REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odpowiednie ciśnienie w oponach, czyli jakie?

Jakubowski Ryszard
sprawdzanie ciśnienia
sprawdzanie ciśnienia

REKLAMA

REKLAMA

Opony są bardzo ważne w bezpiecznej eksploatacji auta. Podstawą w ich użytkowaniu jest prawidłowe ciśnienie.

Na zużycie opon i równocześnie na bezpieczeństwo ich użytkownika ma wpływ wiele czynników. Jednym z podstawowych jest ciśnienie powietrza. W fabrycznych instrukcjach obsługi samochodów podane są wartości ciśnienia w ogumieniu z dokładnością do 10 kilopaskali (kPa), czyli do 0,01 megapaskala (0,01 MPs). W stosowanych dawniej jednostkach 10 kPa odpowiada w przybliżeniu 0,1 atmosfery (atm.).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dokładne wyważanie

Z dostatecznie dużą dokładnością można przyjąć, że 100 kilopaskali (100 kPs), czyli 0,1 megapaskala (0,1 MPs) to dawniejsza 1 atmosfera (1 atm.). Ciśnienie w oponach powszechnie używanych samochodów osobowych i dostawczych zawiera się w przedziale od 0,15 MPs, czyli 1,5 atm. do 0,3 MPs, czyli do 3 atm.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach to zwiększone opory toczenia, a więc zwiększone zużycie paliwa. To także nadmierne zużycie bieżnika opony po obu stronach. Ocenę, czy ciśnienie jest zbyt niskie, można przeprowadzić bez manometru, tylko na podstawie wyglądu bieżnika po dłuższej jeździe po suchej i czystej nawierzchni. Gdy obie strony bieżnika będą wyraźnie ciemniejsze od jego środka, oznacza to, że ciśnienie jest zbyt niskie. I analogicznie – gdy środkowa część bieżnika będzie wyraźnie ciemniejsza od jego krawędzi, będzie to sygnał, iż ciśnienie jest zbyt wysokie.

REKLAMA

Ciśnienie w oponach w każdej parze kół musi być jednakowe, z tolerancją do 0,01 MPs. Większa różnica ciśnień może powodować, w przypadku przedniej pary kół, do „ściągania” pojazdu w stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Może być także przyczyną nierównomiernego hamowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Dobrym sposobem jest sprawdzenie przy pomocy wskaźnika (manometru z odczytem cyfrowym) w kompresorze, dostępnym na każdej stacji paliw. Po założeniu końcówki węża kompresora na zawór w kole, można od razu odczytać wartość ciśnienia. Pamiętać przy tym należy, żeby pomiar dokonywać, gdy opony są zimne. A więc po dojechaniu do stacji paliw należy odczekać nawet kilkanaście minut, aż opony ostygną. W tym czasie można uzupełnić paliwo, umyć szyby, wypić kawę w przydrożnym barze. Pomiar ciśnienia w ciepłych oponach jest obarczony dość dużym błędem! Pomiar kieszonkowym manometrem również nie jest dostatecznie dokładny. Chyba, że wyrobimy świadectwo homologacji na takie urządzenie. Ciśnienie w oponach należy kontrolować często, raz na 2 tygodnie lub przy każdym tankowaniu gdy ktoś mało jeździ, albo po przejechaniu każdych 2000 km.

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Po dokonaniu pomiaru ciśnienia i ewentualnej jego korekcie warto sprawdzić szczelność zaworu w kole. Często trafiają do niego zanieczyszczenia z końcówki węża lub manometru, a wówczas powietrze może przez niego uchodzić, zazwyczaj niezauważalnie. Po pewnym czasie ciśnienie w takiej oponie może się obniżyć znacznie poniżej dopuszczalnej granicy. Sprawdzenie szczelności zaworu jest banalnie proste. Wystarczy posmarować jego otwór kroplą śliny! Gdy zostanie wykryta nieszczelność, wówczas należy spuścić nieco powietrza z opony podczas zakładania na zawór końcówki kompresora, następnie skorygować ciśnienie i ponownie sprawdzić szczelność zaworu. W razie potrzeby czynności te można powtórzyć kilkakrotnie, aż do uzyskania pełnej szczelności zaworu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA