniej jeżeli chodzi o przestronność i design tablicy przyrządów. Kokpit wykonano z materiałów wysokiej jakości, a poszczególne elementy spasowano z dokładnością. Wszelkie wskaźniki są czytelne, choć można dostrzec niedociągnięcia w ergonomii. W praktyce, niezbyt wygodne okazuje się umieszczenie przycisku do uruchamiania silnika (system bezkluczykowego dostępu do auta jest w wyposażeniu standardowym) po lewej stronie od kierownicy.

Zastrzeżenia budzi też zainstalowanie wysuwanych cup holderów tuż pod ekranem nawigacji (kolorowy, dotykowy, o przekątnej siedmiu cali). W przypadku, gdy umieścimy w uchwytach kubki – wspomniany ekran zostanie zasłonięty.

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT

Tomasz Korniejew

Ponadto na panelu pomiędzy przednimi fotelami zabrakło poręcznego schowka, w którym moglibyśmy umieścić portfel lub telefon.
Za to wygoda foteli wręcz rozpieszcza, a szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej i fotela kierowcy ułatwiają zajęcie optymalnej pozycji. Ciekawostką jest, że za dopłatą 2000 zł można w RXH zainstalować klimatyzację czterostrefową. To rozwiązanie rzadko spotykane w tej klasie pojazdów.

Peugeot 508 RXH dysponuje największym spośród wszystkich wersji 508 bagażnikiem. Objętość przedziału bagażowego w opisywanym modelu to 550 l. W 508 SW (czyli kombi) bagażnik jest mniejszy o 32 l.

Zobacz też: Test Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 KM EAT6

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT - napęd/układ jezdny

W gamie napędowej RXH znajduje się tylko jedna jednostka napędowa – wysokoprężny silnik z serii HDi o pojemności 2l, który rozwija moc maksymalną 180 KM przy 3750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min.

Standardowo z napędem współpracuje sześciobiegowa automatyczna przekładnia EAT.

Według danych producenta opisywany Peugeot przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s i może pojechać z maksymalną prędkością 220 km/h.

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT

Tomasz Korniejew

Dalsza część testu Peugeota RXH na następnej stronie


Konstruktorzy zadbali o dobre wyciszenie jednostki napędowej. 180 konny silnik nie jest nazbyt słyszalny w żadnym zakresie obrotów. Cechą charakterystyczną silników HDi jest ich oszczędność. Nie inaczej jest w tym przypadku. Podczas jazd w ruchu miejskim RXH zużywał średnio 7,8 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei podczas jazdy z prędkością ok. 130 km/h „spalanie” malało do około 6,2 l na 100 km.

To niewiele, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę nie tylko spore gabaryty samochodu ale też niezłą dynamikę. Co prawda Peugeot ochoczo rozpędza się do ok. 150 km/h, a powyżej tej prędkości dynamika rozpędzania odczuwalnie słabnie, niemniej w najczęściej używanym przedziale obrotów i prędkości auto napędza się bardzo sprawnie.

Cieszy też zachowanie auta podczas jazdy po autostradzie. Mimo zwiększonego prześwitu samochód nie jest podatny na boczne podmuchy wiatru i prowadzi się stabilnie.

Zwieszenie zostało zestrojone dość miękko, co ma swoje przełożenie podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Nadwozie przechyla się wtedy znaczniej niż w przypadku pozostałych wersji 508 SW jednak auto zachowuje się przewidywalnie.

Dobrze, że producent standardowo wyposaża RXH w przednie i tylne czujniki parkowania oraz kolorową kamerę cofania. Urządzenia są przydatne podczas parkingowych manewrów - RXH jest duży i ma spory promień skrętu.

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Peugeot 508 1.6 THP 165 KM sedan

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT - podsumowanie

Podstawowe pytanie, które powinno zostać zadane przy pisaniu tej recenzji brzmi – czy 508 RXH dużo stracił na użyteczności skoro producent pozbawił go napędu na obie osie?

Odpowiedź brzmi – i tak, i nie. Rozpatrując tę kwestię teoretycznie oczywiście stracił. 508 RXH z napędem na obie osie byłby bardziej użyteczny podczas jazdy z dala od utwardzonych szlaków. Ale mając na uwadze praktykę – w warunkach, w których go użytkowaliśmy (czyli w mieście i na autostradzie) wiele nie stracił. Wysoki prześwit przydał się nie raz, gdy zaszła potrzeba podjechania pod wysoki krawężnik, czy konieczność przejazdu po nierównej gruntowej drodze. W takich warunkach napęd 4x4 nie był niezbędny. I większości mieszkańców miast napęd na obie osie potrzebny nie jest. Jednak inaczej na tę kwestię mogą spojrzeć mieszkańcy przedmieść. Bo zdajemy sobie sprawę z faktu, że gdybyśmy po tej gruntowej drodze jechali tuż po jesiennej ulewie bądź wiosennych roztopach sprawa napędu na obie osie miałaby większą wagę.

Test Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT

Tomasz Korniejew

Peugeot 508 RXH 2.0 HDi 180 KM EAT – dane techniczne

Peugeot 508 RXH 2.0 HDi/180 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 180 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm/2000-3000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 550 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 481,7/185,3/152,5 cm
Rozstaw osi 281,7 cm
V-max** 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h** 8,9 s
Zużycie paliwa* 5,2/4,2/4,6 l/100 km
Cena od 155 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...