REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sensacyjny Kuchar po raz piąty zwycięża w Rajdzie Barbórki (film)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Kowalski
Fot. Moto.wieszjak.pl
Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tomasz Kuchar przeszedł do historii, ustanawiając nowy rekord pięciu wygranych w Rajdzie Barbórki. Prestiżowa impreza odbyła w trudnych, zimowych warunkach, przy blisko 10 stopniowym mrozie i na bardzo śliskiej nawierzchni.

Podziękowania dla internauty Bartosza Kowalskiego za przesłanie filmu z rajdu.

REKLAMA

W minioną sobotę samodzielnym rekordzistą Rajdu Barbórki stał się Tomasz Kuchar. Wrocławski kierowca jadący, podobnie jak w zeszłym roku, Peugeotem 307 WRC, zwyciężył w niej po raz piąty, wygrywając też słynny odcinek specjalny Karowa. Wyprzedził dotychczasowych rekordzistów, Mariana Bublewicza i Pawła Przybylskiego, którzy wygrali rajd czterokrotnie. Kuchar stracił wiarę w wygraną po sporej stracie na odcinku Żerań. Był dopiero na trzecim miejscu przed wyruszeniem na Karową, mając ponad 12 sekund straty do sensacyjnego lidera Kamila Butruka. Straty teoretycznie nie do zniwelowania na krótkiej Karowej. Postanowił jednak zaatakować i udało się. Na mecie wyprzedził Butruka i Mistrza Polski Kajetana Kajetanowicza.

Zobacz również galerię z Rajdu Barbórki

REKLAMA

Zgodnie z tradycją z początkiem grudnia i sporym nagłośnieniem w mediach, startuje w stolicy Rajd Barbórka. Z wielu powodów jest to bardzo prestiżowa impreza, oficjalnie kończąca sezon sportów motorowych. Nie jest zaliczana do żadnych mistrzostw, jednak udział jest wyzwaniem i marzeniem wielu kierowców. Biorą udział nie tylko doświadczeni rajdowcy, ale też gwiazdy, dla których to dobra zabawa i duża dawka adrenaliny. W tym roku za kierownicą Subaru Imprezy usiadł dziennikarz Kamil Durczok, zresztą nie po raz pierwszy, a Andiego Mancina pilotował Mariusz Kałamaga z kabaretu Łowcy.B. Dopełnieniem i nieodłącznym elementem rajdu jest legendarny, wieczorny odcinek specjalny na ulicy Karowej. Startuje w niej najlepszych trzydziestu kierowców plus zawsze kilka znanych osób. W fotelu pilota Fabii WRC Grzegorz Grzyba usiadła Maja Włoszczowska, a mającego 670 KM Mitsubishi Lancera Zbigniewa Steca, Radek Majdan. Gościnnie jeździł też czterokrotny Mistrz Świata Fin Tommi Mäkinen, popisywał się tez Krzysztof Hołowczyc.

Od przeszło dziesięciu lat na odcinkach specjalnych Barbórki nie było takiej ilości śniegu ani tak niskich temperatur jak w tym roku. Z jednej strony cieszył fakt rozegrania zimowego rajdu, z drugiej jednak pojawił się dylemat przy wyborze opon, tym bardziej, że regulamin zabraniał najlepszych na takie warunki opon z kolcami. Organizator co prawda zobowiązał się do posolenia i odśnieżenia trasy, ale niewiele z tego wyszło, bo w nocy przed rajdem znów złośliwie sypnęło.
Zawodnicy podkreślali, że jest potwornie ślisko i bardzo trudno utrzymać się na trasie. Nie było kierowcy jadącego bezbłędnie, a o sukcesie decydowało często kto mniej razy wyląduje w zaspie. Jadący spokojniej osiągali lepsze czasy, zaś długie poślizgi i agresywny styl oznaczały tylko straty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak poradzić sobie zimą?

Wielu kierowców, co już powoli staje się tradycją, wynajmuje na Barbórkę super szybkie i drogie auta klasy WRC lub chociaż mocno podkręconą grupę N, chcąc wzbudzić zainteresowanie kibiców i dziennikarzy, a także samemu trochę „pobawić się” i sprawdzić za kierownicą auta, na które nie stać ich w trakcie sezonu. W tej edycji rajdu moc nie była jednak sprzymierzeńcem. Dowodem jest drugie miejsce na Karowej Jana Chmielewskiego w małym, przednionapędowym Citroenie C2 R2, a także liczne błędy i dalekie miejsca kierowców w samochodach WRC. Wyjątkiem jest Tomasz Kuchar, który po średnio udanym sezonie, poradził sobie świetnie i udowodnił kto jest nadal Królem Barbórki.

Klasyfikacja generalna 48. Rajd Barbórka

1. Tomasz Kuchar Peugeot 307 WRC - 21:32.94
2. Kamil Butruk Mitsubishi Lancer Evo IX +03.68
3. Kajetan Kajetanowicz Subaru Impreza +24.67
4. Zbigniew Staniszewski Mitsubishi Lancer Evo IX +31.74
5. Maciej Oleksowicz Ford Fiesta S2000 +32.49
6. Grzegorz Dul Mitsubishi Lancer Evo VIII +39.53

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA