REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska chce wprowadzić podatek VAT na paliwo i bilety lotnicze

Subskrybuj nas na Youtube
Komisja Europejska chce opodatkować paliwo lotnicze oraz bilety na dla przelotów międzynarodowych.
Komisja Europejska chce opodatkować paliwo lotnicze oraz bilety na dla przelotów międzynarodowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska zamierza zlikwidować zakaz opodatkowania paliw w lotach międzynarodowych oraz przywrócić możliwość opodatkowania biletów na loty międzynarodowe. Działania te mają na celu m.in. zmniejszyć emisję szkodliwych gazów do atmosfery, ale spowodują także wyraźny wzrost w cenach biletów lotniczych.

Podatek VAT dla branży lotniczej

Dwa podstawowe cele jakie postawiła przed sobą Komisja Europejska to redukcja wysokiego poziomu bezrobocia w Europie i kontynuacja ograniczania emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Zniesienie subsydiów podatkowych w branży lotniczej pozwoli zrealizować oba cele.

REKLAMA

W sektorze transportowym można ograniczyć bezrobocie i emisje szkodliwych gazów poprzez przeniesienie opodatkowania pracy na opłaty środowiskowe. Branża lotnicza jest zwolniona z opłat paliwowych i podatku VAT. Dla państw członkowskich oznacza to stratę wpływów z tych podatków rzędu 40 miliardów Euro rocznie[1]. Zniesienie tej ulgi i wykorzystanie środków na zmniejszenie kosztów zatrudnienia stworzyłoby nowe miejsca pracy i zmniejszyło emisję szkodliwych gazów tworząc jednocześnie równe szanse dla innych środków transportu.

Zobacz też: PLL LOT rozwinie siatkę połączeń!

„Podniesienie podatków w branży lotniczej jest logiczną konsekwencją stosowania polityki podatkowej. Loty międzynarodowe powinny być tak samo przedmiotem opodatkowania jak każda inna usługa czy towar. Obecnie stawki podatkowe są niskie mimo przekonujących dowodów na to, że międzynarodowy ruch lotniczy powoduje znaczące szkody.” ( Międzynarodowy Fundusz Walutowy, 2013)

Wzrost emisji szkodliwych gazów: lekiem mają być podatki

Unia Europejska ma przed sobą ambitny plan zredukowania emisji szkodliwych gazów o 40% do roku 2030. Plan jest częścią większego projektu, który ma na celu zatrzymanie globalnego wzrostu temperatury o ponad 2  stopnie. Podczas gdy inne sektory gospodarki osiągnęły postęp w redukcji emisji gazów, lotnictwo zwiększyło emisję ponad dwukrotnie od 1990.[2] Dotychczasowe szacunki pokazują, że do roku 2030 emisja gazów może się jeszcze podwoić. Aby tego uniknąć należy podjąć odpowiednie działania, tym bardziej, że coraz trudniej jest osiągnąć zakładane wskaźniki wydajności a bardziej ekologiczne paliwa nie są dostępne w odpowiednich ilościach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie pracy w Europie – najwyższe na świecie

Zgodnie z danymi OECD kraje europejskie zajmują pierwsze 14 miejsc na liście krajów z najwyższymi kosztami pracy, zaś 19 krajów jest na liście pierwszych 21.[3] W swojej strategii „ Europa 2020” Komisja Europejska uznała taki wynik za duże obciążenie w tworzeniu miejsc pracy i w ramach Europejskiego Semestru ( na lata 2014 i 2015) proponuje przeniesienie obciążeń podatkowych z sektora zatrudnienia na opłaty środowiskowe, co pozwoli na tworzenie nowych miejsc pracy.[4] Jedno z badań pokazuje, że za każdy 1 miliard Euro z opodatkowania pracy można by stworzyć 10,000 miejsc pracy.[5] Znalezienie sposobu na ograniczenie podatków związanych z pracą musi stać się priorytetowym zadaniem dla wszystkich członków Unii Europejskiej. Jeśli nie chcemy aby branża lotnicza zaprzepaściła nasze cele dotyczące klimatu musimy podjąć konkretne kroki żeby zastopować wzrost emisji szkodliwych gazów z tego sektora.

Obecne ulgi podatkowe dla branży lotniczej

REKLAMA

Ulgi podatkowe dla branży lotniczej, które kiedyś wprowadzono w celu ułatwienia i wspierania rozwoju tej branży, trwają do dziś z powodu skomplikowanych przepisów prawnych. Jednym z nich jest zakaz opodatkowania paliw w lotach międzynarodowych,  zawarty w Umowach o Usługach Lotniczych, a dodatkowo w Europie przestarzała dyrektywa, która uniemożliwia wprowadzanie podatku VAT na bilety na loty międzynarodowe.

Te ulgi podatkowe powodują realne i rosnące dysproporcje między innymi środkami transportu. W jednym  dużym kraju Unii  ceny biletów autobusowych i kolejowych wzrosły o 15-20% od 2000 roku, podczas gdy  w tym samym okresie ceny biletów lotniczych spadły o 40%.[6] Biorąc pod uwagę fakt, że  Europa zamierza więcej inwestować w kolej,  takie dysproporcje mogą poważnie zagrozić realizacji tego projektu.

Subsydia te powodują, że Europa w dalszym ciągu będzie zależna od paliw kopalnych. Dziś 94% usług transportowych zależy od produktów ropopochodnych, z czego 90% jest importowane. Dalsze dopłaty tylko powiększą te zależności i dlatego powinny być niezwłocznie zniesione.

Znosząc ulgi Europa będzie w stanie stworzyć sprawiedliwy rynek dla wszystkich środków transportu a zaoszczędzone pieniądze będzie można przeznaczyć na obniżenie podatków na rynku zatrudnienia - w konsekwencji na stworzenie nowych miejsc pracy.

Likwidacja zwolnienia z opłaty paliwowej

Kiedy w latach 40tych lotnictwo dopiero się rozwijało, w ramach Konwencji Chicagowskiej (porozumienie UN w sprawie regulacji tego sektora) branży lotniczej przyznano prawo zwalniające ją z opłaty paliwowej od paliw, które znajdowały się w samolotach przylatujących. Następnie w ramach Umów o Usługach Lotniczych (ang. ASAs) ulga ta pod naciskiem całej branży została poszerzona o zwolnienie z  jakichkolwiek podatków paliwowych dla międzynarodowych przewoźników. W konsekwencji niekorzystnie wynegocjowanych umów ASAs  Unia nie jest nawet w stanie obecnie opodatkować paliwa w ramach swoich granic. Ponadto - co zadziwiające -  „Umowa o amerykańsko-europejskim obszarze swobodnego nieba” (ang. UE-US Open Skies Agreement)  zawiera zapis o zakazie nakładania podatku paliwowego na loty wewnątrzeuropejskie, mimo że podatek paliwowy istnieje w Stanach Zjednoczonych od kilku dekad.

Koniec zwolnienia z podatku VAT

REKLAMA

Zgodnie z przestarzałymi zasadami, które obowiązują obecnie w Unii, podatek od przewozu osób jest obliczany na podstawie miejsc, przez które przebiega podróż. Jeśli więc nałożyć podatek VAT na podróż Paryż – Warszawa, to część byłaby zapłacona we Francji, część w Niemczech, część być może w Czechach i reszta w Warszawie. Dla transportu kolejowego jest to wprawdzie trudne ale możliwe, natomiast zupełnie niepraktyczne jeśli chodzi o transport lotniczy, w którym trasy lotów zmieniają się bardzo często. Dlatego też proponowane przez Komisję zmiany są przez kraje członkowskie postrzeganie jako niepotrzebne utrudnienia.
 

Dobrym rozwiązaniem byłaby zamiana tych skomplikowanych zasad naliczania podatku VAT na jedną, która nakłada VAT na miejsce rozpoczęcia podróży. W ostatnich latach mogliśmy już zaobserwować, jaki wpływ miały zmiany w podatku VAT dotyczące zakupów online i widzimy, że ten system jest prostszy i przynosi wymierne korzyści państwom członkowskim. Tak samo powinny się zmienić zasady dotyczące przewozu osób.

Komentarz redakcji: "Czy opodatkowanie paliw i biletów lotniczych spowoduje, spadek emisji szkodliwych gazów do atmosfery? Być może. Pewne jest natomiast to, że wyraźnie wzrosną koszty obsługi lotów, a tym samym transport lotniczy straci na swej atrakcyjności. Działania Unii Europejskiej zapewne najmocniej uderzą w najmniejszych przewoźników lotniczych i ich klientów. Czy będzie to koniec tanich lotów międzynarodowych? Być może."

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

REKLAMA

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA