REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Direct Vision Standard w Londynie: Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV

Aplikantka radcowska w Trans Lawyers Kancelaria Prawna
Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r. Każdy pojazd ciężarowy (o masie całkowitej powyżej 12 t) musi spełniać standard Direct Vision Standard (DVS) i tym samym posiadać zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV). 

Podstawa wprowadzonych zmian wynika z problemu, jakim okazuje się zbyt mała widoczność wszelkich obiektów znajdujących się w pobliżu pojazdów ciężarowych – w tak zwanym martwym polu widzenia, co w konsekwencji prowadzi do wielu wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów. 

REKLAMA

HGV i DVS czyli właściwie o czym mowa? 

Poniżej krótki słowniczek:

  • DVS – Direct Vision Standard – standard widzenia bezpośredniego, są to przepisy – wytyczne, które określają m.in. wymogi dotyczące liczby gwiazdek bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t (DVS star rating) 
  • HGV Safe System – bezpieczny system pojazdów ciężarowych, który dotyczy głównie pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t, które posiadają zero gwiazdek bezpieczeństwa i wymagają dodatkowego doposażenia.
  • HGV Safety Permit – zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych wydawane dla każdego pojazdu o masie całkowitej powyżej 12 t, które spełnia wytyczne DVS star rating

Gwiazdki bezpieczeństwa DVS

Aktualnie pojazdy mogą otrzymać od jednej (najsłabsza bezpieczna widoczność) do pięciu (najlepsza bezpieczna widoczność) gwiazdek bezpieczeństwa. Informacja o ilości gwiazdek posiadanych przez dany pojazd jest udzielana przez producenta pojazdu. W przypadku, gdy pojazd nie posiada żadnej gwiazdki bezpieczeństwa – należy doposażyć auto, celem wyeliminowania martwego pola widzenia. Bez względu czy pojazd posiada choć jedną gwiazdkę, czy żadnej, przed wjazdem do Londynu, wymagane jest uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV Safety Permit). 

Jak uniknąć mandatu za wjazd do strefy HGV Safety Permit?

REKLAMA

Konieczna jest rejestracja pojazdu w systemie DVS i HGV Safety Permit. Wszystko odbywa się elektronicznie przy wykorzystaniu formularza dostępnego online. Proces rejestracji, w zależności czy pojazd posiada choć jedną gwiazdkę bezpieczeństwa, czy żadnej przebiega bardzo podobnie, choć nie jest taki sam. 

Jeśli pojazd posiada przynajmniej jedną gwiazdkę najprawdopodobniej będzie znajdować się w bazie Transport for London, co umożliwi przejście od razu do procesu rejestracji i uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa. W przypadku, gdy pojazd nie posiada żadnej gwiazdki bezpieczeństwa bądź nie jest zarejestrowany w londyńskiej bazie wówczas w pierwszej kolejności należy przejść przez etap samocertyfikacji a następnie do etapu rejestracji i uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co należy przygotować, aby cały proces rejestracji przebiegł pomyślnie? Wymagany będzie dowód rejestracyjny, certyfikat producenta w zakresie ilości posiadanych przez pojazd gwiazdek bezpieczeństwa oraz dwa zdjęcia pojazdu, na których będzie widoczne całe doposażenie pojazdu tj 

  • system monitorujący
  • lusterka klasy V, jak i VI
  • system czujników z ostrzeżeniami dla kierowcy

Czyli jest nadzieja dla polskich przewoźników, których pojazdy nie posiadają żadnej gwiazdki bezpieczeństwa? 

Oczywiście! Kluczowe będzie samodzielne doposażenie pojazdu o następujące elementy: 

  • lusterko klasy V (z prawej strony kabiny kierowcy – patrząc z siedzenia kierowcy)
  • lusterko klasy VI (na przedniej szybie po prawej stronie – patrząc z siedzenia kierowcy)
  • boczne zabezpieczenie przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu (z wyjątkiem przypadków, gdy jest to niepraktyczne lub okazuje się niemożliwe)
  • zewnętrzne naklejki obrazkowe i oznaczenia widoczne na pojazdach
  • system czujników z ostrzeżeniem dla kierowcy
  • system monitorujący (kamera)

Powyższa procedura (zgodnie z londyńskimi, aktualnymi założeniami) ma obowiązywać do października 2024 r. Po tym terminie pojazdy ciężarowe z oceną niższą niż trzy gwiazdki będą musiały spełnić wymagania Progressive Safe System, czyli posiadać sprzęt bezpieczeństwa, który nie był dostępny w 2020 r.  Co to w praktyce oznacza? Kolejne przepisy  i wymagania, które mają zostać przygotowane na podstawie konsultacji zaplanowanych na rok 2023, a których treści niestety jeszcze nie znamy. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA