REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoda za granicą. Co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Liberty Direct
Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.
Szkoda za granicą. Co robić?
Szkoda za granicą. Co robić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda szkoda wiąże się ze stresem. Ta, która wydarzy się za granicą stresuje podwójnie. Ważne więc, byśmy wiedzieli, jakie czekają nas formalności i gdzie szukać pomocy, gdy będziemy mieli stłuczkę za granicą.

Szkoda za granicą. Co robić? Skontaktuj się z towarzystwem

Nie czekając na powrót do Polski, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem. Dostaniemy od razu instrukcje, co robić dalej. Jeśli mamy AC lub/i Assistance, w zależności od wariantu tych polis,  ubezpieczyciel może nam zapewnić np. dodatkową pomoc przy holowaniu czy naprawie auta za granicą. Może też zagwarantować nocleg, wyżywienie, pokryć koszty leczenia i transportu zastępczego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kolizja na parkingu, a policja

Dane kontaktowe towarzystwa zawsze znajdują się na polisie.

Szkoda za granicą. Co robić? Przekazanie danych

Niezależnie, kto jest sprawcą zdarzenia, ważne jest wzajemne przekazanie sobie wszystkich informacji i danych o naszych ubezpieczeniach - numer polisy, okres ważności, numer rejestracyjny pojazdu, nazwa i adres zakładu ubezpieczeń.
Jeśli tylko jest to możliwe, wezwijmy na miejsce zdarzenia policję. Szczególnie, jeśli mamy problem z ustaleniem sprawcy lub są poszkodowani. Sporządzony protokół będzie ważnym elementem w dalszym procesie likwidacji szkody. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych krajach wezwanie policji wiąże się z dodatkowymi opłatami. Nie zawsze też policja ma obowiązek ustalenia osoby odpowiedzialnej za zdarzenie.
Jeśli na miejscu nie było policji, spiszmy wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Najlepiej w wersji polsko-angielskiej. W standardowym dla wszystkich krajów UE druku wpisujemy okoliczności zdarzenia, dane ubezpieczyciela oraz uczestników zdarzenia. Jeśli nie mamy takiego druku, informacje możemy spisać na zwykłej kartce. Ważne, by taki dokument sporządzić w dwóch egzemplarzach i by na każdym znalazły się dane stron oraz ich własnoręczne podpisy. 

REKLAMA

Zobacz też: Usunięcie pojazdu po wypadku z drogi - nie blokuj przejazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nigdy nie podpisuj dokumentów w niezrozumiałym dla ciebie języku. Nie oddawaj także oryginalnych dokumentów ubezpieczeniowych.

Szkoda za granicą. Co z odszkodowaniem

Jeśli jesteśmy poszkodowani, możemy dochodzić swoich roszczeń od zagranicznego towarzystwa, w którym ubezpieczony był sprawca. Jeśli pochodzi on z państwa należącego do UE, możemy to zrobić za pośrednictwem reprezentanta ds. roszczeń, który jest przedstawicielem ubezpieczyciela sprawcy w Polsce. Informację na ten temat możemy uzyskać w PBUK (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych). Gdy dane TU nie ma swojego reprezentanta w Polsce, szkodą zajmie się PBUK bez żadnych dodatkowych opłat.

Zobacz też: Nieznany sprawca wypadku a odszkodowanie

W sytuacji, gdy sprawca jest spoza UE, szkodę musimy zgłosić bezpośrednio do zagranicznego towarzystwa. W takiej sytuacji przydatne może być AC, które pozwala na likwidację szkody u naszego ubezpieczyciela.
Jeśli jesteśmy sprawcą, likwidacja odbędzie się w kraju wystąpienia zdarzenia przez przedstawiciela naszego TU. Do polskiego przedstawiciela za granicą najczęściej zgłasza się poszkodowany obcokrajowiec. Sami też możemy zgłosić szkodę i opis zdarzenia do naszego ubezpieczyciela. Szczególnie, gdy okoliczności nie były do końca czytelne.

Gdy w zdarzeniu ucierpiał nasz samochód, niezwłocznie zgłośmy szkodę z tytułu AC (jeśli mamy takie ubezpieczenie). Upewnijmy się jednak, że nasza polisa obowiązuje w kraju, w którym doszło do zdarzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA