REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szare fotoradary wciąż aktywne?

Szare fotoradary wciąż aktywne?
Szare fotoradary wciąż aktywne?

REKLAMA

REKLAMA

Szare fotoradary powoli przechodzą do lamusa. Na ich miejsce stawiane są jaskrawo żółte odpowiedniki. Dlatego też większość kierowców myśli, że szare urządzenia są w zupełności nieszkodliwe, bo w świetle prawa nie mogą już robić zdjęć. Jednak czy na pewno?

Szare fotoradary są jeszcze często spotykane na naszych drogach, jednak ich widoczność jest stosunkowo słaba. Ma to odmienić rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2011 roku. Zmianie ulegną warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i zasady ich umieszczania na drogach. Według niego fotoradary stacjonarne muszą być pomalowane na żółto. Rozporządzenie nie odnosi się jedynie do nowo postawionych urządzeń pomiarowych, ale również dotyczy tych już działających.

REKLAMA

REKLAMA

Szare fotoradary porobią zdjęcia do czerwca 2014 r.

Od momentu wejścia rozporządzenia w życie, GITD ma 36 miesięcy, aby usunąć szare fotoradary lub okleić je jaskrawo żółtą folią. Dlatego też szare urządzenia pomiarowe mogą działać do końca czerwca 2014 roku. Według oświadczeń GITD w pierwszej kolejności oklejone będą te fotoradary, które są umieszczone w miejscach niebezpiecznych, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków drogowych. Kierowcy nie zdają sobie jednak z tego sprawy. Uważają oni bowiem, że szare fotoradary nie robią już zdjęć i czekają jedynie na demontaż. Nic bardziej mylnego. Zbagatelizowanie szarego fotoradaru może kierowcę drogo kosztować. Mandaty za przekroczenie prędkości mogą wynosić od 50 do nawet 500 złotych. Mimo, że szare urządzenia pomiarowe są mniej widoczne to kierowca zawsze jest wcześniej uprzedzony znakiem D-51.Dodatkowo istnieją specjalne aplikacje dla kierowców informujące o zbliżającym się pomiarze prędkości.

Fotoradar zrobił zdjęcie - co potem?

REKLAMA

W sytuacji, kiedy kierowca przekroczy prędkość, na adres właściciela pojazdu zostaje wysłane pismo. Zawiera ono informacje dotyczące okoliczności niedostosowania się do wyznaczonej prędkości, wysokości mandatu, liczbie punktów karnych oraz dane o fotoradarze, który zarejestrował wykroczenie. Oprócz pisma dołączony jest również formularz. Trzeba wypełnić na nim jedno z trzech oświadczeń. Pierwsze wypełnia kierowca, który popełnił wykroczenie. Upoważnia się do poniesienia konsekwencji i przyjęcia mandatu oraz punktów karnych. W formularzu podaje swoje dane osobowe. Następnie wysyła go pod podany adres, a po kilku dniach dostaje mandat do zapłacenia. Drugie oświadczenie uzupełnia właściciel pojazdu, który nie prowadził auta w momencie popełnienia wykroczenia. W formularzu umieszcza dane osoby, która w danym czasie prowadziła pojazd. Trzecie wypełnia również właściciel pojazdu z tym, że nie wskazuje on osoby, która kierowała pojazdem w momencie wykroczenia. Za nie podanie danych osobowych kierującego grozi mandat w wysokości nawet 500 złotych. Za odmowę przyjęcia grzywny sprawa trafia do sądu.
Kierowca nie dostaje zdjęcia z fotoradaru. GITD nie jest zobligowane do wysłania go, gdyż stanowi to część materiału dowodowego. Jeżeli kierowca będzie chciał zobaczyć zdjęcie musi się udać osobiście do siedziby GITD w Warszawie. W sytuacji, gdy twarz kierującego będzie niewyraźna nie zwalnia go z obowiązku uiszczenia opłaty za mandat. Najważniejszy jest bowiem numer rejestracyjny pojazdu, którym popełniło się wykroczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Paulina Samoraj
Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA