REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?

Subskrybuj nas na Youtube
Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?
Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy LOT odnotuje zyska na koniec 2015 r.? Według zapowiedzi p.o. prezesa PLL LOT Marcina Celejewskiego z różnych przyczyn ma na to nikłe szanse.

Lot miał zarobić w 2015 r. 120 mln. zł. Uda się?

W 2014 roku spółka po raz pierwszy od 2007 roku zarobiła na działalności podstawowej 99 mln zł. Jak zapowiadał ówczesny prezes LOT Sebastian Mikosz firma miała także zarobić w 2015 r. W planie było ponad 120 mln zł br.

REKLAMA

"Spółka jest cały czas w procesie restrukturyzacji, która zakończy się w tym roku. Pamiętajmy, że firma nie funkcjonuje w środowisku, w którym świat czeka na LOT, by się zrestrukturyzował i przyłączył do otwartej konkurencji. Na rynku dawno nie było tak dużej presji na cenę. Nasi konkurenci czyli linie niskokosztowe jak i przewoźnicy sieciowi bardzo skrupulatnie wykorzystali fakt, że LOT miał zakaz rozwijania się na rosnącym cały czas rynku. W tym roku pojawiło się też kilka elementów, które ułatwiły konkurentom zdobywanie naszego pola, a nam niestety ograniczyły możliwości nawet obrony, nie mówiąc o kontrataku" - powiedział Celejewski.

Zobacz też: PLL LOT rozwinie siatkę połączeń!

REKLAMA

Prezes zwrócił uwagę, że niekorzystnie na wyniki finansowe wpłynęło ograniczenie rejsów zagranicznych i krajowych, które były wymuszone przez Komisję Europejską w ramach drugiej puli środków kompensacyjnych za pomoc publiczną. Od lipca do końca roku zawieszono rejsy do Erewania, Belgradu, Zagrzebia, do Dusseldorfu (od września) oraz połączenie Kraków-Gdańsk.

"Było to dodatkowym ograniczeniem naszej działalności w szczycie sezonu, kiedy linie lotnicze zarabiają najwięcej. Musieliśmy oddać kolejną część naszego rynku" - podkreślił Celejewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za zmniejszeniem siatki połączeń poszło uziemienie części floty. Dodatkowo spółka zgodnie z założeniami planu restrukturyzacji zastosowała transakcję sale and leaseback. Sprzedaż sześciu samolotów Embraer 170 również była wpisana w Plan Restrukturyzacji, nie znalazł się jednak chętny, który przejąłby maszyny na własność. LOT zdecydował więc o sprzedaży Embraerów firmie leasingowej i wzięciu ich w tak zwany leasing zwrotny. Transakcja pozwoliła firmie uwolnić gotówkę, ale wiązała się też ze zmianą sposobu rozliczania obsługi technicznej tych maszyn.

"Tego typu samoloty nie cieszą się na rynku zbyt dużą popularnością, dlatego zastosowaliśmy transakcję sale and leaseback. Ze względu na zapisy księgowe ma ona jednak negatywny wpływ na obecne wyniki finansowe" - przyznał.

Zobacz też: Nowe centrum przesiadkowe LOT

REKLAMA

Dodatkowymi obciążeniami dla spółki, jest też - jak podkreśla Celejewski - przygotowanie się do rozpoczynającego się od nowego roku, powrotu linii do walki o klienta. "Rozwój nie zadzieje się z dnia na dzień i już dzisiaj ponosimy tego koszty. Inwestujemy w nowe miejsca pracy, tak by od nowego roku ruszyć z ekspansją. Otwieramy nowe połączenia long haulowe (daleko dystansowe) do Tokio od 13 stycznia czy Seulu, będą też dodatkowe rejsy europejskie. Nie da się nie ponosić żadnych kosztów związanych z inwestycjami na taką skalę. Jest kilka elementów i jeśli się je doda, to wychodzi, że musimy ograniczyć wynik operacyjny o ok. 120 mln zł. To dlatego walczymy bardziej o zero niż bijemy się o nadwyżki" - wyjaśnił.

Zdaniem szefa LOT w przyszłym roku o ok. 30 do 40 proc. ma zwiększyć się liczba rejsów przy wykorzystaniu obecnej floty. We flocie polskiego przewoźnika są teraz 44 maszyny w tym m.in. sześć Boeingów 787 Dreamliner. Celejewski dodał, że w przyszłości LOT chce kupować dodatkowe maszyny, ale wiązać się to będzie np. z ewentualnym partnerem kapitałowym.

"Czeka nas odbudowa struktur sprzedażowych, które muszą wspomóc tą całą działalność, odbudowa naszego brandingu, otworzenie się na rynek. Nasz rozwój opieramy o port przesiadkowy w Warszawie" - dodał prezes LOT.

Zobacz też: Koniec restrukturyzacji i nowa strategia dla LOT

Plany LOT do 2020 r.

W 2020 roku LOT chce przewozić 10 mln pasażerów, z czego połowę ma stanowić tranzyt. W tym rok spółka przewiezie około 4,5 mln. Celejewski podkreśla, że Warszawa ma się stać łącznikiem między tzw. starą, a nową Europą czyli Europą Środkowo-Wschodnią. W strategii polskiego przewoźnika pasażerowie mają się przesiadać w stolicy głównie na loty dalekodystansowe.

"Lotnisko Chopina jest nowoczesnym portem, przestrzennym, niezatłoczonym. Patrząc na ruch wschód-zachód trudno sobie wyobrazić bardziej konkurencyjny punkt" - ocenił Celejewski.

W przyszłości LOT chce także współpracować z PKP Intercity, chodziłoby o wprowadzenie jednego biletu lotniczo-kolejowego. "Współpraca z Intercity w naturalny sposób wzmocniłaby hub w Warszawie. Mamy wiele miast gdzie samoloty nie lądują, albo oferta innych przewoźników nie jest wystarczająca, ale są one połączone ze stolicą siecią kolejową. Taka współpraca pozwoli obu przewoźnikom dotrzeć do nowego segmentu rynku, podnieść jakość podróży" - dodał prezes.

Michał Boroń (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA