Jak wymienić szczotki w alternatorze?
REKLAMA
REKLAMA
Wszelkie prace przy alternatorze można wykonywać wyłącznie po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Przed wymontowaniem alternatora z samochodu należy odłączyć od niego wszystkie przewody (zwykle są dwa lub trzy). Szczotki w alternatorze znajdują się zawsze po przeciwnej stronie niż jego kółko pasowe. Podłączony jest do nich przewód, doprowadzający napięcie wzbudzenia. Jest on znacznie cieńszy, niż główny przewód zasilający samochód w energię elektryczną, ale grubszy od przewodu lampki sygnalizacyjnej, jeżeli taki istnieje. Szczotki znajdują się w wykonanym z twardego materiału izolacyjnego uchwycie, zwanym szczotkotrzymaczem. Do obudowy alternatora mocują go dwie cienkie szpilki z nakrętkami lun, rzadko – dwie śruby. Po ich odkręceniu można delikatnie i ostrożnie wyjąć cały szczotkotrzymacz.
REKLAMA
Zobacz również: Jak uniknąć zderzenia z nieoświetloną furmanką?
REKLAMA
Podczas wyjmowania szczotkotrzymacza ze zużytymi szczotkami a zwłaszcza przy zakładaniu nowego zachować ostrożność i nie używać siły. Ukruszona szczotka, jeżeli zostanie wewnątrz alternatora, może spowodować zwarcie płytki z diodami do masy lub wyrządzić inne szkody.
Następną czynnością jest włożenie nowego szczotkotrzymacza na miejsce. Aby to zrobić, należy przygotować wcześniej płytkę z cienkiego, sprężyście elastycznego tworzywa lub kartonik o szerokości około 3 cm i długości około co najmniej 6-7 cm. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu wsunięcie szczotek na ich miejsce będzie bardzo łatwe i zapobiegnie ich przypadkowemu wykruszeniu. Wsuwa się go do wnętrza alternatora tak, aby nakrył oba pierścienie komutatora, widoczne przez otwór po wyjętym szczotkotrzymaczu.
Zobacz również: Jak jechać w kolumnie pojazdów?
Następnie wsuwa się nowy szczotkotrzymacz tak, aby szczotki ślizgały się po przygotowanej płytce lub kartoniku, a otwory do mocowania szczotkotrzymacza wsunęły się na szpilki mocujące. Gdy szczotki znajdą się na miejscu, ostrożnie wyciągnąć ją spod nich, przytrzymując drugą ręką szczotkotrzymacz. Następnie założyć na szpilki i dokręcić z wyczuciem, aby nie zerwać gwintów, nakrętki mocujące. Zamontować alternator w samochodzie, założyć pasek na kółko, podłączyć wszystkie przewody, dbając o to, aby nie zamienić ich miejscami. Przedtem miejsca ich podłączenia – śrubki lub końcówki złączek lekko spryskać „Elektrosolem” dla poprawienia kontaktu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza miejsca podłączenia najgrubszego z przewodów.
REKLAMA
REKLAMA