REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyeliminować przyczyny nadmiernego zużycia różnych elementów samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Volvo V60
Volvo V60

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie elementy samochodu zużywają się w trakcie eksploatacji. Bywa jednak, że zużycie to jest znacznie szybsze. Ma na to wpływ wiele przyczyn, z których wszystkie są możliwe do wyeliminowania.

Zużycia elementów samochodu dzielą się na dwa rodzaje: normalne i awaryjne. Na skrócenie okresu zużycia normalnego mają wpływ następujące czynniki:
1. spadek lepkości oleju, smarującego współpracujące części;
2. spadek intensywności przepływu oleju pomiędzy smarowanymi elementami, np. pomiędzy czopami wału korbowego i panewkami korbowodów;
3. nadmierne obciążenia współpracujących elementów;
4. nadmierna wzajemna prędkość trących elementów, np. zbyt duża prędkość obrotowa wałka w stosunku do dopuszczalnej dla danego typu łożyskowania;
5. utrata przez smar właściwości smarnych w wyniku zbyt długiej pracy;
6. wzrost ilości zanieczyszczeń w smarze lub oleju smarującym;
7. pojawienie się w smarze lub oleju smarującym zanieczyszczeń substancjami o właściwościach ściernych (ścierniwa), takich jak ziarenka piasku czy drobiny kurzu;
8. występowanie różnorodnych udarów, nietypowych dla danych elementów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Jak widać z powyższego zestawienia zasadniczym czynnikiem, wpływającym na prędkość zużywania się różnych współpracujących ze sobą elementów ma jakość i czystość substancji, użytych do ich smarowania. W przypadku udarów nietypowych dla danych elementów należy zdiagnozować ich przyczynę i ją usunąć. Może to być np. poluzowanie się lub odkręcenie śrub, mocujących dane elementy, albo powiększenie się luzu między nimi w wyniku naturalnego zużywania się. Może to być także niewłaściwa eksploatacja [przez użytkownika, np. nieumiejętne posługiwanie się skrzynią biegów lub sprzęgłem.

Po okresie naturalnego zużycia, o ile w porę zużyte elementy nie zostaną wymienione na nowe, następuje faza zużycia szybkiego, awaryjnego. Szybkość zużycia współpracujących części jest w tej fazie znacznie większa, niż w poprzedniej, i może w krótkim czasie doprowadzić do ich awarii, np. w wyniku pęknięcia lub zatarcia. Dlatego jest niezwykle ważne, aby po stwierdzeniu zużycia się danych części w stopniu przekraczającym dopuszczalny, natychmiast je wymienić na nowe.

Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większy luz między współpracującymi częściami może powodować powstawanie większych obciążeń dynamicznych (udarów itp.) powodujących intensyfikację zużywających się powierzchni. Z czasem może wystąpić osłabienie tych części lub ich elementów w wyniku zmniejszenia ich przekroju, np. osłabienie zębów kół zębatych, które może prowadzić do ich pękania i łamania się. Tak więc, poza dbałością o właściwe smarowanie należy pamiętać o konieczności wymiany zużytych części na nowe, co pozwoli na uniknięcie poważniejszych awarii, np. urywania się korbowodów itp.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA