REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarządzać ryzykiem operacyjnym w dostawach towarów w czasie wzmożonego ruchu towarowego?

Radosław Moryń
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny obieg informacji, szybkość reakcji, kompetencje pracowników i właściwy dobór sprzętu to tylko niektóre elementy istotne dla zarządzania ryzykiem w procesie logistycznym – pisze Radosław Moryń, dyrektor PEKAES SA.

Sektor TSL (Transport, Spedycja i Logistyka) jest gałęzią gospodarki, w której ryzyko operacyjne odgrywa i będzie odgrywać istotną rolę w procesie zarządzania na poziomie operacyjnym. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, jednak te, na które pragnę zwrócić uwagę wynikają ze stopnia złożoności oferowanych produktów, wysokiej podatności procesów transportowo-spedycyjnych na zmianę warunków realizacji zlecenia, przesunięcia procesu decyzyjnego do poziomu operacyjnego oraz oddania realizacji procesu i nadzoru nad nim dostawcom usług przewozowych.

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź punkty krytyczne w procesie logistycznym

Mówiąc o produktach w kontekście ryzyka operacyjnego podstawowym elementem jest precyzyjne i jasne określenie zakresu i przedmiotu współpracy jako podstawy do zidentyfikowania obszarów i rodzajów ryzyka oraz określenia punktów krytycznych, decydujących o sprawności procesów. Z reguły powyższe działania mają miejsce na etapie wstępnych uzgodnień warunków współpracy i warto poświęcać im odpowiednio dużo uwagi.

Drugim krokiem jest przyjęcie odpowiednich rozwiązań do zarządzania uprzednio zidentyfikowanym ryzykiem oraz ustalenie zasad monitorowania procesów. Istotą procesów transportowo-spedycyjnych jest fizyczne przemieszczanie ładunków w określonych relacjach wraz z ich obsługą w terminalach lub magazynach dostawcy usług.
W tym aspekcie zarządzanie ryzykiem operacyjnym związane jest z umiejętnością udzielenia odpowiedzi na pytania co może się wydarzyć na poszczególnych etapach realizacji usługi oraz opracowanie rutyn postępowania w sytuacjach awaryjnych?

Dla procesów transportowo-spedycyjnych bardzo ważnym czynnikiem jest sprawny obieg informacji między ich uczestnikami oraz wypracowanie standardów zachowań, których celem jest zarówno zabezpieczenie wartości jaką jest przewożony towar jak i zabezpieczenie interesu stron z punktu widzenia odpowiedzialności za potencjalną stratę.

REKLAMA

Do typowych sytuacji niestandardowych należy zaliczyć utratę częściową lub całkowitą towaru w wyniku jego kradzieży, utratę lub uszkodzenie ładunku w wyniku zdarzeń losowych (m in. wypadek komunikacyjny lub pożar środka transportu w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej) bądź uszkodzenia i zaginięcia powstałe podczas obsługi terminalowej lub magazynowej. Umiejętność prawidłowej, szybkiej reakcji pozwala minimalizować straty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zarządzaniu ryzykiem operacyjnym krytyczną rolę odgrywają kompetencje pracowników obsługujących zlecenia oraz monitorujących ich realizację (w tym przypadku kompetencje rozumiane są jako wypadkowa doświadczeń, wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaną pracą). W odróżnieniu od innych sektorów gospodarki, gdzie decyzje biznesowe zarezerwowane są wyłącznie dla kadry kierowniczej, w sektorze TSL spedytor w zależności od okresu, o jakim mówimy, podejmuje dziesiątki lub setki decyzji, których skutki mają istotny wpływ na wynik finansowy osiągany przez całą organizację.

Do codziennych odpowiedzialności spedytora należy każdorazowo uzgodnienie z klientem jaki ładunek będzie przewożony, jakie są wymagania co do warunków przewozu, a zatem jaki środek transportu dobrać, aby usługa była zrealizowana zgodnie z oczekiwaniami zleceniodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę niezwykle istotna jest:

  • umiejętność odpowiedniego zebrania informacji,
  • szybka ocena potencjalnych zagrożeń (zlecenie standardowe lub nie standardowe),
  • właściwy dobór środka transportu,

oraz

  • sprawne przekazywanie informacji w relacji zleceniodawca - spedytor - przewoźnik.

Aby skutecznie zarządzać ryzykiem operacyjnym odpowiedzialny spedytor dokłada należytej staranności w procesie aranżacji zlecenia. Należyta staranność jest pojęciem ściśle związanym z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa, regulującymi spedycję, przewóz towarów w ruchu międzynarodowym i krajowym (są to odpowiednio Kodeks Cywilny, Konwencja CMR oraz polskie prawo przewozowe).

Współpraca operatora logistycznego z dostawcami

Bardzo ważnym obszarem zarządzania ryzykiem operacyjnym jest współpraca operatora logistycznego z dostawcami usług przewozowych. Tu ryzyko jest związane z oddaniem realizacji części lub całości procesu przewozowego partnerowi zewnętrznemu, dlatego elementem kluczowym w procesie zabezpieczania się jest właściwa weryfikacja przewoźnika pod kątem jego dopasowania do realizacji danego zlecenie oraz doskonała komunikacja – narzędzia do niej i umiejętności.

Mówiąc o weryfikacji przewoźnika mam na myśli zarówno sprawdzenie tak podstawowych kwestii jak uprawnienia do świadczenia usług przewozowych (wgląd w dokumenty założycielskie – m in. weryfikacja KRS), jak i przeanalizowanie pakietu ubezpieczeniowego (posiadane ubezpieczenie – OCP czy OCS, zakres ubezpieczenia – limity odpowiedzialności, wyłączenia oraz czy dotyczy ono ruchu krajowego czy międzynarodowego).

Doskonała komunikacja polega na precyzyjnym i pełnym przekazaniu parametrów zlecenia, uzgodnieniu zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz świadomości wagi bieżącej informacji o przewidywanych odchyleniach w procesie realizacji usługi. Kluczem do sukcesu we współpracy operatora logistycznego z dostawcami usług przewozowych jest budowanie długofalowych i partnerskich relacji biznesowych.

Zaufanie i dobór przewoźnika

Przyjęcie długofalowej polityki względem tej grupy dostawców nabiera szczególnego znaczenia w dobie przewagi na rynku masy towarowej w stosunku do dostępności środków przewozowych. Taka sytuacja określana jest mianem rynku przewoźnika i ma obecnie miejsce w Polsce. Konsekwencją braku długofalowych relacji jest konieczność korzystania przez operatorów logistycznych z dostawców pozyskiwanych z różnych źródeł, na przykład przez giełdy transportowe, co ogranicza możliwości dokładnej weryfikacji przewoźnika i jest źródłem wzrostu ryzyka operacyjnego.

Potwierdzeniem powyższej tezy są coraz częstsze przypadki zaginięć ładunków całopojazdowych, które zostały powierzone do transportu firmom przewozowym o nieznanej historii, czy wręcz firmom, które powstały i stworzyły swoją historię wyłączanie w celu wyłudzenie i kradzież ładunku. W tego typu przypadkach sprawdzenie wiarygodności potencjalnego przewoźnika, dysponującego bardzo dobrze podrobionymi dokumentami potwierdzającymi istnienie firmy oraz posiadanie przez nią wymaganych certyfikatów i świadectw, jest niemal niemożliwe.

Przy braku możliwości rzetelnej weryfikacji dostawców usług przewozowych górną granicą ryzyka i odpowiedzialności operatora logistycznego jest pełna wartość ładunku, który trafia w ręce oszustów. Tego typu zdarzenie, nawet dla dużych i silnych firm TSL, mogą stanowić zagrożenie dla osiągnięcia założonych wyników finansowych i narazić je na utratę ich biznesowej reputacji.

Jak zatem zarządzać ryzykiem operacyjnym w tego typu przypadkach?

Z jednej strony rozwiązaniem jest dążenie do współpracy ze stałymi dostawcami usług przewozowych, z drugiej zaś unikanie giełd transportowych w przypadku realizacji przewozów towarów o znacznej wartości. Reasumując, skuteczne zarządzanie ryzykiem operacyjnym jest możliwe tylko wtedy, gdy ma się pełną świadomość jego skali i rodzajów. Podnosząc standardy działania można eliminować źródła zagrożeń i doskonalić system zabezpieczeń. Tym, co jest jednak podstawą efektywnego zarządzania ryzykiem operacyjnym jest codzienna praca i aktywne identyfikowanie słabych elementów procesu, budowanie systemowych rozwiązań i przygotowywanie się do sytuacji awaryjnych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA