REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za brak opłaty drogowej - kierowca czy przedsiębiorca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Wierzbicki
Przemysław Wierzbicki
Kiedy kierowca odpowiada za nieprawidłowości?
Kiedy kierowca odpowiada za nieprawidłowości?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak uniknąć wysokich kar za brak opłaty drogowej? Kiedy firma powinna się odwołać. Kto odpowiada za nieprawidłowości przy naliczaniu opłat za przejazd?

Czasy darmowych dróg już dawno się skończyły. Dziś wielu przedsiębiorców musi pamiętać o opłatach za przejazdy drogami. Od lipca 2011 roku został wprowadzony elektroniczny pobór opłat za przejazd pojazdami lub autami wraz z przyczepami bądź naczepami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusami. Pomimo dopiero kilku miesięcy obowiązywania tegoż systemu wyszło na jaw wiele nieprawidłowości związanych z jego funkcjonowaniem, co przełożyło się wręcz na niewyobrażalne kary nakładane na kierowców pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

Nie bez znaczenia pozostaje także niepewność samych firm transportowych w zakresie spełniania przez nie wymogów nałożonych nowymi przepisami.
Naruszenie obowiązków związanych z uiszczeniem opłaty regulują przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. nr 14 poz. 60 dalej jako „ustawa o drogach publicznych” lub „ustawa”). 

Kontrole ciężarówek i wysokie kary

Wszelkie kontrole drogowe prowadzone przez uprawnione organy do dnia 1 lipca 2011 r. dla kierowcy kończyły się ewentualnym mandatem i karą grzywny. Od lipca 2011 roku brak stosownych opłat drogowych został zagrożony sankcjami administracyjnymi, które przyjmują postać kar pieniężnych. 

Zgodzić się trzeba z uregulowaniami zawartymi w art. 13 k ust. 2 ustawy, w których ustawodawca obciąża kierowcę konsekwencjami niedostosowania się do nakazów związanych z obsługą urządzenia pokładowego zainstalowanego w pojeździe np. niewłączenie urządzenia (kara pieniężna w wysokości 3 000 zł), nieużywanie urządzenia zgodnie z jego przeznaczeniem (kara pieniężna w wysokości 1 500 zł).

REKLAMA


Jednakże nie jest już tak oczywista kara za nieuiszczenie opłaty. Stosownie do art. 13 k ust. 1 ustawy o drogach publicznych za przejazd po drodze krajowej kierującemu pojazdem samochodowym, za który pobiera się opłatę elektroniczną: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) bez uiszczenia tej opłaty - wymierza się karę pieniężną w wysokości 3 000 zł;

2) bez uiszczenia tej opłaty w pełnej wysokości - wymierza się karę pieniężną w wysokości 1 500 zł.

Ustawodawca w sposób niekonsekwentny sformułował obowiązki i sankcje związane z elektronicznym system poboru opłat drogowych. Otóż obowiązek uiszczenia opłaty w świetle art. 13 ust. 1 ustawy ciąży na „korzystającym z dróg publicznych” – w zdecydowanej większości będzie to przedsiębiorca prowadzący działalność transportową. 

Kary dla kierującego pojazdem

Natomiast karę za niedopełnienie tego obowiązku nakłada się na „kierującego pojazdem”. Taka konstrukcja prawna statuująca obowiązek uiszczenia opłaty dla przedsiębiorcy, a ryzyko kary dla kierowcy może prowadzić do łamania a nawet nadużywania prawa. W ten oto sposób kierowca zapłaci karę za błąd, zaniechanie lub celowe nieuiszczenie opłaty przez pracodawcę. 

Powyższe kary pieniężne mogą nałożyć w drodze decyzji administracyjnej uprawnieni do kontroli tj. funkcjonariusz Policji, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego funkcjonariusz Straży Granicznej, naczelnicy urzędów celnych oraz dyrektorzy izb celnych. 

Kierującego pojazdem nie można ukarać, jeżeli wykaże, iż opłata elektroniczna została uiszczona zarówno poprzez pobór elektroniczny, jak i pobór niewykorzystujący jednej z technologii elektronicznych (art. 13 k ust. 3 ustawy). Ponadto każdemu kierowcy (jak i przedsiębiorcy) przysługuje możliwość odwołania się od niesłusznie nałożonej kary.

Kierowca w terminie 14 dni od doręczenia decyzji może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy podając wszelkie fakty i dowody na jego poparcie (np. wydruki potwierdzające dostępność środków na koncie, zestawienie operacji i pobranych przez system opłat).

Istotną z tego punktu widzenia okolicznością jest wystąpienie z wnioskiem o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności, czyli o odroczenie obowiązku zapłaty kary do czasu wydania stosownej decyzji. W przeciwnym razie po bezskutecznym upływie 21 dni od doręczenia decyzji na zapłatę kary zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne najczęściej zmierzające do zajęcia środków przez komornika. 

Liczne problemy związane z funkcjonowaniem systemu opłat elektronicznych, częste wskazywanie błędnych naruszeń (np. wielokrotne pobieranie opłat za ten sam przejazd), technologiczne niedociągnięcia i problemy samych urządzeń w ramach systemu ViaToll oraz zupełna niekonsekwencja ustawodawcy co do trybu poboru opłat i kar prowadzi w większości przypadków do wydawania decyzji obciążających kierowców wysokimi karami pieniężnymi w sposób co najmniej wątpliwy i sprzeczny z wieloma normami. W dłużej perspektywie czasowej trudno sobie wyobrazić system funkcjonowania i kontroli opłat elektronicznych bez jasnych przepisów i jednolitych wytycznych dotyczących ich stosowania,.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

REKLAMA