Citroen AX: wymiana półosi. Krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne do wymiany półosi w Citroenie AX?
• Klucz nasadowy 30
• Grzechotka
• Kawał rurki
• 2 uszczelniacze półosi
• Ok. 2l oleju do skrzyni
• Klucz płaski 13, 16
REKLAMA
Zaczynamy od podniesienia przodu Citroena AX. Wówczas spłynie nam znacznie mniej oleju ze skrzyni biegów. Luzujemy śruby kół i półosi, podkładamy lewarek i unosimy samochód. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło. Odkręcamy do końca śrubę półosi. Kiedy mamy wykręconą śrubę, odkręcamy śrubę od końcówki drążka. Robimy to za pomocą klucza 16. Jeżeli wykręcimy śrubę a drążek nadal będzie się trzymał, musimy uderzyć kilkakrotnie w gwint. Robimy to tylko i wyłącznie gumowym młotkiem.
Zobacz również: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?
REKLAMA
Jeżeli decydujemy się na stalowy młotek, uderzamy tylko i wyłącznie poprzez deskę. Kiedy mamy wyjętą końcówkę drążka, musimy zajrzeć pod samochód. Na dole kolumny McPhersona od wewnętrznej strony znajduje się śruba, która przechodzi przez sworzeń i blokuje go. Musimy odkręcić tą śrubę. Teraz, bierzemy deskę i kładziemy ją na wahaczu jak najbliżej kolumny. Uderzamy kilka razy młotkiem i mamy luźną kolumnę.
Pod maską na kielichu znajdują się dwie śruby na klucz 13. Odkręcamy je, jednak nie do końca. Schodzimy pod auto i wybijamy kolumnę. Najlepiej jakby jedna osoba trzymała półoś przy skrzyni, my natomiast uderzamy w półoś, ciągnąc jednocześnie kolumnę McPhersona. Kiedy półoś wyjdzie z kolumny, podkładamy naczynie pod skrzynię i zdecydowanym ruchem wyjmujemy półoś. Teraz, za pomocą płaskiego śrubokręta wyjmujemy uszczelniacze półosi. Wkładamy nowe i młotkiem gumowym wbijamy je na miejsce.
Zobacz również: Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?
Przystępujemy do montażu nowej półosi. Smarujemy wieloklin na półosi olejem ze skrzyni i wkładamy półoś do skrzyni, aż wejdzie na swoje miejsce. Odchylamy kolumnę McPhersona i wkładamy półoś. Resztę elementów montujemy w odwrotnej kolejności. Teraz możemy przejść na druga stronę auta i powtórzyć tą czynność. Po zamontowaniu wszystkiego, musimy uzupełnić stan oleju w skrzyni. Demontujemy dolot powietrza pod maską. Pod nim znajduje się plastikowy czarny korek. Tutaj wlewa się olej.
Pod samochodem na skrzyni biegów po stronie kierowcy jest korek kontrolny. Odkręcamy go i wlewamy przez górny korek olej. Jeżeli, olej zacznie się przelewać, przez korek pod autem, to znak, że już jest odpowiedni poziom oleju w skrzyni. Zakręcamy korki i montujemy dolot.
REKLAMA
REKLAMA