REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska chce wprowadzić podatek VAT na paliwo i bilety lotnicze

Komisja Europejska chce opodatkować paliwo lotnicze oraz bilety na dla przelotów międzynarodowych.
Komisja Europejska chce opodatkować paliwo lotnicze oraz bilety na dla przelotów międzynarodowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska zamierza zlikwidować zakaz opodatkowania paliw w lotach międzynarodowych oraz przywrócić możliwość opodatkowania biletów na loty międzynarodowe. Działania te mają na celu m.in. zmniejszyć emisję szkodliwych gazów do atmosfery, ale spowodują także wyraźny wzrost w cenach biletów lotniczych.

Podatek VAT dla branży lotniczej

Dwa podstawowe cele jakie postawiła przed sobą Komisja Europejska to redukcja wysokiego poziomu bezrobocia w Europie i kontynuacja ograniczania emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Zniesienie subsydiów podatkowych w branży lotniczej pozwoli zrealizować oba cele.

REKLAMA

REKLAMA

W sektorze transportowym można ograniczyć bezrobocie i emisje szkodliwych gazów poprzez przeniesienie opodatkowania pracy na opłaty środowiskowe. Branża lotnicza jest zwolniona z opłat paliwowych i podatku VAT. Dla państw członkowskich oznacza to stratę wpływów z tych podatków rzędu 40 miliardów Euro rocznie[1]. Zniesienie tej ulgi i wykorzystanie środków na zmniejszenie kosztów zatrudnienia stworzyłoby nowe miejsca pracy i zmniejszyło emisję szkodliwych gazów tworząc jednocześnie równe szanse dla innych środków transportu.

Zobacz też: PLL LOT rozwinie siatkę połączeń!

„Podniesienie podatków w branży lotniczej jest logiczną konsekwencją stosowania polityki podatkowej. Loty międzynarodowe powinny być tak samo przedmiotem opodatkowania jak każda inna usługa czy towar. Obecnie stawki podatkowe są niskie mimo przekonujących dowodów na to, że międzynarodowy ruch lotniczy powoduje znaczące szkody.” ( Międzynarodowy Fundusz Walutowy, 2013)

REKLAMA

Wzrost emisji szkodliwych gazów: lekiem mają być podatki

Unia Europejska ma przed sobą ambitny plan zredukowania emisji szkodliwych gazów o 40% do roku 2030. Plan jest częścią większego projektu, który ma na celu zatrzymanie globalnego wzrostu temperatury o ponad 2  stopnie. Podczas gdy inne sektory gospodarki osiągnęły postęp w redukcji emisji gazów, lotnictwo zwiększyło emisję ponad dwukrotnie od 1990.[2] Dotychczasowe szacunki pokazują, że do roku 2030 emisja gazów może się jeszcze podwoić. Aby tego uniknąć należy podjąć odpowiednie działania, tym bardziej, że coraz trudniej jest osiągnąć zakładane wskaźniki wydajności a bardziej ekologiczne paliwa nie są dostępne w odpowiednich ilościach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie pracy w Europie – najwyższe na świecie

Zgodnie z danymi OECD kraje europejskie zajmują pierwsze 14 miejsc na liście krajów z najwyższymi kosztami pracy, zaś 19 krajów jest na liście pierwszych 21.[3] W swojej strategii „ Europa 2020” Komisja Europejska uznała taki wynik za duże obciążenie w tworzeniu miejsc pracy i w ramach Europejskiego Semestru ( na lata 2014 i 2015) proponuje przeniesienie obciążeń podatkowych z sektora zatrudnienia na opłaty środowiskowe, co pozwoli na tworzenie nowych miejsc pracy.[4] Jedno z badań pokazuje, że za każdy 1 miliard Euro z opodatkowania pracy można by stworzyć 10,000 miejsc pracy.[5] Znalezienie sposobu na ograniczenie podatków związanych z pracą musi stać się priorytetowym zadaniem dla wszystkich członków Unii Europejskiej. Jeśli nie chcemy aby branża lotnicza zaprzepaściła nasze cele dotyczące klimatu musimy podjąć konkretne kroki żeby zastopować wzrost emisji szkodliwych gazów z tego sektora.

Obecne ulgi podatkowe dla branży lotniczej

Ulgi podatkowe dla branży lotniczej, które kiedyś wprowadzono w celu ułatwienia i wspierania rozwoju tej branży, trwają do dziś z powodu skomplikowanych przepisów prawnych. Jednym z nich jest zakaz opodatkowania paliw w lotach międzynarodowych,  zawarty w Umowach o Usługach Lotniczych, a dodatkowo w Europie przestarzała dyrektywa, która uniemożliwia wprowadzanie podatku VAT na bilety na loty międzynarodowe.

Te ulgi podatkowe powodują realne i rosnące dysproporcje między innymi środkami transportu. W jednym  dużym kraju Unii  ceny biletów autobusowych i kolejowych wzrosły o 15-20% od 2000 roku, podczas gdy  w tym samym okresie ceny biletów lotniczych spadły o 40%.[6] Biorąc pod uwagę fakt, że  Europa zamierza więcej inwestować w kolej,  takie dysproporcje mogą poważnie zagrozić realizacji tego projektu.

Subsydia te powodują, że Europa w dalszym ciągu będzie zależna od paliw kopalnych. Dziś 94% usług transportowych zależy od produktów ropopochodnych, z czego 90% jest importowane. Dalsze dopłaty tylko powiększą te zależności i dlatego powinny być niezwłocznie zniesione.

Znosząc ulgi Europa będzie w stanie stworzyć sprawiedliwy rynek dla wszystkich środków transportu a zaoszczędzone pieniądze będzie można przeznaczyć na obniżenie podatków na rynku zatrudnienia - w konsekwencji na stworzenie nowych miejsc pracy.

Likwidacja zwolnienia z opłaty paliwowej

Kiedy w latach 40tych lotnictwo dopiero się rozwijało, w ramach Konwencji Chicagowskiej (porozumienie UN w sprawie regulacji tego sektora) branży lotniczej przyznano prawo zwalniające ją z opłaty paliwowej od paliw, które znajdowały się w samolotach przylatujących. Następnie w ramach Umów o Usługach Lotniczych (ang. ASAs) ulga ta pod naciskiem całej branży została poszerzona o zwolnienie z  jakichkolwiek podatków paliwowych dla międzynarodowych przewoźników. W konsekwencji niekorzystnie wynegocjowanych umów ASAs  Unia nie jest nawet w stanie obecnie opodatkować paliwa w ramach swoich granic. Ponadto - co zadziwiające -  „Umowa o amerykańsko-europejskim obszarze swobodnego nieba” (ang. UE-US Open Skies Agreement)  zawiera zapis o zakazie nakładania podatku paliwowego na loty wewnątrzeuropejskie, mimo że podatek paliwowy istnieje w Stanach Zjednoczonych od kilku dekad.

Koniec zwolnienia z podatku VAT

Zgodnie z przestarzałymi zasadami, które obowiązują obecnie w Unii, podatek od przewozu osób jest obliczany na podstawie miejsc, przez które przebiega podróż. Jeśli więc nałożyć podatek VAT na podróż Paryż – Warszawa, to część byłaby zapłacona we Francji, część w Niemczech, część być może w Czechach i reszta w Warszawie. Dla transportu kolejowego jest to wprawdzie trudne ale możliwe, natomiast zupełnie niepraktyczne jeśli chodzi o transport lotniczy, w którym trasy lotów zmieniają się bardzo często. Dlatego też proponowane przez Komisję zmiany są przez kraje członkowskie postrzeganie jako niepotrzebne utrudnienia.
 

Dobrym rozwiązaniem byłaby zamiana tych skomplikowanych zasad naliczania podatku VAT na jedną, która nakłada VAT na miejsce rozpoczęcia podróży. W ostatnich latach mogliśmy już zaobserwować, jaki wpływ miały zmiany w podatku VAT dotyczące zakupów online i widzimy, że ten system jest prostszy i przynosi wymierne korzyści państwom członkowskim. Tak samo powinny się zmienić zasady dotyczące przewozu osób.

Komentarz redakcji: "Czy opodatkowanie paliw i biletów lotniczych spowoduje, spadek emisji szkodliwych gazów do atmosfery? Być może. Pewne jest natomiast to, że wyraźnie wzrosną koszty obsługi lotów, a tym samym transport lotniczy straci na swej atrakcyjności. Działania Unii Europejskiej zapewne najmocniej uderzą w najmniejszych przewoźników lotniczych i ich klientów. Czy będzie to koniec tanich lotów międzynarodowych? Być może."

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA