Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Autoblokada alkoholowa, blokada alkoholowa w samochodzie, blokada alkoholowa w samochodzie zamiast zakazu prowadzenia pojazdów / Autoblokada alkoholowa w samochodzie. Rzadki zamiennik zakazu prowadzenia / Konrad Żelazowski / dziennik.pl

Autoblokada alkoholowa zamontowana w samochodzie jest umocowana prawnie w Polsce. Obowiązek korzystania z niej nie dotyczy jednak wszystkich kierowców. I co najważniejsze, trzeba się o nią starać, wykazując m.in. nienaganne zachowanie. O co w tym wszystkim chodzi?

rozwiń >

Co to jest autoblokada alkoholowa?

Kierowca wsiada do samochodu, wkłada kluczyk do stacyjki, jednak zanim odpali silnik, musi... dmuchnąć w balonik. Zjawisko wydaje się nieco abstrakcyjne. To prawda. Tyle że jest jak najbardziej możliwe w Polsce. Obowiązek stosowania pokładowego alkomatu nie spoczywa jednak na każdym kierującym. Dotyczy przede wszystkim osób, które otrzymały zakaz prowadzenia pojazdów. Zakaz ten po pewnym czasie może zostać zamieniony właśnie na blokadę. Czym de facto jest to urządzenie? Kwestię tą reguluje art. 2 pkt 84 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi o tym, że:

  • blokada alkoholowa to urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokadę alkoholową można zamontować nie tylko w samochodzie osobowym, ale także ciężarówce, autobusie czy motocyklu. Przepisy nie znają w tej kwestii większych ograniczeń.

Podstawa prawna dla autoblokady alkoholowej

Blokada alkoholowa jest umocowana prawnie m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Jej status omawia m.in. art. 66 ust. 1d i 1e. O czym one mówią? Wskazują na dwie niezwykle ważne okoliczności eksploatacyjne. Po pierwsze blokadę alkoholową w samochodzie zamontować może wyłącznie producent urządzenia lub jego upoważniony przedstawiciel. Nie można jej po prostu kupić w sieci, a potem samodzielnie zamontować w pojeździe.

Po drugie blokadę alkoholową należy regularnie kalibrować. Ustawa mówi o powtarzaniu procedury co 12 miesięcy. Prawdopodobnie też kierowca musi mieć dowód przeprowadzenia kalibracji. Ten może wymagać np. diagnosta podczas przeglądu, ewentualnie policjant w czasie kontroli drogowej. Kolejnym aktem prawnym, który reguluje kwestię działania blokady alkoholowej w samochodzie, jest art. 182a par. 1 ustawy Kodeks karny wykonawczy. W tym przypadku wskazywane są zasady przyznawania tego środka karnego.

Autoblokada alkoholowa. Zasada działania i koszty

Ile kosztuje montaż blokady alkoholowej w aucie? To nie jest tania sprawa. Sama aparatura potrzebna do działania urządzenia zostanie wyceniona na jakieś 3 tys. zł. Dodatkowo kierowca musi doliczyć do rachunku od 300 do 700 zł za montaż. Blokady nie trzeba jednak kupować na własność. Można ją również wynająć. W takim przypadku miesięczna opłata wynosi jakieś 90 do 100 zł. Jak wygląda blokada alkoholowa w samochodzie? Blokada alkoholowa wygląda trochę jak przenośny alkomat, który jest wpięty za pomocą przewodu do układu elektronicznego pojazdu. Urządzenie na ogół jest umieszczone w okolicy miejsca zajmowanego przez kierowcę.

Jak działa autoblokada alkoholowa? Kierujący inicjuje zapłon pojazdu, a wtedy autoblokada prosi go o poddanie się badaniu. Wynik na poziomie 0 promili sprawia, że urządzenie automatycznie zdejmuje blokadę zapłonu. Działa trochę jak dodatkowy immobiliser. Urządzenie uniemożliwi rozruch silnika, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wyniesie co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Blokada alkoholowa: po jakim czasie można się o nią starać?

O możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową może starać się kierujący, u którego zakaz prowadzenia pojazdów był wykonywany przez okres co najmniej połowy orzeczonego wymiaru. Jeżeli zakaz był przyznany dożywotnio, musi minąć co najmniej 10 lat. O tym warunku wyraźnie mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW. Sprawę w tym przypadku rozpatruje sąd na wniosek sprawcy.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby sąd zamienił zakaz na blokadę? Kwestia częściowego odbycia kary stanowi dopiero pierwszą przesłankę. Kluczowa jest także postawa oskarżonego. Z niej musi jasno wynikać, że "postawa, właściwości i warunki osobiste sprawcy oraz zachowanie w okresie wykonywania środka karnego uzasadniają przekonanie, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę nie zagraża bezpieczeństwu w komunikacji". Tak mówi art. 182a par. 1 ustawy KKW.

Sąd indywidualnie ocenia powyższe okoliczności. Znaczenie ma także fakt, że np. skazany pracuje jako kierowca i jest jedynym żywicielem rodziny. Procedura nie jest typowa. Sam wyrok sądu może być też różny. Nie każdy kierowca będzie miał zamienioną sankcję zakazu prowadzenia na autoblokadę alkoholową.

Jak długo trzeba jeździć z blokadą alkoholową?

W przypadku pozytywnego wyroku sądu w sprawie zamiany środka karnego z zakazu prowadzenia pojazdów na możliwość prowadzenia aut wyposażonych w blokadę alkoholową, kluczowy jest także czas. Ile będzie obowiązywać obowiązek jazdy z blokadą? Art. 182a par. 1 ustawy KKW mówi wyraźnie o tym, że "sąd może orzec o dalszym wykonywaniu tego środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową". W skrócie okres obowiązywania nowego środka karnego będzie dokładnie taki sam, jaki czas pozostał kierowcy do wykonania pełnego okresu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Blokada alkoholowa a ponowny egzamin

Załóżmy, że kierowca dostał 3 lata zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Po połowie tego okresu zaczął starać się o zamianę sankcji na obowiązek korzystania z blokady alkoholowej. Sąd przychylił się do tego wniosku. Co dalej? Minęło ponad 18 miesięcy zakazu. To oznacza mniej więcej tyle, że kierowca od razu prawa jazdy nie odzyska. W głos art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy (...) jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji".

Kierujący musi się zatem udać do wydziału komunikacji należnego miejscu zamieszkania. Tam na podstawie decyzji sądu i numery PKK otrzyma skierowanie na egzamin. Z nim może udać się do WORD-u i opłacić egzamin. Pozytywny wynik sprawdzianu w części teoretycznej i praktycznej sprawi, że pod warunkiem korzystania z blokady alkoholowej, będzie mógł legalnie prowadzić pojazd mechaniczny. Uprawnienia zostaną mu przywrócone, a prawo jazdy zwrócone.

  • Skąd policjanci będą wiedzieć o obowiązku stosowania blokady alkoholowej? W prawie jazdy (także jego elektronicznej wersji w bazie CEK) pojawi się kod 69 mówiący o blokadzie. Prawo jazdy z tym kodem zostanie wydane na okres obowiązywania środka karnego. Później kierujący dostanie dokument bez kodu ograniczeń.
  • Czy pojazd szkoleniowy lub egzaminacyjny musi posiadać blokadę alkoholową? Całe szczęście nie. O takim zwolnieniu mówi bowiem art. 182a par. 2 ustawy KKW.

Kara za jazdę bez blokady alkoholowej

Kierowca ma zakaz prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową, mimo wszystko złamał go i – co gorsza – wpadł na tym przestępstwie podczas kontroli drogowej. Jakie będą sankcje z tego tytułu? Mowa o czterech możliwych scenariuszach, przy czym raczej wystąpią one jednocześnie. Co więcej, o skali środków karnych zadecyduje sąd. Policjanci mają obowiązek skierowania sprawy do rozpatrzenia przez sędziego.

  • Po pierwsze w takiej sytuacji kierujący prowadzi pojazd bez uprawnień. To oznacza, że dostanie karę grzywny. Ta może wynosić nawet do 30 tys. zł.
  • Po drugie kierujący powinien się liczyć z tym, że możliwość prowadzenia pojazdów wyposażonych w blokadę alkoholową zostanie uchylona. Kierujący powróci do zakazu prowadzenia pojazdów.
  • Po trzecie zakaz prowadzenia pojazdów zostanie wydłużony. Może nawet o 3 lata.
  • Po czwarte kierowca dostanie karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...