Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień
REKLAMA
REKLAMA
Zjazd ze stoku
Zwiedzając niedawno Bieszczady zwróciłem uwagę na to, że większość kierowców w trakcie zjeżdżania ze wzniesień prawie cały czas trzyma nogę na pedale hamulca. O ile sama próba utrzymania bezpiecznej prędkości w trakcie zjeżdżania z mocno nachylonych stoków jest godna pochwały, to już sam sposób realizacji tego zadania jest naganny. Zbyt intensywne korzystanie z hamulca może skutkować przegrzaniem układu, a tym samym nagłą utratą hamulców. Do czego może to doprowadzić przekonaliśmy w się w 2007 roku, gdy na górzystym odcinku drogi pod Grenoble we Francji, autokar z polskimi pielgrzymami stracił hamulce i przebijając barierę ochronną spadł z kilkunastu metrowego zbocza górskiego.
REKLAMA
Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I
Hamowanie silnikiem
Poruszają się autem na obszarze o dużych różnicach wysokości, należy pamiętać o jak najczęstszym korzystaniu z techniki tzw. hamowania silnikiem. Polega ona na ograniczaniu prędkości pojazdu przy wykorzystaniu oporów silnika i skrzyni biegów. Technika ta, odpowiednio użyta pozwala na całkowite wyhamowanie pojazdu bez użycia choćby na chwilę hamulca.
Hamowanie silnikiem krok po kroku
Hamowanie silnikiem polega na stopniowym redukowaniu biegów wraz ze spadkiem prędkości. Jeśli pojazd w trakcie zjazdu ze wzniesienia zaczyna przyspieszać, należy zredukować bieg co najmniej o jedno przełożenie. Hamowanie silnikiem następuje wtedy, gdy jednostka napędowa wchodzi na średni lub wysoki zakres swojej prędkości obrotowej (w silniku benzynowym jest to ok.4500-5500 obr. /min, diesla 3000-3500 obr. / min). Opór jaki stawia silnik i skrzynia biegów wpływają pozytywnie na wytracanie prędkości auta. Gdy prędkość ta zmniejszy się, spadną też obroty jednostki napędowej, co może spowodować ponowne nabieranie prędkości przez auto. Jeśli tak się stanie należy ponownie podjąć się redukcji biegów o jedno przełożenie tak, aby motor ponownie rozpoczął pracę w średnim lub wysokim zakresie obrotów (czasem efekt przyniesie dopiero redukcja o dwa biegi).
Zobacz też: Wyprzedzanie - jak wykonać je poprawnie?
Podczas zjazdu ze wzniesienie w żadnym wypadku nie należy wrzucać tzw. luzu. Spowoduje to bowiem zredukowanie oporów przekazanych przez układ napędowy na koła, a tym samym pojazd zacznie szybko nabierać prędkości!
Mniejsze spalanie
Oprócz poprawy bezpieczeństwa, hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. Jazda na biegu, bez dodawania gazu, powoduje, że silnik nie zużywa w ogóle paliwa. Unikać należy jedynie gwałtownego puszczania sprzęgła aby nie obciążać nadmierne sprzęgła i koła dwumasowego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.