REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiednie dobranie biegu do danej prędkości auta pozwala na skuteczne wytracanie szybkości pojazdu. Fot. Fotolia
Odpowiednie dobranie biegu do danej prędkości auta pozwala na skuteczne wytracanie szybkości pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie silnikiem poprawia efektywność wytracania prędkości pojazdu oraz zmniejsza zużycie paliwa. Zobacz jak wykonać ten manewr poprawnie.

Zjazd ze stoku

Zwiedzając niedawno Bieszczady zwróciłem uwagę na to, że większość kierowców w trakcie zjeżdżania ze wzniesień prawie cały czas trzyma nogę na pedale hamulca. O ile sama próba utrzymania bezpiecznej prędkości w trakcie zjeżdżania z mocno nachylonych stoków jest godna pochwały, to już sam sposób realizacji tego zadania jest naganny. Zbyt intensywne korzystanie z hamulca może skutkować przegrzaniem układu, a tym samym nagłą utratą hamulców. Do czego może to doprowadzić przekonaliśmy w się w 2007 roku, gdy na górzystym odcinku drogi pod Grenoble we Francji, autokar z polskimi pielgrzymami stracił hamulce i przebijając barierę ochronną spadł z kilkunastu metrowego zbocza górskiego.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Hamowanie silnikiem

Poruszają się autem na obszarze o dużych różnicach wysokości, należy pamiętać o jak najczęstszym korzystaniu z techniki tzw. hamowania silnikiem. Polega ona na ograniczaniu prędkości pojazdu przy wykorzystaniu oporów silnika i skrzyni biegów. Technika ta, odpowiednio użyta pozwala na całkowite wyhamowanie pojazdu bez użycia choćby na chwilę hamulca.

Hamowanie silnikiem krok po kroku

Hamowanie silnikiem polega na stopniowym redukowaniu biegów wraz ze spadkiem prędkości. Jeśli pojazd w trakcie zjazdu ze wzniesienia zaczyna przyspieszać, należy zredukować bieg co najmniej o jedno przełożenie. Hamowanie silnikiem następuje wtedy, gdy jednostka napędowa wchodzi na średni lub wysoki zakres swojej prędkości obrotowej (w silniku benzynowym jest to ok.4500-5500 obr. /min, diesla 3000-3500 obr. / min). Opór jaki stawia silnik i skrzynia biegów wpływają pozytywnie na wytracanie prędkości auta. Gdy prędkość ta zmniejszy się, spadną też obroty jednostki napędowej, co może spowodować ponowne nabieranie prędkości przez auto. Jeśli tak się stanie należy ponownie podjąć się redukcji biegów o jedno przełożenie tak, aby motor ponownie rozpoczął pracę w średnim lub wysokim zakresie obrotów (czasem efekt przyniesie dopiero redukcja o dwa biegi).

Zobacz też: Wyprzedzanie - jak wykonać je poprawnie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas zjazdu ze wzniesienie w żadnym wypadku nie należy wrzucać tzw. luzu. Spowoduje to bowiem zredukowanie oporów przekazanych przez układ napędowy na koła, a tym samym pojazd zacznie szybko nabierać prędkości!

Mniejsze spalanie

Oprócz poprawy bezpieczeństwa, hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. Jazda na biegu, bez dodawania gazu, powoduje, że silnik nie zużywa w ogóle paliwa. Unikać należy jedynie gwałtownego puszczania sprzęgła aby nie obciążać nadmierne sprzęgła i koła dwumasowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA