REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5 samczym okiem

Paweł Dobosz
Mazda MX-5
Mazda MX-5

REKLAMA

REKLAMA

O tym aucie marzyłem od dawna. W zeszłym roku przymierzałem się nawet do kupna małego roadstera Mazdy, oferowanego wtedy za niespełna 90000 zł. Miłość do Alfy Romeo była jednak silniejsza. Teraz, po jazdach testowych MX-5 wiem, że podjęta przeze mnie decyzja była słuszna. Wiem też, że obok Alfy, bardzo chętnie zobaczyłbym na swoim parkingu małą Mazdę.

Hmmmm... (przed startem)

REKLAMA

W Maździe MX-5 rzeczywiście czuje się sportowego ducha - już na początku można zauważyć, że całe wnętrze zostało zaplanowane pod kątem dżokejów i gimnastyczek. Pełnowymiarowy facet będzie miał problemy z instalacją wewnątrz auta. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że co więksi panowie będą musieli zabrać ze sobą na przejażdżkę łyżkę do butów, bo bez jej pomocy nie uda się opuścić wnętrza pojazdu.

Po minucie od włączenia silnika ciasnota przestaje przeszkadzać. Najpierw 20 sekund stoimy, bo musimy schować dach (niestety nie można tego zrobić podczas jazdy). Sam proces składania dachu trwa kilkanaście sekund, ale wcześniej musimy go ręcznie odblokować, co zajmuje kilka chwil. Tym niemniej warto poczekać, bo możliwość jazdy pod gołym niebem to główna przyczyna, dla której kupujemy takie auta. Dodatkowo, po otworzeniu dachu, osobnicy o wzroście ponad 180 cm, przestaną zahaczać o podsufitkę.

Pyr, pyr, pyr... (kołowanie)

Kolejne kilkadziesiąt sekund zajmuje wyjechanie na drogę, na której można w końcu wcisnąć pedał gazu i zmusić silnik do wejścia na wysokie obroty. Dopóki wskazówka nie przesunie się na górną połowę obrotomierza przyjemność z jazdy jest… niewielka. Silnik na niższych obrotach dość leniwie reaguje na otwarcie przepustnicy. Co gorsza jego brzmienie jest zbyt grzeczne. Japońscy inżynierowie powinni w tym względzie wziąć przykład z włoskich kolegów, którzy co prawda konstruują samochody z wyprzedawanych w Zimbabwe elementów produkowanych przez emerytowane szwaczki, ale zawsze dbają o to by brzmiały one nieco agresywniej, niż atak formacji bombowców nurkujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Vrrrroooom... (ja lecę!!!)

Po przekroczeniu 4 tysięcy obrotów wszystko się zmienia. Auto nabiera wigoru, silnik zaczyna lepiej brzmieć, a kierowca zaczyna się zastanawiać po co mu kobieta skoro może kupić Mazdę – przyjemność jest podobna (i nie maleje po pierwszych jazdach), a koszty utrzymania na dłuższą metę niższe. Przyspieszenie do „setki” trwa około 7,5 sekundy (tak twierdzi producent). W rzeczywistości wydawało mi się, że trwa to nieco dłużej, ale nie miało to znaczenia. Bo nie przyspieszanie sprawia największą radość tylko jazda w zakrętach.

Zobacz również: Futurystyczna Mazda Shinari

REKLAMA

Auto prowadzi się doskonale a kierowca przez cały czas ma pełną kontrolę nad tym co się dzieje. Jest nawet lepiej – to auto zgadywało czego chcę i dokładnie tak się zachowywało. Chcę przejechać zakręt bez żadnych sensacji? Nie ma sprawy. Chcę lekkiego uślizgu? Proszę bardzo. Chcę wrócić na właściwy tor jazdy? Powiedz tylko kiedy. Prawdopodobnie gdybym pomyślał, że chcę mieć randkę z Penelope Cruz to Mazda też by to załatwiła. Żałowałem tylko, że poruszam się w normalnym ruchu. To ograniczało sprawdzenie pełni możliwości tego autka.

Zawieszenie też sprawiło mi miłą niespodziankę. Przed jazdą umówiłem się na wizytę u dentysty, bo byłem przekonany, że na dziurawych warszawskich ulicach wypadnie mi kilka plomb. Jednak okazało się, że Mazda jest zaskakująco komfortowa, jak na tego typu auto i oferuje idealny kompromis między tłumieniem nierówności a skłonnością do przechyłów na zakrętach.

Zobacz również: Właściciele Mazd MX-5 chcą pobić rekord Guinnessa

Co jeszcze podobało mi się w aucie? Idealna ergonomia – w aucie ani przez chwilę nie zastanawiałem się, gdzie znaleźć jakiś przycisk lub przełącznik. Wszystko było dokładnie tam gdzie powinno. Jest to ważne, bo jako typowy przedstawiciel płci brzydszej nie rozpakowuję instrukcji nie mówiąc o jej czytaniu.

Uuuuuu... (lądowanie)

REKLAMA

Wady? Bagażnik mieszczący damską kosmetyczkę może stanowić problem, ale z drugiej strony – po co mi damska kosmetyczka? Nawet jeśli posiadasz rodzinę to będąc przy zdrowych zmysłach nie potraktujesz Mazdy MX-5 jako rodzinnego samochodu na długie wyprawy. Pachnące „taniością” uchwyty na kubki i tandetne osłony przeciwsłoneczne też nie są w stanie popsuć dobrego nastroju za kierownicą.

Dlatego jeśli:
a) posiadasz już samochód, którym można wyruszyć w dłuższą trasę (w MX-5 na taki krok zdecydują się tylko osobniki niepełnowymiarowe oraz masochiści),
b) nikt nie ogranicza Twoich zapędów za kierownicą (czyt. jesteś singlem lub masz wyrozumiałą partnerkę),
c) lubisz czerpać radość z jazdy,
d) masz na zbyciu 105 000 złotych…
…umów się na jazdę próbną a niewykluczone, że wrócisz do domu jako dumny posiadacz jednego z najlepszych, stosunkowo tanich roadsterów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA