REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grabarczyk: Czas na prywatyzację PKP Cargo jest optymalny

REKLAMA

REKLAMA

To optymalny moment na prywatyzację PKP Cargo - powiedział w czwartek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Zadeklarował, że nie zgodzi się na prywatyzację spółki, jeśli inwestor nie zapewni jej rozwoju.

"Chcemy prywatyzować PKP Cargo, bo chcemy zapewnić rozwój tej spółki" - powiedział Grabarczyk podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury. "Bez pewności, że prywatyzacja ten cel zagwarantuje, ja, jako minister odpowiedzialny za proces prywatyzacji nie wyrażę zgody na jej przeprowadzenie" - zadeklarował Grabarczyk.

REKLAMA

Na początku marca 2011 r. rząd zatwierdził strategię prywatyzacji PKP Cargo przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet - 50 proc. plus jedna akcja. Tym samym państwo utraci kontrolę nad największym polskim kolejowym przewoźnikiem towarowym.

Zgodnie z rządowymi zapowiedziami, prywatyzacja ma zapewnić PKP Cargo środki na rozwój, a PKP S.A. pieniądze niezbędne do spłaty kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa.

REKLAMA

Posłowie i związkowcy zarzucali Grabarczykowi na posiedzeniu komisji, że rząd sprzedaje PKP Cargo tylko po to, by zapłacić ratę zadłużenia PKP S.A. Grabarczyk poinformował, że historyczne zadłużenie polskich kolei spłacane przez PKP S.A. wynosi obecnie 5 mld zł.

"W tym roku przypada do spłaty znaczna część tego zadłużenia, bo 1 mld 830 mln zł" - przyznał. Powtórzył jednak, że ta spłata to jeden z kolejnych celów prywatyzacji PKP Cargo. Deklarował, że najważniejsze jest zapewnienie rozwoju spółki. Dodał, że sprzedaż udziałów w PKP Cargo to nie pomysł obecnego rządu, poprzednie ekipy też brały to pod uwagę.

W czwartek upłynął termin na składanie w PKP S.A. odpowiedzi na zaproszenie do egocjacji w sprawie kupna akcji PKP Cargo. Grabarczyk mówił posłom, że wstępne zainteresowanie prywatyzacją "było olbrzymie", ale nie ujawnił, ile odpowiedzi wpłynęło.

REKLAMA

Powiedział tylko, że memorandum informacyjne, zawierające m.in. podstawowe informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki pobrało ok. 50 podmiotów z całego świata - nie tylko firmy z branży kolejowej, ale także fundusze inwestycyjne. "Nie znamy zawartości tych kopert, a więc dla przebiegu procesu prywatyzacyjnego to nie jest odpowiedni moment, by ujawniać ich treść" - powiedział szef resortu infrastruktury.

Odniósł się także do deklaracji kolejowych związków zawodowych. Jeżeli przed prywatyzacją przewoźnika nie zostanie podpisany pakt gwarancji pracowniczych, to załoga spółki jest gotowa strajkować. "Nie ma prywatyzacji bez pakietu socjalnego, my dotrzymamy tego zobowiązania. Apeluję do wszystkich, którzy go negocjują o zakasanie rękawów i przyspieszenie tych negocjacji" - dodał.

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarowy. 2009 r. spółka zakończyła ze stratą ok. 0,5 mld zł, ale w 2010 r. zanotowała ponad 60 mln zł zysku. Od trzech lat w firmie trwa restrukturyzacja. W jej wyniku zatrudnienie zmniejszyło się z ponad 44 tys. etatów na koniec 2007 r. do niecałych 27 tys. na koniec 2010 r.

Agata Hernik (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA