REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

Subskrybuj nas na Youtube
Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych
Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

REKLAMA

REKLAMA

Do 2023 r. na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyda prawie 70 miliardów złotych.

Unia Europejska stawia na transport szynowy przyjazny dla środowiska, dotując inwestycje w kolej i tramwaje. Unijna Biała Księga Transportu z 2011 roku formułuje 10 strategicznych celów. Wśród nich m.in. zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich, trzykrotny wzrost sieci szybkich kolei do 2030 r. i ukończenie tejże sieci do 2050 r., tak aby większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości odbywała się koleją. Zgodnie z tą strategią w kolejnych perspektywach budżetowych transport kolejowy ma odegrać znaczącą rolę.

REKLAMA

Zobacz też: PKP SA zarobiło w 2014 r. 219 mln. zł

Miliardy na kolej. Rządowe plany inwestycyjne

REKLAMA

Na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt Krajowego Programu Kolejowego, który obejmie wszystkie inwestycje ze środków MIR i dotacji unijnych. Jak poinformował Rynek Kolejowy budżet projektu wyniesie ok. 67 mld zł, z czego 38,9 mld będzie dotować Unia. Projekt właśnie przeszedł etap konsultacji międzyresortowych, następnie ma trafić do konsultacji społecznych, a po pomyślnych procedurach uzgodnień i weryfikacji zostanie zatwierdzony przez Radę Ministrów.

W ramach samego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2014-2020 resort planuje wydać 5 mld euro na transport kolejowy. W nowej perspektywie unijnej planowane są modernizacje i przebudowy sieci TENT-T, a także modernizacja i zakup taboru. Inwestycje mają na celu m.in. zwiększenie szybkości i bezpieczeństwa polskiej kolei.

W celu wymiany wiedzy i doświadczeń w rozwoju sieci transportowych w 2013 roku Polska nawiązała międzyresortową współpracę z Francją. 18 maja br. w Paryżu odbyło się kolejne posiedzenie polsko-francuskiej grupy roboczej ds. transportu i infrastruktury dotyczące wymiany wspólnych doświadczeń i rozwiązań dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w obu państwach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Plany inwestycyjne PKP do 2023 r.

Nadchodzi Dart. Zakupy nowego taboru

REKLAMA

Pendolino to dopiero początek. W grudniu na polskich torach pojawi się Dart, pociąg wyróżniający się nowoczesnym designem wyprodukowany przez bydgoską Pesę. Obecnie Dart odbywa jazdy próbne. Pesa ma dostarczyć 20 jednostek tego pociągu na zamówienie PKP Intercity.

Dart Pesy to nie jedyny przykład dostawy nowego taboru dla polskiej kolei w bieżącym roku. Według danych portalu Inforail już w I kwartale br. dostarczono 33 jednostki taborowe. Poza realizacją zamówień z lat ubiegłych i Dartem PKP Intercity zamówiło 20 jednostek Flirt3 od konsorcjum Stadler&Newag i 10 pociągów Gama od Pesy. W nowe lokomotywy i ezt-y inwestują głównie samorządy. Do końca roku Newag, który jest liderem zestawienia, ma dostarczyć 10 Impulsów dla Kolei Mazowieckich, 2 ezt-y dla SKM w Trójmieście, 10 ezt-ów dla ŁKA, a także dokończyć dostawy dla KD i Zachodniej Grupy Zakupowej. PESA ma zadbać o nowy tabór dla kolei pomorskich i podkarpackich.

Zobacz też: Będzie jeden system opłat za autostrady w UE?

Bezpieczeństwo na kolei

Na bezpieczeństwu systemu kolejowego ma wpływ wiele czynników jak inwestycje w linie kolejowe, dworce oraz nowoczesny tabor. W celu poprawy bezpieczeństwa w bieżącym roku PKP PLK planuje oddać 1100 km nowych torów, na remont i wymianę przeznaczono 8 mld zł. Z kolei budżet na nowe inwestycje taborowe rozpisany na lata 2011-2015 to ok. 5,6 mld zł.

Poza nowoczesnymi lokomotywami przewoźnicy i samorządy inwestują również w elementy wyposażenia taboru jak np. piaski hamulcowe. – Wysokokwarcowe piaski suszone to jeden z elementów systemu hamowania w pojazdach szynowych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego tak ważna jest ich wysoka jakość poparta certyfikatami wyspecjalizowanych instytucji badawczych jak np. Instytut Kolejnictwa.– mówi Andrzej Rams z Sandmix, producenta i dostawcy piasków hamulcowych dla pojazdów szynowych.

Rośnie liczba pasażerów

Inwestycje w kolej przynoszą rezultaty. Rośnie praca przewozowa, czyli liczba przewiezionych osób. Z zestawienia Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w marcu br. 24 263,56 tys. osób skorzystało z usług kolei, a praca przewozowa była wyższa niż w styczniu i lutym 2015 roku i wzrosła o 3,99% w porównaniu z 2014 rokiem.

Źródło: Materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA