Toyota Avensis I: radzimy jak przeprowadzić wymianę przednich klocków hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne?
• Nowe klocki
• Klucz do kół
• Klucz oczkowy 14
• Podnośnik
• Szczotka druciana
• Czysta szmatka
• Smar miedziowy
REKLAMA
Pierwsza czynność, od której zaczynamy, to odkręcenie koła. Luzujemy śruby koła, następnie podnosimy samochód i całkowicie odkręcamy koło. Mamy teraz lepszy dostęp do interesujących nas elementów układu hamulcowego. Następnie należy zdjąć zacisk hamulcowy. W tym celu musimy odkręcić dwie śruby za pomocą klucza 14. Znajdują się one z tyłu zacisku, dlatego warto pokręcić kołami tak, żeby mieć do nich lepszy dostęp.
Zobacz również: Jak często zmieniać płyn hamulcowy?
REKLAMA
Po wykręceniu śrub podnosimy zacisk do góry odkładamy go na bok. Pora na demontaż klocków. Mocowane są one na swoich miejscach za pomocą 4 blaszek. Dokładnie 2 blaszki na jeden klocek. Na wszystkich elementach zapewne będzie dużo rdzy, dlatego warto przeczyścić je za pomocą szczotki drucianej. Należy uważać na gumowe osłony prowadnic zacisku, gdyż łatwo je uszkodzić.
Kolejny krok to wyjęcie klocków. Wyjmujemy je tak, żeby nie uszkodzić blaszek. Nie trzeba się z nimi jakoś szczególnie siłować. Klocek wyjmujemy wraz z dwoma blaszkami. Musimy pamiętać o dokładnym ich wyczyszczeniu. Najlepiej zrobić to za pomocą szmatki i preparatu do czyszczenia hamulców. Blaszki łatwo się odkształcają, dlatego ważne jest, żeby założyć je identycznie na nowy klocek.
Zdarza się, że blaszki są uszkodzone, wówczas nie pozostaje nam nic innego jak wymiana na nowe. Klocek znajdujący się po wewnętrznej stronie tarczy, ma dodatkową blaszkę na rogu. Tutaj, należy również pamiętać, żeby ją przełożyć w to samo miejsce na nowym klocku. Kiedy już przełożyliśmy wszystkie blaszki, możemy zamontować nowe klocki w zacisku. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Zobacz również: Jak hamować z ABS?
Przed założeniem klocków, dodatkowo można nasmarować smarem miedziowym, blaszki, które trzymają klocki. Możemy również przetrzeć tarczę hamulcową. Pamiętamy o tym, że na powierzchni tarczy i klocków nie może być śladu po smarze. Na koniec sprawdzamy czy wszystko jest zamontowane poprawnie. Wsiadamy do samochodu, odpalamy go i pompujemy kilka razy pedałem hamulca. Na początku unikamy gwałtownego hamowania, klocek musi się ułożyć do tarczy.
REKLAMA
REKLAMA