REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?

Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?
Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy LOT odnotuje zyska na koniec 2015 r.? Według zapowiedzi p.o. prezesa PLL LOT Marcina Celejewskiego z różnych przyczyn ma na to nikłe szanse.

Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?

W 2014 roku spółka po raz pierwszy od 2007 roku zarobiła na działalności podstawowej 99 mln zł. Jak zapowiadał ówczesny prezes LOT Sebastian Mikosz firma miała także zarobić w 2015 r. W planie było ponad 120 mln zł br.

REKLAMA

"Spółka jest cały czas w procesie restrukturyzacji, która zakończy się w tym roku. Pamiętajmy, że firma nie funkcjonuje w środowisku, w którym świat czeka na LOT, by się zrestrukturyzował i przyłączył do otwartej konkurencji. Na rynku dawno nie było tak dużej presji na cenę. Nasi konkurenci czyli linie niskokosztowe jak i przewoźnicy sieciowi bardzo skrupulatnie wykorzystali fakt, że LOT miał zakaz rozwijania się na rosnącym cały czas rynku. W tym roku pojawiło się też kilka elementów, które ułatwiły konkurentom zdobywanie naszego pola, a nam niestety ograniczyły możliwości nawet obrony, nie mówiąc o kontrataku" - powiedział Celejewski.

Zobacz też: PLL LOT rozwinie siatkę połączeń!

REKLAMA

Prezes zwrócił uwagę, że niekorzystnie na wyniki finansowe wpłynęło ograniczenie rejsów zagranicznych i krajowych, które były wymuszone przez Komisję Europejską w ramach drugiej puli środków kompensacyjnych za pomoc publiczną. Od lipca do końca roku zawieszono rejsy do Erewania, Belgradu, Zagrzebia, do Dusseldorfu (od września) oraz połączenie Kraków-Gdańsk.

"Było to dodatkowym ograniczeniem naszej działalności w szczycie sezonu, kiedy linie lotnicze zarabiają najwięcej. Musieliśmy oddać kolejną część naszego rynku" - podkreślił Celejewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za zmniejszeniem siatki połączeń poszło uziemienie części floty. Dodatkowo spółka zgodnie z założeniami planu restrukturyzacji zastosowała transakcję sale and leaseback. Sprzedaż sześciu samolotów Embraer 170 również była wpisana w Plan Restrukturyzacji, nie znalazł się jednak chętny, który przejąłby maszyny na własność. LOT zdecydował więc o sprzedaży Embraerów firmie leasingowej i wzięciu ich w tak zwany leasing zwrotny. Transakcja pozwoliła firmie uwolnić gotówkę, ale wiązała się też ze zmianą sposobu rozliczania obsługi technicznej tych maszyn.

"Tego typu samoloty nie cieszą się na rynku zbyt dużą popularnością, dlatego zastosowaliśmy transakcję sale and leaseback. Ze względu na zapisy księgowe ma ona jednak negatywny wpływ na obecne wyniki finansowe" - przyznał.

Zobacz też: Nowe centrum przesiadkowe LOT

REKLAMA

Dodatkowymi obciążeniami dla spółki, jest też - jak podkreśla Celejewski - przygotowanie się do rozpoczynającego się od nowego roku, powrotu linii do walki o klienta. "Rozwój nie zadzieje się z dnia na dzień i już dzisiaj ponosimy tego koszty. Inwestujemy w nowe miejsca pracy, tak by od nowego roku ruszyć z ekspansją. Otwieramy nowe połączenia long haulowe (daleko dystansowe) do Tokio od 13 stycznia czy Seulu, będą też dodatkowe rejsy europejskie. Nie da się nie ponosić żadnych kosztów związanych z inwestycjami na taką skalę. Jest kilka elementów i jeśli się je doda, to wychodzi, że musimy ograniczyć wynik operacyjny o ok. 120 mln zł. To dlatego walczymy bardziej o zero niż bijemy się o nadwyżki" - wyjaśnił.

Zdaniem szefa LOT w przyszłym roku o ok. 30 do 40 proc. ma zwiększyć się liczba rejsów przy wykorzystaniu obecnej floty. We flocie polskiego przewoźnika są teraz 44 maszyny w tym m.in. sześć Boeingów 787 Dreamliner. Celejewski dodał, że w przyszłości LOT chce kupować dodatkowe maszyny, ale wiązać się to będzie np. z ewentualnym partnerem kapitałowym.

"Czeka nas odbudowa struktur sprzedażowych, które muszą wspomóc tą całą działalność, odbudowa naszego brandingu, otworzenie się na rynek. Nasz rozwój opieramy o port przesiadkowy w Warszawie" - dodał prezes LOT.

Zobacz też: Koniec restrukturyzacji i nowa strategia dla LOT

Plany LOT do 2020 r.

W 2020 roku LOT chce przewozić 10 mln pasażerów, z czego połowę ma stanowić tranzyt. W tym rok spółka przewiezie około 4,5 mln. Celejewski podkreśla, że Warszawa ma się stać łącznikiem między tzw. starą, a nową Europą czyli Europą Środkowo-Wschodnią. W strategii polskiego przewoźnika pasażerowie mają się przesiadać w stolicy głównie na loty dalekodystansowe.

"Lotnisko Chopina jest nowoczesnym portem, przestrzennym, niezatłoczonym. Patrząc na ruch wschód-zachód trudno sobie wyobrazić bardziej konkurencyjny punkt" - ocenił Celejewski.

W przyszłości LOT chce także współpracować z PKP Intercity, chodziłoby o wprowadzenie jednego biletu lotniczo-kolejowego. "Współpraca z Intercity w naturalny sposób wzmocniłaby hub w Warszawie. Mamy wiele miast gdzie samoloty nie lądują, albo oferta innych przewoźników nie jest wystarczająca, ale są one połączone ze stolicą siecią kolejową. Taka współpraca pozwoli obu przewoźnikom dotrzeć do nowego segmentu rynku, podnieść jakość podróży" - dodał prezes.

Michał Boroń (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA