REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reflektory ksenonowe - wymiana i eksploatacja

Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Reflektory ksenonowe, fot. Osram
Media

REKLAMA

REKLAMA

Czy można samodzielnie wymienić reflektory halogenowe na ksenonowe? Jaka jest żywotność lamp ksenonowych oraz na co zwrócić uwagę przy okazji ich awarii?

Dlaczego nie wolno samodzielnie zmieniać żarówek halogenowych na lampy ksenonowe

REKLAMA

REKLAMA

Samodzielna zmiana z żarówek halogenowych na lampy ksenonowe jest niedopuszczalna. Taka przeróbka może powodować oślepianie kierowców jadących z przeciwka, gdyż łuk świetlny lampy ksenonowej jest w innym miejscu niż skrętka żarówki, a dodatkowo wysoka temperatura może uszkodzić reflektor.

Lampy ksenonowe nie tylko świecą dwukrotnie mocniej niż żarówki halogenowe, lecz także zużywają przy tym mniej energii (większość „ksenonów” ma moc 35 W, podczas gdy żarówki – 55-60 W). To przekłada się na niższe zużycie paliwa. Innym atutem tego źródła światła jest trwałość – lampa ksenonowa ma żywotność na poziomie 3000 godzin, podczas gdy standardowa żarówka, w zależności od typu – od ok. 550 do ok. 900 godzin. Niektórzy producenci mają w ofercie lampy ksenonowe z gwarancją – na przykład OSRAM Xenarc Original, objęte są aż czteroletnią ochroną. To właśnie takie lampy – linii Original – są stosowane na pierwszy montaż w bardzo wielu modelach samochodów. Temperatura barwowa lamp Xenarc Original to ok. 4150 K, a strumień świetlny wynosi do ok. 3200 lumenów (dla porównania – dla halogenowej żarówki ten parametr wynosi ok. 1550 lumenów).

Jaka jest dopuszczalna przepisami temperatura barwowa świateł ksenonowych

Kierowcy, którzy preferują światło biało-niebieskie, powinni pamiętać o tym, że najwyższa dopuszczalna przepisami temperatura barwowa światła ksenonowych reflektorów samochodowych wynosi 5000 K po 12 h pracy (należy pamiętać, że temperatura barwowa lamp ksenonowych rośnie w czasie użytkowania przy jednoczesnym spadku ilości wytwarzanego światła). Dostępne na rynku lampy o temperaturze barwowej 8000 czy nawet 12 000 K są więc nie tylko niebezpieczne, lecz także nielegalne. By mieć reflektory świecące na biało-niebiesko, a przy tym działać w zgodzie z przepisami warto wybrać markowy produkt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana lamp ksenonowych - zawsze parami

Lampy ksenonowe powinno się wymieniać parami, gdyż wymiana jednej sprawi, że oba reflektory będą świecić inaczej. Dzieje się tak dlatego, że lampy ksenonowe wypalają się, a w związku z tym zmienia się ilość i barwa światła. Tuż po zamontowaniu mogą świecić barwą lekko żółtawą – czasami rozczarowując kierowców, którzy liczą na bardzo niebieskie światło. Dopiero po pewnym czasie osiągają charakterystyczną dla „ksenonów” biało-niebieską barwę. Podczas eksploatacji ich barwa staje się coraz chłodniejsza. Jeśli kolor światła zmieni się na różowy lub fioletowy oznacza to, że kierowca dawno przegapił moment, w którym lampę należało wymienić. Należy bowiem pamiętać, że w tym czasie nie tylko zmieniła się temperatura barwowa, lecz także ilość wytwarzanego światła.

Kiedy powinno się wymieniać lampy ksenonowe?

Teoretycznie jeśli jej strumień świetlny spadł poniżej 80%. Ale jak to ocenić? Można spróbować zauważyć moment, w którym lampy zaczynają świecić mniej więcej jak żarówki halogenowe, czyli o połowę słabiej niż nowe. Można też obliczyć ich trwałość na podstawie przebiegu i wymienić je np. po przejechaniu ok. 120 tys. km (jeśli nie używamy świateł dziennych). Ze względów bezpieczeństwa wymiany nie powinno się dokonywać samodzielnie.

Źródło: Materiały prasowe Osram

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA