REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Subskrybuj nas na Youtube
Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy fotoradary poprawiają bezpieczeństwo. Są bowiem drogi, na których po ich wprowadzeniu zwiększyła się liczba wypadków.  Fot. Fotolia
Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy fotoradary poprawiają bezpieczeństwo. Są bowiem drogi, na których po ich wprowadzeniu zwiększyła się liczba wypadków. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary mają poprawić bezpieczeństwo na drogach, przy których są ustawione. Czy rzeczywiście tak jest? Jak przekłada się liczba fotoradarów na statystyki wypadków?

Większość kierowców zapytanych w ramach Wielkiego Testu Drogowego o to czy fotoradary zwiększają bezpieczeństwo odpowiedziało przecząco, część z nich stwierdziła natomiast, że wszystko zależy od ich lokalizacji, bo niestety nie zawsze jest ona uzasadniona. Ile właściwie jest w Polsce masztów fotoradarowych? Obecnie w naszej bazie znajduje się ich 1559. Oczywiście nie wszystkie z nich zawierają urządzenia pomiarowe. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl – Ponieważ na ten moment nie wiemy, które z nich zostaną ostatecznie zlikwidowane, a które uzupełnione o urządzenia, informujemy naszych użytkowników o wszystkich masztach.                 

REKLAMA

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru – lepiej się nie przyznawać

Drogi o największej liczbie fotoradarów

Najwięcej masztów fotoradarowych znajduje się w województwie mazowieckim, wielkopolskim i śląskim – w każdym z nich jest ich ponad 130. Po drugiej stronie zestawienia znajdują się województwa świętokrzyskie, opolskie i podlaskie (od 33 do prawie 60 fotoradarów). Mimo, iż województwo śląskie znajduje się w pierwszej trójce województw z największą liczbą fotoradarów, niezmiennie dochodzi w nim do największej liczby wypadków. W 2012 roku było ich 4 675. Kolejne dwa miejsca zajmują województwa małopolskie i łódzkie (prawie 4 tys. wypadków), w każdym z nich znajduje się ponad 100 masztów fotoradarowych.

Niebezpieczne drogi a liczba fotoradarów

Z zeszłym roku najwięcej wypadków miało miejsce na krajowej siódemce – 531. Trochę mniej na drogach nr 1 i 8 – ponad 460 wypadków. Na tych dwóch drogach znajduje się też najwięcej fotoradarów – po 21 urządzeń. Porównując dane z roku 2011 można zauważyć, że w przypadku większości dróg z tego zestawienia (Najniebezpieczniejsze drogi wg Raportu o ruchu drogowym 2012)  liczba wypadków spadła.
W niektórych jednak przypadkach mimo sporej liczby fotoradarów, liczba wypadków zwiększyła się lub pozostała bez zmian. Przykładem jest tutaj droga nr 92, na której znajduje się 16 fotoradarów, a mimo to liczba wypadków nie uległa zmianie. A także drogi nr 79 (14 fotoradarów)  i 12 (13 fotoradarów), na których doszło do większej liczby wypadków niż przed rokiem. Co ciekawe, na drodze do której dochodzi do największej liczby wypadków znajduje się 16 masztów fotoradarowych i dokładnie tyle samo jest ich na drodze nr 92, gdzie liczba wypadków w zeszłym roku była mniejsza o prawie 400 (134 wypadki). Na drogach nr 2 i 7 o ponad 2 razy mniejszej liczbie fotoradarów również sytuacja w kwestii wypadków się nie zmieniła.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływ radarów na poziom bezpieczeństwa

REKLAMA

Pojawia się więc pytanie, na ile fotoradary są skuteczne i czy generalna tendencja do zmniejszania się liczby wypadków wynika z ich działalności czy może z innych czynników. Fotoradary budzą spore wątpliwości  kierowców. Popularne wśród nich jest przekonanie, że służą one raczej łataniu budżetu, a co więcej nie są w stanie złapać pirata drogowego na gorącym uczynku. Zarejestrują go i poniesie on konsekwencje, ale mandat wystawiony na podstawie zdjęcia to mandat zaoczny. Kierowca może więc mimo przekroczenia prędkości jechać dalej i co gorsza spowodować wypadek.

Co więcej, fotoradary spełniają swoją rolę tylko na niewielkim odcinku drogi. W oparciu o dane pochodzące z urządzeń GPS znajdujących się w autach naszych użytkowników przeprowadziliśmy analizę zachowań kierowców w pobliżu fotoradarów. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, z Yanosik.pl – Wynika z niej, że kierowcy zaraz po ich minięciu zwiększają prędkość. Fotoradary spowalniają ich więc jedynie na odcinku około 200 – 300 metrów. Dodatkowo fotoradary paradoksalnie mogą przyczyniać się do wypadków, ze względu na opisane wyżej zachowanie kierowców, które zaburza płynność jazdy i może powodować stłuczki.

Zobacz też: Pomiar prędkości „na oko” – czy Policja ma do tego prawo?

Co w takim razie zamiast fotoradarów?

Ankietowani podczas wspomnianego wcześniej Wielkiego Testu Drogowego wśród innych metod dbania o bezpieczeństwo na drogach wymienili przede wszystkim polepszenie stanu dróg, budowanie obwodnic i autostrad, jak również solidniejsze szkolenie dla kierowców
i szerzenie wśród  nich świadomości poprzez różne kampanie społeczne, tworzenie kładek dla pieszych oraz bardziej adekwatne do warunków oznaczenia z ograniczeniami prędkości.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA