REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony sezonowe, czy całoroczne?

Opony sezonowe, czy całoroczne? Fot. Fotolia
Opony sezonowe, czy całoroczne? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamiast każdego sezonu zmieniać ogumienie nie lepiej skorzystać z obfitej oferty opon całorocznych? Można. Ale to, czy takie rozwiązanie będzie dla użytkownika satysfakcjonujące zależy od wielu czynników.

Opony całoroczne to typ ogumienia, które w założeniach powinny łączyć zalety ogumienia letniego i zimowego. Zazwyczaj posiadają więcej cech opon zimowych, np. ich bieżnik ma podobny wzór, jak „zimówki”. Co więcej, spora część ogumienia wielosezonowego ma oznaczenie M+S, czyli jak typowe opony zimowe. Może zatem warto zainwestować w takie „buty” i tym samym obniżyć koszty eksploatacji samochodu, wykreślając z listy obsługi sezonową wymianę opon?

REKLAMA

Problem znanych opon całorocznych

REKLAMA

Podstawowy problem polega na tym, że sezonowa wymiana opon w naszym klimacie to podstawowa zasada zapewniająca bezpieczeństwo. Branża oponiarska pomimo olbrzymich nakładów na badania i rozwój, nie wyprodukowała jeszcze ogumienia tzw. całorocznego, które równie dobrze sprawowałoby się we wszystkich warunkach atmosferycznych. Z badań przeprowadzonych przez firmę Bridgestone wynika, że droga hamowania na śniegu tak zwanych opon całorocznych może być dłuższa nawet o 79 procent od drogi hamowania opon zimowych.

- Jeśli opona ma być całoroczna, mieszanka w niej zastosowana jest produktem, który musi łączyć sprzeczne cechy. Siłą rzeczy taki produkt będzie kiepsko sprawował się w sytuacjach krytycznych, ulegnie szybszemu zużyciu latem, zaprezentuje słabsze właściwości zimą w porównaniu z oponami dedykowanymi pod daną porę roku – mówi Witold Rogowski, ekspert sieci motoryzacyjnej profiauto.pl.

Przeczytaj o innowacyjnej oponie: Opona letnia z homologacją zimową!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony całoroczne to większy hałas

Istotą ogumienia zimowego jest skład mieszanki zapewniający odpowiednie właściwości w niskich temperaturach, jak również odpowiednia rzeźba bieżnika umożliwiająca odprowadzanie błota pośniegowego i śniegu. Mieszanka gumowa opony na najzimniejszą porę roku powinna być elastyczna, aby zapewnić przyczepność w niskich temperaturach, a bieżnik pokryty gęstą siecią lameli, ułatwiających jazdę po śniegu. Z kolei produkt na lato ma między innymi za zasadę dobrze odprowadzać wodę i być wytrzymały na wysokie temperatury.

Tymczasem opony całoroczne mają twardszą mieszankę gumową, co nie sprzyja ich dobremu zachowaniu zimą. Z kolei większa niż w ogumieniu letnim liczba lameli jest nieprzydatna latem i powoduje podwyższona emisję hałasu. Natomiast, co przyznają specjaliści, opony całoroczne dość dobrze odprowadzają wodę.

Zobacz też: Na zimę stosować węższe opony?

Opony zimowe w wielu krajach są wymagane prawnie

REKLAMA

W wielu krajach europejskich jazda na oponach zimowych stanowi wymóg prawny. Polska leży w umiarkowanej strefie klimatycznej, w której występuje wyraźny podział na sezon letni i zimowy. Według najnowszych badań TNS Polska przeprowadzonych na zlecenie Michelin, 88 procent polskich kierowców pod koniec ubiegłego roku zmieniło opony letnie na zimowe. Dotyczy to także flot samochodowych.

- Nie eksperymentujemy. Decydują kwestie bezpieczeństwa i dlatego nasze samochody latem jeżdżą na oponach letnich, zimą na zimowych – mówi Marcin Zawada, kierownik floty w Cadbury Wedel.

Podobne zasady panują we flocie banku Credit Agricole. - Zalety opon letnich i zimowych są już ugruntowane. Zależy nam na bezpieczeństwie użytkowników naszych samochodów. Ponadto to także kwestia wizerunkowa naszej firmy – podkreśla Maria Biedroń, dyrektor Departamentu Zakupów, Nieruchomości i Administracji w Credit Agricole.

Zobacz też: Rusza produkcja opon bezciśnieniowych

Wielosezonowe tylko z oszczędności? Niekoniecznie

Zwolennicy opon wielosezonowych podkreślają, że decydując się na jeden komplet ogumienia przez cały rok oszczędzamy wydatki na drugi komplet opon. Według specjalistów to argument nietrafiony.

- Opony wielosezonowe szybciej zużywają się latem i mają słabsze właściwości zimą w porównaniu z oponami dedykowanymi pod daną porę roku – twierdzi Witold Rogowski, ekspert sieci motoryzacyjnej profiauto.pl.

Co logiczne, dwa komplety ogumienia, w dodatku dostosowanego do aktualnie panujących warunków, będzie można eksploatować dłużej niż opony wielosezonowe. Czy zatem opony wielosezonowe są całkowicie nieprzydatne? Niezupełnie. Według serwisu oponeo.pl tego typu ogumienie nadaje się do samochodów ze słabszymi silnikami eksploatowanych na krótkich dystansach i głównie w mieście. W przypadku nagłej śnieżycy pokonanie paru kilometrów w mieście na oponach całorocznych raczej nie przysporzy dużych trudności.

Rozważając tematykę „obuwia” dla samochodu, trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jedną, ważną kwestię – pogodę. W wielu regionach Polski biały puch pojawia się ledwie kilka, kilkanaście dni w roku. Przeważnie mamy do czynienia z zachmurzonym niebem, z którego najczęściej spada deszcz lub deszcz pomieszany ze śniegiem, tworzący nierzadko błotną breję. Tymczasem ogumienie zimowe według wszelkich testów i przekazów marketingowych zyskuje przewagę nad letnimi i wielosezonowymi głównie na drogach ośnieżonych i oblodzonych.

Zobacz też: Opony, które same się uszczelniają

W warunkach deszczowych oraz na nawierzchni suchej, w wielu wypadkach lepsze rezultaty uzyskuje ogumienie na kilka pór roku i letnie. Tak więc kwestie bezpieczeństwa nabierają tutaj nieco innych barw. Bo skoro na mokrej nawierzchni łatwiej możemy wpaść w aquaplaning jadąc na oponach zimowych, to czy jednak nie lepiej stosować wielosezonówki? Zatem oszczędności, to wcale nie jedyny atut użytkowania opon całorocznych.

Tekst: Tomasz Woźniewski, artykuł pochodzi z magazynu FlotaAutoBiznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA