REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomiczne samochody jeżdżą sprawniej niż prowadzone przez kierowców

 Connected Life Magazine
Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.
Audi A7 Sportback h-tron quattro ogniwa paliwowe
Audi A7 Sportback h-tron quattro ogniwa paliwowe
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli mieliście jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące tego, czy samojeżdżące auta mogą poruszać się sprawniej od pojazdów prowadzonych przez ludzi, to Audi je rozwiało. Na torze Sonoma Raceway w Kalifornii naszpikowany elektroniką model RS 7 zanotował czasy okrążeń lepsze od uzyskiwanych przez kierowców sportowych.

Koleje stłuczki notowane przez autonomiczne pojazdy Google dowodzą, że człowiek jest najsłabszym ogniwem ruchu drogowego. Wszystkie kolizje, do jakich doszło z udziałem samochodów amerykańskiego giganta, spowodowane były przez innych kierowców.

REKLAMA

„Nawet gdy nasze oprogramowanie i czujniki są w stanie wykryć problematyczną sytuację
i podejmą działanie z większym wyprzedzeniem, niż zrobiłby to człowiek, to i tak fizyki prędkości i czasu nie da się oszukać. Bywa, że autonomiczne auto zostanie uderzone czekając na zmianę świateł. Ważne, aby społeczeństwo miało świadomość takiej sytuacji, tego że chociaż chcielibyśmy całkowicie uniknąć kolizji, to jest to niemożliwe”
– mówi Chris Urmson Google.

Zobacz też: Agresywnie jeżdżą niedoświadczeni kierowcy

Dowodów na wyższość samojeżdżących pojazdów nad kierowcami dostarczyło niedawno Audi. Nowa generacja RS7 z systemem autonomicznej jazdy dało pokaz swoich możliwości na kalifornijskim Sonoma Raceway.

 „Na torze wyścigowym w Sonomie widzieliśmy, jak Audi RS 7 z systemem autonomicznej jazdy z każdym kolejnym okrążeniem zbliża się do granic swoich fizycznych możliwości z niewiarygodną precyzją” – objaśnia Thomas Müller, odpowiedzialny w Audi za rozwój układu hamulcowego i kierowniczego oraz systemów wsparcia kierowcy. „Czasy okrążeń zdobyte przez ten pojazd okazały się lepsze od czasów przejazdów kierowców sportowych” – dodaje. Audi RS 7 pokonał dystans 4050 m w 2:01,01 minuty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Niewyspany kierowca to pijany kierowca?

REKLAMA

Audi już wcześniej testowało system autonomicznej jazdy w warunkach wyścigowych.
W październiku 2014 roku Audi RS 7, zwane „Bobby“, pokonało okrążenie na torze Hockenheimring z prędkością 240 km/h. Pojazd „Robby”, który jest modelem nowszej generacji, jest lżejszy od swojego poprzednika i ma moc 560 KM. Automatycznie kieruje wszystkimi funkcjami, zarówno podczas hamowania, wykonywania manewrów, jak
i przyspieszania. Niemcy przeprowadzają próby również w warunkach rzeczywistego ruchu ulicznego. Na początku 2015 roku jeden z egzemplarzy Audi A7 z systemem autonomicznej jazdy zwany „Jack”, pokonał trasę z Silicon Velley aż do Las Vegas, gdzie odbywały się wówczas targi Consumer Electronics Show (CES). Pierwszym seryjnie oferowanym modelem z Ingolstadt nie wymagającym kierowcy – przynajmniej w pewnym zakresie – będzie Audi A8 następnej generacji. Ma ono przejmować zadania podczas parkowania, a także w powolnym ruchu na autostradzie do prędkości 60 km/h.

W przygotowanie samojeżdżących pojazdów angażują się również dostawcy technologii. „Dynamicznie rosnący rynek systemów wspomagania kierowcy sprzyja rozwojowi technologii umożliwiającej prace nad zautomatyzowaną jazdą” – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH. „W roku 2016 sprzedaż naszych systemów wspomagania kierowcy przekroczy wartość miliarda euro”.

Zobacz też: Jak wydostać się z tonącego samochodu?

Według prognoz specjalistów, w 2020 r. samochody powinny już automatycznie poruszać się po autostradzie. Jednak aby tak się stało, prawo będzie musiało nadążać za rozwojem technicznym. Obecnie istnieją ograniczenia w postaci chociażby wiedeńskiej konwencji o ruchu drogowym z 1968 r., która mówi, że kierowcy muszą zachować kontrolę nad pojazdem w każdej chwili. Innymi słowy, zautomatyzowana jazda nie jest jeszcze legalna. Niemniej oznaki nadchodzących zmian przepisów są już widoczne. Jednym z możliwych rozwiązań byłoby zezwolenie na zautomatyzowaną jazdę, o ile kierowca będzie w stanie tę funkcję zastąpić lub wyłączyć. Trwają rozmowy na temat zmiany przepisów, które pozwoliłyby zastosować ten wyjątek. Na ich drodze staje inna przeszkoda. Wprowadzenie autopilota do seryjnej produkcji musiałoby być poprzedzone jazdami testowymi obejmującymi wiele milionów kilometrów.

Tekst: Maciej Pobocha

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA