REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Citroen AX: wymiana półosi. Krok po kroku

Robert Kuśpiel
Citroen AX: wymiana półosi
Citroen AX: wymiana półosi

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym, skoncentrujemy się na wymianie półosi w Citroenie AX.

Co będzie nam potrzebne do wymiany półosi w Citroenie AX?

• Klucz nasadowy 30
• Grzechotka
• Kawał rurki
• 2 uszczelniacze półosi
• Ok. 2l oleju do skrzyni
• Klucz płaski 13, 16

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od podniesienia przodu Citroena AX. Wówczas spłynie nam znacznie mniej oleju ze skrzyni biegów. Luzujemy śruby kół i półosi, podkładamy lewarek i unosimy samochód. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koło. Odkręcamy do końca śrubę półosi. Kiedy mamy wykręconą śrubę, odkręcamy śrubę od końcówki drążka. Robimy to za pomocą klucza 16. Jeżeli wykręcimy śrubę a drążek nadal będzie się trzymał, musimy uderzyć kilkakrotnie w gwint. Robimy to tylko i wyłącznie gumowym młotkiem.

Zobacz również: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Jeżeli decydujemy się na stalowy młotek, uderzamy tylko i wyłącznie poprzez deskę. Kiedy mamy wyjętą końcówkę drążka, musimy zajrzeć pod samochód. Na dole kolumny McPhersona od wewnętrznej strony znajduje się śruba, która przechodzi przez sworzeń i blokuje go. Musimy odkręcić tą śrubę. Teraz, bierzemy deskę i kładziemy ją na wahaczu jak najbliżej kolumny. Uderzamy kilka razy młotkiem i mamy luźną kolumnę.

REKLAMA

Pod maską na kielichu znajdują się dwie śruby na klucz 13. Odkręcamy je, jednak nie do końca. Schodzimy pod auto i wybijamy kolumnę. Najlepiej jakby jedna osoba trzymała półoś przy skrzyni, my natomiast uderzamy w półoś, ciągnąc jednocześnie kolumnę McPhersona. Kiedy półoś wyjdzie z kolumny, podkładamy naczynie pod skrzynię i zdecydowanym ruchem wyjmujemy półoś. Teraz, za pomocą płaskiego śrubokręta wyjmujemy uszczelniacze półosi. Wkładamy nowe i młotkiem gumowym wbijamy je na miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?

Przystępujemy do montażu nowej półosi. Smarujemy wieloklin na półosi olejem ze skrzyni i wkładamy półoś do skrzyni, aż wejdzie na swoje miejsce. Odchylamy kolumnę McPhersona i wkładamy półoś. Resztę elementów montujemy w odwrotnej kolejności. Teraz możemy przejść na druga stronę auta i powtórzyć tą czynność. Po zamontowaniu wszystkiego, musimy uzupełnić stan oleju w skrzyni. Demontujemy dolot powietrza pod maską. Pod nim znajduje się plastikowy czarny korek. Tutaj wlewa się olej.

Pod samochodem na skrzyni biegów po stronie kierowcy jest korek kontrolny. Odkręcamy go i wlewamy przez górny korek olej. Jeżeli, olej zacznie się przelewać, przez korek pod autem, to znak, że już jest odpowiedni poziom oleju w skrzyni. Zakręcamy korki i montujemy dolot.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA