Jak wyeliminować przyczyny nadmiernego zużycia różnych elementów samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Zużycia elementów samochodu dzielą się na dwa rodzaje: normalne i awaryjne. Na skrócenie okresu zużycia normalnego mają wpływ następujące czynniki:
1. spadek lepkości oleju, smarującego współpracujące części;
2. spadek intensywności przepływu oleju pomiędzy smarowanymi elementami, np. pomiędzy czopami wału korbowego i panewkami korbowodów;
3. nadmierne obciążenia współpracujących elementów;
4. nadmierna wzajemna prędkość trących elementów, np. zbyt duża prędkość obrotowa wałka w stosunku do dopuszczalnej dla danego typu łożyskowania;
5. utrata przez smar właściwości smarnych w wyniku zbyt długiej pracy;
6. wzrost ilości zanieczyszczeń w smarze lub oleju smarującym;
7. pojawienie się w smarze lub oleju smarującym zanieczyszczeń substancjami o właściwościach ściernych (ścierniwa), takich jak ziarenka piasku czy drobiny kurzu;
8. występowanie różnorodnych udarów, nietypowych dla danych elementów.
REKLAMA
Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?
REKLAMA
Jak widać z powyższego zestawienia zasadniczym czynnikiem, wpływającym na prędkość zużywania się różnych współpracujących ze sobą elementów ma jakość i czystość substancji, użytych do ich smarowania. W przypadku udarów nietypowych dla danych elementów należy zdiagnozować ich przyczynę i ją usunąć. Może to być np. poluzowanie się lub odkręcenie śrub, mocujących dane elementy, albo powiększenie się luzu między nimi w wyniku naturalnego zużywania się. Może to być także niewłaściwa eksploatacja [przez użytkownika, np. nieumiejętne posługiwanie się skrzynią biegów lub sprzęgłem.
Po okresie naturalnego zużycia, o ile w porę zużyte elementy nie zostaną wymienione na nowe, następuje faza zużycia szybkiego, awaryjnego. Szybkość zużycia współpracujących części jest w tej fazie znacznie większa, niż w poprzedniej, i może w krótkim czasie doprowadzić do ich awarii, np. w wyniku pęknięcia lub zatarcia. Dlatego jest niezwykle ważne, aby po stwierdzeniu zużycia się danych części w stopniu przekraczającym dopuszczalny, natychmiast je wymienić na nowe.
Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?
Większy luz między współpracującymi częściami może powodować powstawanie większych obciążeń dynamicznych (udarów itp.) powodujących intensyfikację zużywających się powierzchni. Z czasem może wystąpić osłabienie tych części lub ich elementów w wyniku zmniejszenia ich przekroju, np. osłabienie zębów kół zębatych, które może prowadzić do ich pękania i łamania się. Tak więc, poza dbałością o właściwe smarowanie należy pamiętać o konieczności wymiany zużytych części na nowe, co pozwoli na uniknięcie poważniejszych awarii, np. urywania się korbowodów itp.
REKLAMA
REKLAMA