Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też kierowcy, obowiązek odśnieżania drogi, kiedy kierowca musi odśnieżyć drogę / Obowiązek odśnieżania drogi czasami dotyczy też... kierowcy! Kiedy tak jest? / wirestock / freepik.com

Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

Jest zima, a więc musi padać śnieg. Tak chciałoby się powiedzieć, parafrazując klasyka polskiego kina. I to prawda. A skoro śnieg pojawił się na drogach, kierowcy mogą wygodnie rozsiąść się w fotelu i patrzeć, jak służby radzą sobie z jego uprzątnięciem. I to też prawda, ale tylko do pewnego stopnia. Bo czasami kierowca wyjścia nie ma. Musi się ciepło ubrać, wziąć łopatę w dłoń i sam uporać się z białą pokrywą. To jego obowiązek.

Kto musi odśnieżyć drogę prywatną?

Kiedy obowiązek odśnieżania drogi leży po stronie kierowcy, a nie władz lokalnych? Wtedy, gdy to kierowca jest właścicielem drogi. Dotyczy to zatem dróg wewnętrznych, dojazdów do posesji, prywatnych parkingów czy innych szlaków drogowych znajdujących się na terenie prywatnym. Podstawa prawna? Tą daje art. 8 ust. 2 ustawy o drogach publicznych. Zapis wyraźnie mówi o tym, że "budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu".

W takim przypadku kierowca ma trzy możliwości. Może:

  • oczekiwać wykonania prac związanych z odśnieżaniem od zarządcy terenu – dzieje się tak w przypadku wspólnot mieszkaniowych.
  • wynająć firmę, która wykona prace związane z odśnieżaniem. To nie może być jednak jednorazowe. Bo obowiązek dotyczy każdych opadów. Odśnieżanie kosztuje przeciętnie od 5 do 6 zł netto za m2.
  • wziąć łopatę i odśnieżyć własnoręcznie.

Warto pamiętać o tym, że na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach obowiązek ten dotyczy także chodników. W tym chodników leżących przy drodze publicznej i bezpośrednio przylegających do nieruchomości.

Konsekwencje nieodśnieżenia drogi wewnętrznej

Może się okazać, że właściciel terenu nie odśnieży drogi. Nie będzie miał na to siły, nie będzie go stać na usługi firmy odśnieżającej lub po prostu nie będzie zdawał sobie sprawy z obowiązku. W takim przypadku naraża się jednak na szereg sankcji. Powinien liczyć się z tym, że może:

  • otrzymać manat karny od straży miejskiej, a w skrajnym przypadku sprawa trafi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
  • ponieść odpowiedzialność z tytułu szkód, które powstały w wyniku nieodśnieżenia drogi.
  • zostać przymuszonym do pokrycia kosztów odśnieżenia drogi. Burmistrz lub prezydent miasta na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach mogą wydać decyzję nakazującą wykonanie obowiązku. Koszty pokryje właściciel nieruchomości. Władze lokalne ściągną z niego środki.

Ile wynosi mandat za nieodśnieżenie drogi przez właściciela?

Wywiązywanie się z obowiązku odśnieżania dróg wewnętrznych jest kontrolowane. Zajmuje się tym straż miejska lub gminna. W sytuacji, w której ujawnią, że właściciel nie wykonał prac związanych z usunięciem pokrywy śnieżnej, mogą ukarać go mandatem karnym. Podstawę do jego wypisania daje art. 117 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. Za ten czyn przewiduje on karę wynoszącą od 20 do 1500 zł. Grzywnę taką strażnicy mogą wypisywać codziennie!

Uporczywe niewywiązywanie się z obowiązku odśnieżania drogi? Strażnicy gminni z czasem stracą cierpliwość. Mają możliwość skierowania sprawy na dalsze tory. W takim przypadku zajmie się nią Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Inspektor może podpisać nakaz usunięcia śniegu, ale także może podjąć decyzję o cofnięciu pozwolenia na użytkowanie danej drogi. Decyzja pozostanie w mocy do momentu usunięcia śniegu i lodu.

Nieodśnieżona droga prywatna rodzi odpowiedzialność cywilną

Załóżmy taki scenariusz. Właściciel nie odśnieżył parkingu przed domem lub firmą. Niestety w takich warunkach doszło do zdarzenia. Pieszy poślizgnął się i przewrócił lub samochód wpadł w poślizg i się uszkodził. To oznacza poważny problem dla właściciela nieruchomości. Bo skoro nie wywiązał się on z ustawowego obowiązku i to stało się jedną z przyczyn wypadku, ponosi on odpowiedzialność cywilną za zdarzenie. Musi naprawić jego skutki. Zarówno w przypadku szkód osobowych, jak i majątkowych można mówić o odszkodowaniu.

Ważne

Dla faktu zaistnienia odpowiedzialności cywilnej właściciela terenu za zdarzenie powstałe na nieodśnieżonej drodze nie ma większego znaczenia fakt czy poszkodowany znalazł się tam legalnie, czy nie.

Procedura będzie wyglądać następująco. Poszkodowany na piśmie skieruje do właściciela terenu roszczenie. Jeżeli to zostanie przyjęte, sprawa zostanie załatwiona polubownie. Gdy nie, z pewnością poszkodowany złoży pozew cywilny do sądu. Podczas płacenia odszkodowania właściciel drogi może:

  • wypłacić pieniądze z własnych oszczędności lub innych środków.
  • odesłać poszkodowanego do ubezpieczyciela, jeżeli wykupił odszkodowanie od odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczyciel będzie jednak odpowiadać jedynie w zakresie działania polisy, w tym do kwoty określonej w polisie.
  • skierować roszczenie do zarządcy, jeżeli odśnieżenie pozostawało w jego gestii.
Moto
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

pokaż więcej
Proszę czekać...