REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kurier na rowerze może jechać po chodniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy kurier na rowerze może jechać po chodniku?
Kiedy kurier na rowerze może jechać po chodniku?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prawo nakazuje rowerzystom jazdę po wyznaczonych ścieżkach lub jezdniach. Są jednak sytuacje, w których rowerzysta powinien jechać po chodniku.

Kiedy rowerzysta może jechać po chodniku?

REKLAMA

Osoba kierująca rowerem jest zobowiązana do korzystania z drogi rowerowej bądź pasa ruchu dla rowerów – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W przypadku braku takiej możliwości rowerzysta może korzystać z pobocza jezdni. Jeśli nie ma pobocza bądź nie nadaje się ono do jazdy, to wówczas dopuszcza się korzystanie przez rowerzystę z jezdni – dodaje Florkowska. Amatorzy dwóch kółek mogą też korzystać z chodników, ale tylko w trzech przypadkach: jeśli opiekują się dzieckiem do lat 10, jeśli panują złe warunki pogodowe lub jeśli na chodniku (o długości min. 2 m) nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej a na jezdni dozwolona prędkość pojazdów przekracza 50 km/h. Rowerzysta na chodniku musi też pamiętać o udzielaniu pierwszeństwa pieszym.

Rowerzysta jadący na wprost ma pierwszeństwo przed skręcającym samochodem

Prawo możliwie precyzyjnie reguluje zasady drogowej koegzystencji, jednak w praktyce z przestrzeganiem przepisów bywa różnie. Kierowcy nie zawsze pamiętają, że skręcając w drogę poprzeczną muszą zawsze ustąpić miejsca rowerzyście jadącemu na wprost, a rowerzyści nie zawsze mają na uwadze korzystanie z pobocza. W rezultacie dochodzi do wypadków. Według danych Policji w 2012 r. miało miejsce ponad 4,6 tys. wypadków z udziałem rowerzystów, w których zginęło 317 osób (w tym 300 rowerzystów) a liczba rannych przekroczyła 4,5 tys (w tym ponad 4 tys. rowerzystów). Do wypadków tego typu dochodzi w 85% na terenie zabudowanym, najczęściej w miesiącach letnich (Policja 2012 r.). W 2012 roku najwięcej zdarzeń tego typu miało miejsce w maju (14,4 %), sierpniu (14,3%) oraz lipcu (13,6%). Szczególnie newralgicznym dniem tygodnia jest piątek – w 2012 roku w ten dzień tygodnia wydarzyło się prawie 17% wszystkich wypadków. Jak widać majówkowe i wakacyjne wycieczki powinny iść w parze z naprawdę dużą ostrożnością.

Najczęstsze wypadki z udziałem rowerzystów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do większości wypadków z udziałem rowerzystów przyczyniają się inni uczestnicy ruchu, a zwłaszcza kierujący samochodami osobowymi. W 2012 roku spowodowali oni ponad 2 tys. wypadków tego rodzaju. Co było ich przyczyną? Wypadki powodowane przez innych niż rowerzyści uczestników ruchu są najczęściej owocem nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu (prawie 2 tys przypadków), nieprawidłowego wyprzedzania (466) oraz nieprawidłowego manewru skrętu (301). Sami rowerzyści też nie pozostają bez winy – tylko w 2012 r. odpowiadali za powstanie ponad 1,7 tys. wypadków. Co ciekawe, przyczyny wypadków spowodowanych przez rowerzystów były zbliżone do tych spowodowanych przez innych kierowców. Nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu zaowocowało 711 wypadkami (40% wszystkich zdarzeń tego typu). Nieprawidłowy manewr skrętu przyczynił się do 218 wypadków (daje to prawie 13% wszystkich zdarzeń tego typu). Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu było, jak mówią policyjne statystyki, przyczyną 146 wypadków (8,5% całości).

Źródło: Materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA