REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Podstawa opodatkowania w 2014 r.
Podstawa opodatkowania w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku ze zmianą przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania na gruncie VAT począwszy od 1 stycznia 2014 r. w cenę towarów wkalkulować należy koszty transportu towarów, które ponosi nabywca?

Podatnik dokonuje dostaw towarów na terytorium kraju oraz eksportu towarów. Na podstawie zawartych kontraktów nabywca towarów zobowiązany jest do poniesienia kosztów transportu towarów. Usługi transportowe, jako usługi pomocnicze do dostawy towarów realizowane są przez podatnika, a następnie podatnik obciąża ich kosztami nabywców wystawiając odrębne faktury (niezależne od faktury dokumentującej dostawę towarów).

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie

Czy w związku ze zmianą przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania na gruncie VAT począwszy od 1 stycznia 2014 r. w cenę towarów wkalkulować należy koszty transportu towarów, które ponosi nabywca?

Odpowiedź

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r, uchylony został przepis art. 29 ustawy o VAT. W jego miejsce wprowadzono art. 29a, który zawiera nowe reguły ustalania podstawy opodatkowania na gruncie podatku VAT. Przepis ten ma na celu lepsze (pełniejsze) wykonanie przepisów dyrektywy VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 29 a ust 1 ustawy o VAT, w brzmieniu, które obowiązuje od 1 stycznia 2014 r. podstawą opodatkowania jest, co do zasady, wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jednocześnie, art. 29a ust. 6 ustawy o VAT stanowi, iż podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Nowy przepis w przeciwieństwie do obowiązującego poprzednio w tym zakresie art. 29 ustawy o VAT precyzyjnie oddaje regulację zawartą w dyrektywie w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywie VAT). Zgodnie bowiem z art. art. 73 dyrektywy VAT, podstawą opodatkowania jest zasadniczo wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Jednocześnie art. 78 dyrektywy VAT stanowi, iż do podstawy opodatkowania wlicza się:
1) podatki, cła i inne należności z wyjątkiem samego VAT,
2) koszty dodatkowe takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Przy czym za koszty dodatkowe państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową.

Zasada, iż koszty świadczeń pomocniczych należy wliczać do podstawy opodatkowania wyinterpretowywana poprzednio z brzmienia ustawy o VAT i dyrektywy VAT, od 1 stycznia 2014 r. wynika bezpośrednio z treści ustawy o VAT. Sama zasada ustalania postawy opodatkowania, pomimo, iż ustawodawca posługuje się innymi sformułowaniami, nie uległa zatem zmianie. Podstawą opodatkowania jest w dalszym ciągu wszystko to co stanowi zapłatę za towar/usługę, a zatem cała kwota, którą sprzedawca powinien otrzymać od kontrahenta (kwota należna). Aktualne przepisy jednoznacznie wskazują , iż podstawa opodatkowania obejmuje również koszty dodatkowe takie jak. m.in koszty transportu, o ile te należne są od nabywcy.

Powyższe skutkuje tym, że jeżeli Spółka dokonuje sprzedaży towaru i zgodnie z zawartymi kontraktami zobowiązana będzie w ramach realizowanej sprzedaży do zapewnienia transportu towaru, koszt tego typu usług będzie zwiększał podstawę opodatkowania transakcji (tu: dostawy towarów na terytorium kraju lub eksportu towarów). Prawidłowe rozliczenie podatku VAT wymaga, aby ww. koszt transportu wkalkulowany został w cenę towaru, ewentualnie dopuszczalnym jest wyodrębnienie go w treści załącznika do faktury.

Teskt: Ewelina Błądek, młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA