REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyeliminować przyczyny nadmiernego zużycia różnych elementów samochodu?

Jakubowski Ryszard
Volvo V60
Volvo V60

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie elementy samochodu zużywają się w trakcie eksploatacji. Bywa jednak, że zużycie to jest znacznie szybsze. Ma na to wpływ wiele przyczyn, z których wszystkie są możliwe do wyeliminowania.

Zużycia elementów samochodu dzielą się na dwa rodzaje: normalne i awaryjne. Na skrócenie okresu zużycia normalnego mają wpływ następujące czynniki:
1. spadek lepkości oleju, smarującego współpracujące części;
2. spadek intensywności przepływu oleju pomiędzy smarowanymi elementami, np. pomiędzy czopami wału korbowego i panewkami korbowodów;
3. nadmierne obciążenia współpracujących elementów;
4. nadmierna wzajemna prędkość trących elementów, np. zbyt duża prędkość obrotowa wałka w stosunku do dopuszczalnej dla danego typu łożyskowania;
5. utrata przez smar właściwości smarnych w wyniku zbyt długiej pracy;
6. wzrost ilości zanieczyszczeń w smarze lub oleju smarującym;
7. pojawienie się w smarze lub oleju smarującym zanieczyszczeń substancjami o właściwościach ściernych (ścierniwa), takich jak ziarenka piasku czy drobiny kurzu;
8. występowanie różnorodnych udarów, nietypowych dla danych elementów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Jak widać z powyższego zestawienia zasadniczym czynnikiem, wpływającym na prędkość zużywania się różnych współpracujących ze sobą elementów ma jakość i czystość substancji, użytych do ich smarowania. W przypadku udarów nietypowych dla danych elementów należy zdiagnozować ich przyczynę i ją usunąć. Może to być np. poluzowanie się lub odkręcenie śrub, mocujących dane elementy, albo powiększenie się luzu między nimi w wyniku naturalnego zużywania się. Może to być także niewłaściwa eksploatacja [przez użytkownika, np. nieumiejętne posługiwanie się skrzynią biegów lub sprzęgłem.

Po okresie naturalnego zużycia, o ile w porę zużyte elementy nie zostaną wymienione na nowe, następuje faza zużycia szybkiego, awaryjnego. Szybkość zużycia współpracujących części jest w tej fazie znacznie większa, niż w poprzedniej, i może w krótkim czasie doprowadzić do ich awarii, np. w wyniku pęknięcia lub zatarcia. Dlatego jest niezwykle ważne, aby po stwierdzeniu zużycia się danych części w stopniu przekraczającym dopuszczalny, natychmiast je wymienić na nowe.

Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większy luz między współpracującymi częściami może powodować powstawanie większych obciążeń dynamicznych (udarów itp.) powodujących intensyfikację zużywających się powierzchni. Z czasem może wystąpić osłabienie tych części lub ich elementów w wyniku zmniejszenia ich przekroju, np. osłabienie zębów kół zębatych, które może prowadzić do ich pękania i łamania się. Tak więc, poza dbałością o właściwe smarowanie należy pamiętać o konieczności wymiany zużytych części na nowe, co pozwoli na uniknięcie poważniejszych awarii, np. urywania się korbowodów itp.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA