REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Odpowiednie dobranie biegu do danej prędkości auta pozwala na skuteczne wytracanie szybkości pojazdu. Fot. Fotolia
Odpowiednie dobranie biegu do danej prędkości auta pozwala na skuteczne wytracanie szybkości pojazdu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie silnikiem poprawia efektywność wytracania prędkości pojazdu oraz zmniejsza zużycie paliwa. Zobacz jak wykonać ten manewr poprawnie.

Zjazd ze stoku

Zwiedzając niedawno Bieszczady zwróciłem uwagę na to, że większość kierowców w trakcie zjeżdżania ze wzniesień prawie cały czas trzyma nogę na pedale hamulca. O ile sama próba utrzymania bezpiecznej prędkości w trakcie zjeżdżania z mocno nachylonych stoków jest godna pochwały, to już sam sposób realizacji tego zadania jest naganny. Zbyt intensywne korzystanie z hamulca może skutkować przegrzaniem układu, a tym samym nagłą utratą hamulców. Do czego może to doprowadzić przekonaliśmy w się w 2007 roku, gdy na górzystym odcinku drogi pod Grenoble we Francji, autokar z polskimi pielgrzymami stracił hamulce i przebijając barierę ochronną spadł z kilkunastu metrowego zbocza górskiego.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Hamowanie silnikiem

Poruszają się autem na obszarze o dużych różnicach wysokości, należy pamiętać o jak najczęstszym korzystaniu z techniki tzw. hamowania silnikiem. Polega ona na ograniczaniu prędkości pojazdu przy wykorzystaniu oporów silnika i skrzyni biegów. Technika ta, odpowiednio użyta pozwala na całkowite wyhamowanie pojazdu bez użycia choćby na chwilę hamulca.

Hamowanie silnikiem krok po kroku

Hamowanie silnikiem polega na stopniowym redukowaniu biegów wraz ze spadkiem prędkości. Jeśli pojazd w trakcie zjazdu ze wzniesienia zaczyna przyspieszać, należy zredukować bieg co najmniej o jedno przełożenie. Hamowanie silnikiem następuje wtedy, gdy jednostka napędowa wchodzi na średni lub wysoki zakres swojej prędkości obrotowej (w silniku benzynowym jest to ok.4500-5500 obr. /min, diesla 3000-3500 obr. / min). Opór jaki stawia silnik i skrzynia biegów wpływają pozytywnie na wytracanie prędkości auta. Gdy prędkość ta zmniejszy się, spadną też obroty jednostki napędowej, co może spowodować ponowne nabieranie prędkości przez auto. Jeśli tak się stanie należy ponownie podjąć się redukcji biegów o jedno przełożenie tak, aby motor ponownie rozpoczął pracę w średnim lub wysokim zakresie obrotów (czasem efekt przyniesie dopiero redukcja o dwa biegi).

Zobacz też: Wyprzedzanie - jak wykonać je poprawnie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas zjazdu ze wzniesienie w żadnym wypadku nie należy wrzucać tzw. luzu. Spowoduje to bowiem zredukowanie oporów przekazanych przez układ napędowy na koła, a tym samym pojazd zacznie szybko nabierać prędkości!

Mniejsze spalanie

Oprócz poprawy bezpieczeństwa, hamowanie silnikiem pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. Jazda na biegu, bez dodawania gazu, powoduje, że silnik nie zużywa w ogóle paliwa. Unikać należy jedynie gwałtownego puszczania sprzęgła aby nie obciążać nadmierne sprzęgła i koła dwumasowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA