REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych
Do 2023 r. na kolej zostaną wydane miliardy złotych

REKLAMA

REKLAMA

Do 2023 r. na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyda prawie 70 miliardów złotych.

Unia Europejska stawia na transport szynowy przyjazny dla środowiska, dotując inwestycje w kolej i tramwaje. Unijna Biała Księga Transportu z 2011 roku formułuje 10 strategicznych celów. Wśród nich m.in. zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich, trzykrotny wzrost sieci szybkich kolei do 2030 r. i ukończenie tejże sieci do 2050 r., tak aby większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości odbywała się koleją. Zgodnie z tą strategią w kolejnych perspektywach budżetowych transport kolejowy ma odegrać znaczącą rolę.

REKLAMA

Zobacz też: PKP SA zarobiło w 2014 r. 219 mln. zł

Miliardy na kolej. Rządowe plany inwestycyjne

REKLAMA

Na rzecz inwestycji w infrastrukturę kolejową Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt Krajowego Programu Kolejowego, który obejmie wszystkie inwestycje ze środków MIR i dotacji unijnych. Jak poinformował Rynek Kolejowy budżet projektu wyniesie ok. 67 mld zł, z czego 38,9 mld będzie dotować Unia. Projekt właśnie przeszedł etap konsultacji międzyresortowych, następnie ma trafić do konsultacji społecznych, a po pomyślnych procedurach uzgodnień i weryfikacji zostanie zatwierdzony przez Radę Ministrów.

W ramach samego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2014-2020 resort planuje wydać 5 mld euro na transport kolejowy. W nowej perspektywie unijnej planowane są modernizacje i przebudowy sieci TENT-T, a także modernizacja i zakup taboru. Inwestycje mają na celu m.in. zwiększenie szybkości i bezpieczeństwa polskiej kolei.

W celu wymiany wiedzy i doświadczeń w rozwoju sieci transportowych w 2013 roku Polska nawiązała międzyresortową współpracę z Francją. 18 maja br. w Paryżu odbyło się kolejne posiedzenie polsko-francuskiej grupy roboczej ds. transportu i infrastruktury dotyczące wymiany wspólnych doświadczeń i rozwiązań dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w obu państwach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Plany inwestycyjne PKP do 2023 r.

Nadchodzi Dart. Zakupy nowego taboru

REKLAMA

Pendolino to dopiero początek. W grudniu na polskich torach pojawi się Dart, pociąg wyróżniający się nowoczesnym designem wyprodukowany przez bydgoską Pesę. Obecnie Dart odbywa jazdy próbne. Pesa ma dostarczyć 20 jednostek tego pociągu na zamówienie PKP Intercity.

Dart Pesy to nie jedyny przykład dostawy nowego taboru dla polskiej kolei w bieżącym roku. Według danych portalu Inforail już w I kwartale br. dostarczono 33 jednostki taborowe. Poza realizacją zamówień z lat ubiegłych i Dartem PKP Intercity zamówiło 20 jednostek Flirt3 od konsorcjum Stadler&Newag i 10 pociągów Gama od Pesy. W nowe lokomotywy i ezt-y inwestują głównie samorządy. Do końca roku Newag, który jest liderem zestawienia, ma dostarczyć 10 Impulsów dla Kolei Mazowieckich, 2 ezt-y dla SKM w Trójmieście, 10 ezt-ów dla ŁKA, a także dokończyć dostawy dla KD i Zachodniej Grupy Zakupowej. PESA ma zadbać o nowy tabór dla kolei pomorskich i podkarpackich.

Zobacz też: Będzie jeden system opłat za autostrady w UE?

Bezpieczeństwo na kolei

Na bezpieczeństwu systemu kolejowego ma wpływ wiele czynników jak inwestycje w linie kolejowe, dworce oraz nowoczesny tabor. W celu poprawy bezpieczeństwa w bieżącym roku PKP PLK planuje oddać 1100 km nowych torów, na remont i wymianę przeznaczono 8 mld zł. Z kolei budżet na nowe inwestycje taborowe rozpisany na lata 2011-2015 to ok. 5,6 mld zł.

Poza nowoczesnymi lokomotywami przewoźnicy i samorządy inwestują również w elementy wyposażenia taboru jak np. piaski hamulcowe. – Wysokokwarcowe piaski suszone to jeden z elementów systemu hamowania w pojazdach szynowych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego tak ważna jest ich wysoka jakość poparta certyfikatami wyspecjalizowanych instytucji badawczych jak np. Instytut Kolejnictwa.– mówi Andrzej Rams z Sandmix, producenta i dostawcy piasków hamulcowych dla pojazdów szynowych.

Rośnie liczba pasażerów

Inwestycje w kolej przynoszą rezultaty. Rośnie praca przewozowa, czyli liczba przewiezionych osób. Z zestawienia Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w marcu br. 24 263,56 tys. osób skorzystało z usług kolei, a praca przewozowa była wyższa niż w styczniu i lutym 2015 roku i wzrosła o 3,99% w porównaniu z 2014 rokiem.

Źródło: Materiały prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA