REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoda za granicą. Co robić?

Liberty Direct
Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.
Szkoda za granicą. Co robić?
Szkoda za granicą. Co robić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każda szkoda wiąże się ze stresem. Ta, która wydarzy się za granicą stresuje podwójnie. Ważne więc, byśmy wiedzieli, jakie czekają nas formalności i gdzie szukać pomocy, gdy będziemy mieli stłuczkę za granicą.

Szkoda za granicą. Co robić? Skontaktuj się z towarzystwem

Nie czekając na powrót do Polski, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem. Dostaniemy od razu instrukcje, co robić dalej. Jeśli mamy AC lub/i Assistance, w zależności od wariantu tych polis,  ubezpieczyciel może nam zapewnić np. dodatkową pomoc przy holowaniu czy naprawie auta za granicą. Może też zagwarantować nocleg, wyżywienie, pokryć koszty leczenia i transportu zastępczego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kolizja na parkingu, a policja

Dane kontaktowe towarzystwa zawsze znajdują się na polisie.

Szkoda za granicą. Co robić? Przekazanie danych

Niezależnie, kto jest sprawcą zdarzenia, ważne jest wzajemne przekazanie sobie wszystkich informacji i danych o naszych ubezpieczeniach - numer polisy, okres ważności, numer rejestracyjny pojazdu, nazwa i adres zakładu ubezpieczeń.
Jeśli tylko jest to możliwe, wezwijmy na miejsce zdarzenia policję. Szczególnie, jeśli mamy problem z ustaleniem sprawcy lub są poszkodowani. Sporządzony protokół będzie ważnym elementem w dalszym procesie likwidacji szkody. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych krajach wezwanie policji wiąże się z dodatkowymi opłatami. Nie zawsze też policja ma obowiązek ustalenia osoby odpowiedzialnej za zdarzenie.
Jeśli na miejscu nie było policji, spiszmy wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Najlepiej w wersji polsko-angielskiej. W standardowym dla wszystkich krajów UE druku wpisujemy okoliczności zdarzenia, dane ubezpieczyciela oraz uczestników zdarzenia. Jeśli nie mamy takiego druku, informacje możemy spisać na zwykłej kartce. Ważne, by taki dokument sporządzić w dwóch egzemplarzach i by na każdym znalazły się dane stron oraz ich własnoręczne podpisy. 

REKLAMA

Zobacz też: Usunięcie pojazdu po wypadku z drogi - nie blokuj przejazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nigdy nie podpisuj dokumentów w niezrozumiałym dla ciebie języku. Nie oddawaj także oryginalnych dokumentów ubezpieczeniowych.

Szkoda za granicą. Co z odszkodowaniem

Jeśli jesteśmy poszkodowani, możemy dochodzić swoich roszczeń od zagranicznego towarzystwa, w którym ubezpieczony był sprawca. Jeśli pochodzi on z państwa należącego do UE, możemy to zrobić za pośrednictwem reprezentanta ds. roszczeń, który jest przedstawicielem ubezpieczyciela sprawcy w Polsce. Informację na ten temat możemy uzyskać w PBUK (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych). Gdy dane TU nie ma swojego reprezentanta w Polsce, szkodą zajmie się PBUK bez żadnych dodatkowych opłat.

Zobacz też: Nieznany sprawca wypadku a odszkodowanie

W sytuacji, gdy sprawca jest spoza UE, szkodę musimy zgłosić bezpośrednio do zagranicznego towarzystwa. W takiej sytuacji przydatne może być AC, które pozwala na likwidację szkody u naszego ubezpieczyciela.
Jeśli jesteśmy sprawcą, likwidacja odbędzie się w kraju wystąpienia zdarzenia przez przedstawiciela naszego TU. Do polskiego przedstawiciela za granicą najczęściej zgłasza się poszkodowany obcokrajowiec. Sami też możemy zgłosić szkodę i opis zdarzenia do naszego ubezpieczyciela. Szczególnie, gdy okoliczności nie były do końca czytelne.

Gdy w zdarzeniu ucierpiał nasz samochód, niezwłocznie zgłośmy szkodę z tytułu AC (jeśli mamy takie ubezpieczenie). Upewnijmy się jednak, że nasza polisa obowiązuje w kraju, w którym doszło do zdarzenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA