Test: Volvo XC40 T4 FWD Inscription - dobrze się w nim poczujesz. Po prostu!
REKLAMA
REKLAMA
Szwedzi w roku 2017 postanowili rozszerzyć ofertę modeli ze zwiększonym prześwitem. I tak właśnie narodziło się Volvo XC40. Co można powiedzieć o tym aucie? Choć jest crossoverem segmentu C, zaskakuje rozmiarami. Wygląda na model dużo większy! To jednak nie koniec dobrych wrażeń. Bo już od pierwszego momentu byłem też pod dużym wrażeniem tego, jak prezentowało się nadwozie. Projektanci Goteborga postawili na prostą i niezwykle czystą formę. Tak, mocno tu czuć szwedzki klimat.
REKLAMA
Volvo XC40 T4 FWD Inscription - w świecie szwedzkiego designu
Karoseria Volvo XC40 powstała w taki sposób, aby wyrażała nowoczesność i elegancję, a jednocześnie odrzucała zbędą porcję sztywności. Dzięki temu design jest bez wątpienia jedną z tych cech, które mogą zadecydować o zakupie tego modelu. Przy bliższym przyjrzeniu kierowca zwróci uwagę na jeszcze dwa aspekty. Pierwszym jest drobiazg - spryskiwacz przedniej szyby, który jest zintegrowany z ramieniem wycieraczki. Drugim LED-owe światła, które idealnie radzą sobie z oświetlaniem drogi nocą.
Zobacz również: Nowe Volvo V60 - najpiękniejsze kombi na rynku?
Design odgrywa kluczową rolę. W Volvo od zawsze niezwykle ważne było jednak wnętrze. A to w pierwszej kolejności zaskakuje ilością przestrzeni. Miejsca w kabinie pasażerskiej jest na tyle dużo, że spokojnie zmieści się nie tylko rodzina w modelu 2+2, ale także cztery dorosłe i wysokie osoby. Co więcej, podczas dalszych podróży kierowca odkryje zalety foremnego bagażnika o pojemności bazowej na poziomie 460 litrów. Na plus kabinie Volvo XC40 zapisać należ też dużą ilość schowków - osoby siedzące z przodu mają do dyspozycji nawet niewielką śmietniczkę koło podłokietnika!
Sporo uwagi należy się przednim fotelom - mają szeroką możliwość regulacji i są naprawdę wygodne. Nie męczą pleców nawet podczas dłuższych podróży. Mogłyby być jednak nieco lepiej wyprofilowane pod kątem trzymania bocznego. Kolejne plusy? Testowe Volvo XC40 T4 FWD Inscription posiadało zestaw wirtualnych zegarów. Matowa matryca dawała wysoki poziom czytelności, świetnie wyglądała, a emitowane przez nią kolory były… „eleganckie”.
Volvo XC40 T4 FWD Inscription - urzeka… dźwiękiem!
System multimedialny zamontowany w Volvo XC40 w gruncie rzeczy jest niezwykle prosty, a co za tym idzie intuicyjny w obsłudze. To tak właściwie jeden ekran, na którym pojawiają się wszystkie dostępne w aucie funkcje. Podczas jego pracy bardzo ważna jest jeszcze jedna rzecz - podczas testu pokładowy komputer działał bardzo płynnie. Ekran szybko reagował na dotyk, a poszczególne funkcje włączały się stabilnie i bez zbędnego zwieszania się. Na uwagę zasługuje jeszcze jeden element - wyśmienity system nagłośnienia firmy Harman Kardon.
Zobacz również: Test Volvo XC40: pierwsza jazda
System audio zastosowany przez Szwedów jest jednym z najlepszych w samochodach popularnych - i mówię to z poczuciem pełnej konsekwencji moich słów! Gwarantuje akuratne basy, wysoką czystość emitowanego dźwięku oraz mocno uprzyjemnia podróżowanie. System Harman Kardon jest dostępny w pakiecie Business Pro wycenionym na 3690 złotych. Zestaw głośników jest jednak warty każdej złotówki zawartej w tej niewygórowanej kwocie.
Wady kabiny pasażerskiej? Nie do końca podoba mi się gałka automatycznej przekładni. Szkło kryształowe raczej nie dodaje kabinie elegancji - wygląda zupełnie jak duży brelok. Poza tym inżynierowie mogli nieco inaczej zarysować słupek A - mocno ogranicza widoczność. Największe zastrzeżenia mam jednak do jakości materiałów wykończeniowych. Część plastików jest naprawdę twarda - żeby się o tym przekonać wystarczy dotknąć klapy zasłaniającej dostęp do schowka na rękawiczki. Nieprzyjemny w dotyku jest też jasny filc, którym wyłożone zostały boczki drzwi.
Volvo XC40 T4 FWD Inscription - jest mocny, szybki i…
Pod maską testowego Volvo XC40 T4 FWD Inscription pracował 2-litrowy silnik benzynowy. To konstrukcja o bardzo klasycznej podstawie technologicznej. Inżynierowie zastosowali bowiem 4 cylindry i 16 zaworów. Całość uzupełnili jednak bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz doładowaniem. Skutek? 190 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego. Jednostka napędowa podczas jady w mieście jest imponująco wygłuszona - praktycznie pracuje bezszelestnie! Do tego absolutnie nie brakuje jej mocy do sprawnego poruszania się. Według oficjalnej specyfikacji sprint do 100 km/h trwa 8,4 sekundy.
Zobacz również: Używane: Volvo V40 II (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Zastrzeżenia? Auto jest dość ciężkie - bez pasażerów waży 1650 kilogramów. A to w połączeniu z 2-litrowym silnikiem musi oznaczać wysokie spalanie. Podczas testu udało mi się osiągnąć średni wynik na poziomie 9,2 litra - w tym czasie komputer pokładowy pokazywał 7,5 litra. Podczas spokojnej jazdy 8-biegowa skrzynia automatyczna Geartronic spisuje się świetnie. Trzeba wziąć na nią jednak poprawkę np. podczas wyprzedzania w trasie. Po głębszym wciśnięciu pedału gazu, potrzebuje chwilki na wykonanie redukcji. A przez tą chwilę silnik reaguje zdecydowanie ospale.
Jedną z większych zalet Volvo XC40 jest sposób prowadzenia. Auto porusza się po drodze z ogromna łatwością! Kierowca pracuje lekko, ale jest dość czuła, zawieszenie okazuje się sprężyste, ale nie sztywne, a nastawy choć komfortowe, nie przechylają mocno nadwozia w zakręcie. Poza tym crossover świetnie trzyma się drogi. W czasie jazdy w łuku niemalże wgryza się w asfalt. A to sprawia, że na ustach kierowcy może zarysować się delikatny uśmiech.
Volvo XC40 T4 FWD Inscription - nie zmusza do myślenia
REKLAMA
Prowadzenie Volvo XC40 nie zmusza do mocnego myślenia i momentami potrafi być naprawdę relaksujące. To wielka siła tego auta. Z drugiej strony denerwująca jest inna rzecz, a konkretnie nadmierna czułość systemów bezpieczeństwa. Tak, układ awaryjnego hamowania w XXI wieku stanowi absolutną podstawę. Z drugiej strony podczas testu miałem kilka sytuacji, w których podczas jazdy w korku zanim zdążyłem nacisnąć hamulec, auto robiło to za mnie. W tym samym czasie wszczynając alarm i mocno naciągając pasy bezpieczeństwa.
Czy sukcesowi rynkowemu modelu XC40 można się dziwić? W żadnym razie. To jednak jeszcze nie oznacza, że auto jest wolne od wad. A największa dotyczy materiałów wykończeniowych - część jest niskiej jakości. W przypadku tego crossovera pojawia się jednak jeszcze jedna wątpliwość. Volvo od jakiegoś czasu należy do chińskiego koncernu. Czy to powód do strachu? XC40 w czasie testu udowodniło, że w żadnym razie. Bowiem nawet jeżeli marka ma w chwili obecnej azjatyckie obywatelstwo, to mentalność pozostała jej całkowicie europejska!
Volvo XC40 T4 FWD Inscription - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, benzynowy
- Pojemność silnika: 1969 cm3
- Maksymalna moc: 190 KM (przy 4700 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 1400 - 4000 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 210 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,4 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna Geartronic, 8 biegów
- Zbiornik paliwa: 54 litry
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,2 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,7 litra
- Długość: 4425 mm
- Szerokość: 1863 mm
- Wysokość: 1652 mm
- Rozstaw osi: 2702 mm
- Pojemność bagażnika: 460/1336 litrów
- Cena: od 131 100 złotych
Volvo XC40 T4 FWD Inscription - cena i wyposażenie:
- Cena: 201 400 zł
- Automatyczna klimatyzacja
- Czujnik światła i deszczu
- Przednie światła Full LED
- Światła tylne LED
- Tempomat
- System kontroli ciśnienia w oponach
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Kamera cofania
- Fotele przednie podgrzewane
- Tapicerka wykonana ze skóry
- Przyciemniane tylne szyby
- 20-calowe felgi aluminiowe
- Gałka zmiany biegów ze szkła kryształowego
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z regulowanym podparciem ud
- Elektrycznie składane zagłówki tylnej kanapy
- Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
- System nagłośnienia Harman Kardon
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.