REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Podstawa opodatkowania w 2014 r.
Podstawa opodatkowania w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku ze zmianą przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania na gruncie VAT począwszy od 1 stycznia 2014 r. w cenę towarów wkalkulować należy koszty transportu towarów, które ponosi nabywca?

Podatnik dokonuje dostaw towarów na terytorium kraju oraz eksportu towarów. Na podstawie zawartych kontraktów nabywca towarów zobowiązany jest do poniesienia kosztów transportu towarów. Usługi transportowe, jako usługi pomocnicze do dostawy towarów realizowane są przez podatnika, a następnie podatnik obciąża ich kosztami nabywców wystawiając odrębne faktury (niezależne od faktury dokumentującej dostawę towarów).

REKLAMA

Pytanie

Czy w związku ze zmianą przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania na gruncie VAT począwszy od 1 stycznia 2014 r. w cenę towarów wkalkulować należy koszty transportu towarów, które ponosi nabywca?

Odpowiedź

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r, uchylony został przepis art. 29 ustawy o VAT. W jego miejsce wprowadzono art. 29a, który zawiera nowe reguły ustalania podstawy opodatkowania na gruncie podatku VAT. Przepis ten ma na celu lepsze (pełniejsze) wykonanie przepisów dyrektywy VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 29 a ust 1 ustawy o VAT, w brzmieniu, które obowiązuje od 1 stycznia 2014 r. podstawą opodatkowania jest, co do zasady, wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

REKLAMA

Jednocześnie, art. 29a ust. 6 ustawy o VAT stanowi, iż podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Nowy przepis w przeciwieństwie do obowiązującego poprzednio w tym zakresie art. 29 ustawy o VAT precyzyjnie oddaje regulację zawartą w dyrektywie w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywie VAT). Zgodnie bowiem z art. art. 73 dyrektywy VAT, podstawą opodatkowania jest zasadniczo wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Jednocześnie art. 78 dyrektywy VAT stanowi, iż do podstawy opodatkowania wlicza się:
1) podatki, cła i inne należności z wyjątkiem samego VAT,
2) koszty dodatkowe takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Przy czym za koszty dodatkowe państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową.

Zasada, iż koszty świadczeń pomocniczych należy wliczać do podstawy opodatkowania wyinterpretowywana poprzednio z brzmienia ustawy o VAT i dyrektywy VAT, od 1 stycznia 2014 r. wynika bezpośrednio z treści ustawy o VAT. Sama zasada ustalania postawy opodatkowania, pomimo, iż ustawodawca posługuje się innymi sformułowaniami, nie uległa zatem zmianie. Podstawą opodatkowania jest w dalszym ciągu wszystko to co stanowi zapłatę za towar/usługę, a zatem cała kwota, którą sprzedawca powinien otrzymać od kontrahenta (kwota należna). Aktualne przepisy jednoznacznie wskazują , iż podstawa opodatkowania obejmuje również koszty dodatkowe takie jak. m.in koszty transportu, o ile te należne są od nabywcy.

Powyższe skutkuje tym, że jeżeli Spółka dokonuje sprzedaży towaru i zgodnie z zawartymi kontraktami zobowiązana będzie w ramach realizowanej sprzedaży do zapewnienia transportu towaru, koszt tego typu usług będzie zwiększał podstawę opodatkowania transakcji (tu: dostawy towarów na terytorium kraju lub eksportu towarów). Prawidłowe rozliczenie podatku VAT wymaga, aby ww. koszt transportu wkalkulowany został w cenę towaru, ewentualnie dopuszczalnym jest wyodrębnienie go w treści załącznika do faktury.

Teskt: Ewelina Błądek, młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA