REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiednie dobranie biegu do danej prędkości auta pozwala na skuteczne wytracanie szybkości pojazdu. Fot. Fotolia
Odpowiednie dobranie biegu do danej prędkości auta pozwala na skuteczne wytracanie szybkości pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie silnikiem poprawia efektywność wytracania prędkości pojazdu oraz zmniejsza zużycie paliwa. Zobacz jak wykonać ten manewr poprawnie.

Zjazd ze stoku

Zwiedzając niedawno Bieszczady zwróciłem uwagę na to, że większość kierowców w trakcie zjeżdżania ze wzniesień prawie cały czas trzyma nogę na pedale hamulca. O ile sama próba utrzymania bezpiecznej prędkości w trakcie zjeżdżania z mocno nachylonych stoków jest godna pochwały, to już sam sposób realizacji tego zadania jest naganny. Zbyt intensywne korzystanie z hamulca może skutkować przegrzaniem układu, a tym samym nagłą utratą hamulców. Do czego może to doprowadzić przekonaliśmy w się w 2007 roku, gdy na górzystym odcinku drogi pod Grenoble we Francji, autokar z polskimi pielgrzymami stracił hamulce i przebijając barierę ochronną spadł z kilkunastu metrowego zbocza górskiego.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Hamowanie silnikiem

Poruszają się autem na obszarze o dużych różnicach wysokości, należy pamiętać o jak najczęstszym korzystaniu z techniki tzw. hamowania silnikiem. Polega ona na ograniczaniu prędkości pojazdu przy wykorzystaniu oporów silnika i skrzyni biegów. Technika ta, odpowiednio użyta pozwala na całkowite wyhamowanie pojazdu bez użycia choćby na chwilę hamulca.

Hamowanie silnikiem krok po kroku

Hamowanie silnikiem polega na stopniowym redukowaniu biegów wraz ze spadkiem prędkości. Jeśli pojazd w trakcie zjazdu ze wzniesienia zaczyna przyspieszać, należy zredukować bieg co najmniej o jedno przełożenie. Hamowanie silnikiem następuje wtedy, gdy jednostka napędowa wchodzi na średni lub wysoki zakres swojej prędkości obrotowej (w silniku benzynowym jest to ok.4500-5500 obr. /min, diesla 3000-3500 obr. / min). Opór jaki stawia silnik i skrzynia biegów wpływają pozytywnie na wytracanie prędkości auta. Gdy prędkość ta zmniejszy się, spadną też obroty jednostki napędowej, co może spowodować ponowne nabieranie prędkości przez auto. Jeśli tak się stanie należy ponownie podjąć się redukcji biegów o jedno przełożenie tak, aby motor ponownie rozpoczął pracę w średnim lub wysokim zakresie obrotów (czasem efekt przyniesie dopiero redukcja o dwa biegi).

Zobacz też: Wyprzedzanie - jak wykonać je poprawnie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas zjazdu ze wzniesienie w żadnym wypadku nie należy wrzucać tzw. luzu. Spowoduje to bowiem zredukowanie oporów przekazanych przez układ napędowy na koła, a tym samym pojazd zacznie szybko nabierać prędkości!

Mniejsze spalanie

Oprócz poprawy bezpieczeństwa, hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. Jazda na biegu, bez dodawania gazu, powoduje, że silnik nie zużywa w ogóle paliwa. Unikać należy jedynie gwałtownego puszczania sprzęgła aby nie obciążać nadmierne sprzęgła i koła dwumasowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA