Kto powoduje więcej wypadków, rowerzyści czy kierowcy aut?
REKLAMA
REKLAMA
Wzajemne pretensje kierowców i rowerzystów są znane od lat. Kierowcy nie zauważają rowerzystów i zajeżdżają im drogę. Rowerzyści z kolei wymuszają pierwszeństwo i są nieprzewidywalni. To oczywiście stereotypowe ujęcie problemu, co nie zmienia faktu, że w tylko w 2012 roku na polskich drogach doszło do 4 665 z udziałem rowerzystów, w których zginęło 317 osób (dane: Policja 2012). Czy może być lepiej? Niekoniecznie.
REKLAMA
Prawo swoje, oni swoje
–Należy zauważyć, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drogach spoczywa na wszystkich uczestnikach ruchu – komentuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Tłok na drogach czy uszkodzone po zimie ulice nie zwalniają kierowców i rowerzystów od przestrzegania prawa – dodaje Florkowska. Jednak nie od dziś wiadomo, że praktyka często rozmija się z literą prawa. Zarówno kierowcom jak i rowerzystom zdarza się łamać przepisy, co bywa tragiczne w skutkach. Jakie przewinienia są domeną każdej z tych grup?
Zobacz też: Jak zabezpieczyć auto przed postępującą korozją i wilgocią?
Przewinienia rowerzystów
Według danych policji w roku 2012 rowerzyści spowodowali 1 714 wypadków w których życie straciły 152 osoby. Główną ich przyczyną było nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (711 wypadków), drugą nieprawidłowy manewr skrętu, który spowodował 218 wypadków. Na trzecim miejscu znajduje się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (146 wypadków). Warto dodać, że to w maju zdarzyło się najwięcej wypadków spowodowanych przez rowerzystów (14 procent ogółu).
Zobacz też: Co zrobić po zakupie auta z przekręconym licznikiem przebiegu?
Grzeszki kierowców
Oczywiście inni uczestnicy ruchu także maja na koncie swoje przewinienia. Najwięcej wypadków w których ucierpiał rowerzysta, spowodowali kierowcy samochodów osobowych (2 012 wypadków). Dla porównania motocykliści spowodowali 20 wypadków z udziałem rowerzystów. Co było najczęstszą przyczyną tego typu zdarzeń? Na pierwszym miejscu znajduje się nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (1 966 wypadków), na drugim nieprawidłowe wyprzedzanie (466 wypadków), na trzecim zaś nieprawidłowy manewr skrętu (301 wypadków).
Zobacz też: Wymiana silnika na używany
Lustereczko, powiedz przecie
Czy istnieje realna szansa na zmniejszenie liczby wypadków z udziałem rowerzystów? Na pewno tak, jednak wymagałoby to od uczestników ruchu zachowania większej uwagi i przyjęcia do wiadomości, że nie są jedynymi osobami na jezdni oraz, że nie zawsze przysługuje im pierwszeństwo. Dane policji wskazują też, że sporo wypadków jest efektem nieprawidłowego skręcania bądź wyprzedzania. Dlatego tym aktualniejszy zdaje się być apel o to, aby patrzeć w lusterka przed przystąpieniem do wykonywania manewru.
Źródło: Creandi.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.