REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu może byc importem usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu wykazuję w deklaracji VAT-7 jako import usług?

REKLAMA

Importem usług ustawodawca nazywa sytuację, gdy dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT), a więc gdy polski podmiot (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej) nabywa usługi od podatnika nieposiadającego siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej przez polskiego podatnika od podatnika zagranicznego usługi musi znajdować się na terytorium Polski (tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi – art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług ustala się przede wszystkim na podstawie przepisów art. 28a–28o ustawy o VAT. Z przepisów tych wynika, że miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy (art. 28j ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających – przez okres nieprzekraczający 90 dni (art. 28j ust. 2 ustawy o VAT).

Przedstawiony sposób ustalania miejsca świadczenia usług polegających na krótkotrwałym wynajmie środków transportu potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 lipca 2010 r. (nr ILPP2/443-584/10-4/ISN) czytamy: „Z analizy sprawy wynika, że spółka świadczy usługi krótkoterminowego wynajmu środków transportu, w tej konkretnej sprawie jachtów – jednostek pływających, osobom fizycznym oraz firmom z Polski, które są faktycznie oddawane do dyspozycji w miejscu wynajmu, czyli na terytorium wspólnoty lub na terytorium państwa trzeciego (poza Polską) i nie trwają w każdym z przypadków dłużej niż 90 dni. (...) Zatem, stosownie do art. 28j ustawy, miejscem opodatkowania usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu świadczonych przez zainteresowanego na rzecz podatników oraz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy, tj. w przedmiotowej sprawie odpowiednio terytorium wspólnoty lub terytorium państwa trzeciego.”

W konsekwencji importem usług jest dokonywany od zagranicznych podatników zakup usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu, które faktycznie oddawane są do dyspozycji polskich podatników na terytorium Polski. W takich przypadkach zakupy tych usług należy wykazywać w poz. 37 i 38 VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Polski podatnik wypożyczył na tydzień samochód w niemieckiej, przygranicznej wypożyczalni samochodów. Samochód został podstawiony polskiemu podatnikowi pod siedzibę jego firmy w Szczecinie. W takiej sytuacji miejsce świadczenia usługi krótkoterminowego wynajmu środka transportu znajduje się na terytorium Polski, a w konsekwencji zakup tej usługi od podatnika niemieckiego stanowi dla polskiego podatnika import usług, który powinien zostać wykazany w poz. 37 i 38 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

W innych przypadkach zakupy usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu nie stanowią dla polskich podatników importu usług (wówczas zakupów tych usług nie wykazuje się w deklaracjach VAT-7/VAT-7K/VAT-7D jako importu usług). Dotyczy to sytuacji, gdy od zagranicznego podatnika dokonywany jest zakup usługi krótkoterminowego wynajmu środka transportu, który faktycznie oddawany jest do dyspozycji polskiego podatnika poza terytorium Polski.

PRZYKŁAD

Polski podatnik wypożyczył na tydzień samochód w niemieckiej, przygranicznej wypożyczalni samochodów. Samochód nie został podstawiony pod siedzibę firmy polskiego podatnika, lecz został mu oddany do dyspozycji w siedzibie niemieckiej wypożyczalni samochodów. W takim przypadku zakup usługi krótkoterminowego wynajmu środka transportu nie stanowi dla polskiego podatnika importu usług, a więc zakupu tej usługi podatnik nie wykazuje w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D jako importu usług.

Reasumując, o tym, czy zakup usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu należy wykazać w deklaracji VAT-7 jako import usług, decyduje to, gdzie (w jakim państwie) wynajmowane środki transportu faktycznie oddawane są do dyspozycji polskiego podatnika.

Podstawa prawna:

art. 2 pkt 9, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 28j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA