REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 10 proc. spadek ładunków w transporcie morskim w 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. polscy przewoźnicy morscy przewieźli 8362,3 tys. ton ładunków (spadek o 10,8% w porównaniu do roku 2009), wykonując pracę przewozową 19,8 mld tonokilometrów tj. o 17,1% mniejszą w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny, morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2010 r. liczyła 121 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2941,5 tys. ton i pojemności brutto GT 2110,5 tys. (przed rokiem 120 statków o łącznej nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys.).

REKLAMA

Więcej statków w transporcie morskim

W porównaniu z rokiem 2009 przybyło 12 statków o nośności 468,2 tys. ton i pojemności brutto GT 292,8 tys., ubyło natomiast 11 statków o nośności 188,3 tys. ton i pojemności brutto GT 133,1 tys. (dodatkowe zmiany parametrów statków są efektem przeklasyfikowań).

Liczebność floty morskiej w 2010 r. zwiększyła się o 0,8%, nośność – o 10,5%, a pojemność brutto – o 8,2%.

REKLAMA

Na koniec 2010 r. pod polską banderą pływało 15 statków o łącznej nośności 27,3 tys. ton i pojemności brutto GT 42,8 tys. Statki te stanowiły 12,4% ogólnej liczby jednostek, 0,9% nośności i 2,0% pojemności brutto morskiej floty transportowej.

W 2010 r. eksploatowano 2 statki morskie dzierżawione od armatorów zagranicznych o łącznej nośności 19,2 tys. ton i o pojemności brutto GT 12,1 tys. Średni wiek statku wyniósł 22,5 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mniej ładunków

W 2010 r. polscy przewoźnicy morscy przewieźli 8362,3 tys. ton ładunków (spadek o 10,8% w porównaniu do roku 2009), wykonując pracę przewozową 19,8 mld tonokilometrów tj. o 17,1% mniejszą w porównaniu z rokiem poprzednim.

W żegludze regularnej przewieziono 6038,6 tys. ton ładunków (w tym 90,0% promami w zasięgu bałtyckim), tj. o 17,1% mniej niż w 2009 r.; natomiast w żegludze nieregularnej – przewieziono 2323,7 tys. ton ładunków, tj. o 10,8% więcej niż przed rokiem.

W relacji z portami polskimi przewieziono 6165,2 tys. ton ładunków (tj. o 10,0% mniej w stosunku do roku 2009), a pomiędzy portami obcymi odnotowano 1990,1 tys. ton ładunków (14,3% mniej niż w 2009 r.). W porównaniu z rokiem poprzednim z polskich portów morskich wywieziono statkami morskiej floty transportowej mniej niż w roku poprzednim o 16,2%, a przywieziono o 4,2% mniej ładunków.

Pomiędzy portami polskimi przewieziono 206,9 tys. ton, co stanowi wzrost o 1,9% w porównaniu z 2009 r.

Przewozy ładunków w polskim handlu zagranicznym dokonane przez polskich przewoźników morskich stanowiły w 2010 r. 21,5% przewozów ładunków ogółem żeglugą morską. W porównaniu do roku 2009 odnotowano spadek o 30,3%, w którym udział ładunków polskiego handlu zagranicznego w przewozach ogółem wyniósł 27,5%.

źródło: GUS

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA