AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

oprac. Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców / AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców / Kuba Brzeziński / Infor

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

AFIR został przyjęty przez radę UE w lipcu 2023 r. Nowe prawo weszło w życie 13 kwietnia 2024 r. Rozporządzenie AFIR, czyli o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, w telegraficznym skrócie odnosi się do zwiększenia liczby dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, przyspieszenia procesu ładowania aut oraz ułatwienia rozliczania się za wykorzystaną energię.

O połowę więcej ładowarek w... rok. To możliwe?

W chwili obecnej łączna moc ładowania samochodów elektrycznych w Polsce ma wartość 230 094 kW. AFIR wymaga jednak, aby do 2025 r., a więc w nieco ponad 12 miesięcy, zwiększyła się ona do 342 372 kW. To stanowi wzrost o jakieś 49 proc.

Obecne średnie tempo wzrostu infrastruktury do ładowania jest blisko trzykrotnie niższe niż średnie tempo wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych. Tak więc termin na wprowadzenie tych zmian jest bardzo ograniczony, a cele są wysoce wymagające – powiedział Piotr Staniewski, Head of Business Development w ALD Automotive i LeasePlan Polska.

AFIR sprawia, że nie wystarczy powiedzieć "budujemy więcej ładowarek". Bo to generalnie nie jest takie proste. Rozrost infrastruktury stanowi ogromne wyzwanie dla administracji. Bez usprawnienia procedur i większych nakładów finansowych na rozbudowę sieci przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, Polska nie będzie w stanie zrealizować założeń tego rozporządzenia.

Rok 2025 to pierwszy z punktów. Później wymogi wzrosną 5-krotnie

Plan jest ambitny nie tylko na bliski 2025 rok, ale także na kolejne lata, których perspektywy dzisiaj są trudne do oceny. Do 2030 roku minimalna moc ładowania będzie musiała ponownie wzrosnąć niemal pięciokrotnie, a w 2035 roku przekroczyć już ponad 3,5 mln kW – dodaje Piotr Staniewski z LeasePlan Polska.

W tym punkcie ponownie powracamy zatem do ograniczeń. Obecnie uruchomienie ładowarki o mocy co najmniej 50 kW może oznaczać nawet dwuletni proces. Proces zdobywania pozwoleń i uzyskiwania koniecznych przyłączy. Termin ten musi ulec skróceniu i to drastycznemu. Inaczej cele AFIR pozostaną jedynie szczytnymi ideami.

Obecnie uruchomienie ładowarek w Polsce trwa najdłużej w Europie, nawet ponad dwa lata. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych we współpracy z ALD Automotive, LeasePlan Polska i ponad 250 innymi podmiotami z sektora e-mobility, opracowało "Białą Księgę Nowej Mobilności". Dokument ten zawiera ponad 120 propozycji zmian systemowych, mających na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności. Kilka rozwiązań ma na celu znaczące usprawnienie tych procedur – komentuje Piotr Staniewski z LeasePlan Polska.

AFIR skupia ładowarki wzdłuż sieci TEN-T

Nowe rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych szczególnie ciepło patrzy w kierunku transeuropejskiej sieci transportowej. Założenie jest proste. Wzdłuż TEN-T mają być gęsto rozmieszczone ładowarki do samochodów elektrycznych. W przyszłości ma nie być odcinków dłuższych niż 60 km, na których kierowcy nie znajdą punktu z wtyczką. Cel jest jeden. Chodzi o to, aby planowanie podróży elektrykiem było łatwiejsze i bardziej przewidywalne.

Tu przy okazji pojawia się jeszcze jeden wymóg. Chodzi o to, aby ładowarki były wyposażone w terminale płatnicze lub serwisy płatnicze, w których nie trzeba zakładać konta użytkownika. Kierowca samochodu elektrycznego musi mieć możliwość autoryzowania transakcji bez dziesiątek kart, profili i aplikacji. System płatności ma być prosty i przejrzysty.

Moto
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

pokaż więcej
Proszę czekać...