Volkswagen Passat B5 FL: wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę przeprowadzimy w Volkswagenie Passacie B5 FL 1.9 TDI o mocy 131km z automatyczną skrzynią biegów. Silnik dosyć popularny na naszym rynku, skrzynia biegów natomiast nieco mniej.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: sprawdzenie układu chłodzenia
Co będzie nam potrzebne?
• Klucz imbusowy 17
• Strzykawka 60ml
• Gumowa rurka ok. 15cm
• Młotek
• Klucz nasadowy 10
• Grzechotka
• Olej do skrzyni biegów
Do Tiptronica dolewamy tylko i wyłącznie żółty olej, pod żadnym względem nie może być to olej czerwony.
Olej musi spełniać normę VW G052 162 A2, najlepiej upewnić się w serwisie ASO. Serwisant dopasuje nam odpowiedni olej po numerze VIN. Niestety olej jest stosunkowo drogi, kosztuje ok. 60zł za litr. Dlatego też, można wybrać zamienniki spełniające daną normę. Przykładem może być olej firmy Febi, jest on znacznie tańszy od oryginalnego.
Zobacz również: Volkswagen Passat B5: czyszczenie EGR
Kontrola i dolewka oleju
REKLAMA
Do przeprowadzenia całej operacji najlepiej zorganizować sobie dostęp do kanału. Jeżeli mamy wszystko skompletowane, przystępujemy do wymiany, bądź dolewki oleju do skrzyni biegów. Odpalamy silnik, aby się nagrzał. Olej dolewamy zawsze na lekko rozgrzanym silniku. Zanim odkręcimy wszystkie śruby olej w skrzyni zdąży się odpowiednio nagrzać i będzie rzadszy. Zatem, wchodzimy pod samochód i demontujemy osłonę skrzyni biegów.
Wystarczy odkręcić dwie śrubki na końcu osłony, Po odkręceniu śrub osłona nam opadnie i mamy dostęp do śruby spustowej. Nie wyłączając silnika przystępujemy do dalszych działań. Za pomocą klucza imbusowego odkręcamy wyżej wspomnianą śrubę w skrzyni biegów.
Mogą wystąpić problemy, dlatego można kilkakrotnie uderzyć w klucz młotkiem, żeby śruba się poluzowała. Należy robić to z dużym wyczuciem. Kiedy ją odkręcimy nie powinien wylać się olej, chyba, że jest go za dużo. Bierzemy strzykawkę i wężyk i wprowadzamy olej, aż zacznie się wylewać.
Zobacz również: Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN
Jeśli chodzi o wymianę, odkręcamy mniejszą śrubę imbusową, znajdującą się bliżej przodu auta. Czekamy aż spłynie olej i odkręcamy śruby dookoła miski olejowej. Wymieniamy filtr i uszczelkę. Przykręcamy miskę olejową i zalewamy olejem, wykorzystując metodę jak wyżej. Jednak wszystko robimy na zgaszonym silniku. Odpalamy samochód, wrzucamy biegi, gasimy i wyrównujemy różnicę, która wystąpiła po równomiernym przemieszczeniu się oleju.
REKLAMA
REKLAMA