REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grabarczyk: Czas na prywatyzację PKP Cargo jest optymalny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

To optymalny moment na prywatyzację PKP Cargo - powiedział w czwartek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Zadeklarował, że nie zgodzi się na prywatyzację spółki, jeśli inwestor nie zapewni jej rozwoju.

"Chcemy prywatyzować PKP Cargo, bo chcemy zapewnić rozwój tej spółki" - powiedział Grabarczyk podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury. "Bez pewności, że prywatyzacja ten cel zagwarantuje, ja, jako minister odpowiedzialny za proces prywatyzacji nie wyrażę zgody na jej przeprowadzenie" - zadeklarował Grabarczyk.

REKLAMA

Na początku marca 2011 r. rząd zatwierdził strategię prywatyzacji PKP Cargo przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet - 50 proc. plus jedna akcja. Tym samym państwo utraci kontrolę nad największym polskim kolejowym przewoźnikiem towarowym.

Zgodnie z rządowymi zapowiedziami, prywatyzacja ma zapewnić PKP Cargo środki na rozwój, a PKP S.A. pieniądze niezbędne do spłaty kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa.

REKLAMA

Posłowie i związkowcy zarzucali Grabarczykowi na posiedzeniu komisji, że rząd sprzedaje PKP Cargo tylko po to, by zapłacić ratę zadłużenia PKP S.A. Grabarczyk poinformował, że historyczne zadłużenie polskich kolei spłacane przez PKP S.A. wynosi obecnie 5 mld zł.

"W tym roku przypada do spłaty znaczna część tego zadłużenia, bo 1 mld 830 mln zł" - przyznał. Powtórzył jednak, że ta spłata to jeden z kolejnych celów prywatyzacji PKP Cargo. Deklarował, że najważniejsze jest zapewnienie rozwoju spółki. Dodał, że sprzedaż udziałów w PKP Cargo to nie pomysł obecnego rządu, poprzednie ekipy też brały to pod uwagę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czwartek upłynął termin na składanie w PKP S.A. odpowiedzi na zaproszenie do egocjacji w sprawie kupna akcji PKP Cargo. Grabarczyk mówił posłom, że wstępne zainteresowanie prywatyzacją "było olbrzymie", ale nie ujawnił, ile odpowiedzi wpłynęło.

REKLAMA

Powiedział tylko, że memorandum informacyjne, zawierające m.in. podstawowe informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki pobrało ok. 50 podmiotów z całego świata - nie tylko firmy z branży kolejowej, ale także fundusze inwestycyjne. "Nie znamy zawartości tych kopert, a więc dla przebiegu procesu prywatyzacyjnego to nie jest odpowiedni moment, by ujawniać ich treść" - powiedział szef resortu infrastruktury.

Odniósł się także do deklaracji kolejowych związków zawodowych. Jeżeli przed prywatyzacją przewoźnika nie zostanie podpisany pakt gwarancji pracowniczych, to załoga spółki jest gotowa strajkować. "Nie ma prywatyzacji bez pakietu socjalnego, my dotrzymamy tego zobowiązania. Apeluję do wszystkich, którzy go negocjują o zakasanie rękawów i przyspieszenie tych negocjacji" - dodał.

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarowy. 2009 r. spółka zakończyła ze stratą ok. 0,5 mld zł, ale w 2010 r. zanotowała ponad 60 mln zł zysku. Od trzech lat w firmie trwa restrukturyzacja. W jej wyniku zatrudnienie zmniejszyło się z ponad 44 tys. etatów na koniec 2007 r. do niecałych 27 tys. na koniec 2010 r.

Agata Hernik (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA