REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigacja do samochodu ciężarowego TIR

nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR

REKLAMA

REKLAMA

Dobra nawigacja w samochodzie ciężarowym pomoże zmniejszyć ryzyko opóźnienia, a tym samym zwiększyć efektywność w przewożeniu ładunków.

Nawigacja do TIR-a

Nawigacje satelitarne zaprojektowane z myślą o kierowcach samochodów ciężarowych ułatwiają podróżowanie, zmniejszają ryzyko opóźnień, pozwalają na znacznie bezpieczniejszą jazdę i efektywne przewożenie ładunków. Na co zwrócić uwagę przy wyborze nawigacji dla zawodowego kierowcy?

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak ciężko poruszać się kierowcy zawodowemu bez nawigacji, przekonał się sam szef brytyjskiej centrali DHL. Strata czasu związana z analizą mapy okazała się na tyle duża, że nawet bardziej dynamiczną jazdą nie był w stanie nadrobić opóźnienia. A przecież nie o to chodzi, by stwarzać zagrożenie na drodze tylko dlatego, że komuś się spieszy. Z pewnością łatwiej jest podróżować z nawigacją, ale nie taką, z którą poruszają się kierowcy samochodów osobowych, lecz z umownie nazywaną „truck” – dla kierowców aut dostawczych czy ciężarówek.

Dobra mapa podstawą nawigacji

Co kwartał dostawcy map (Here, TomTom) sukcesywnie powiększają ogromną już bazę informacji niezbędnych dla kierowców zawodowych. Wykonują tytaniczną pracę, której nie doceni żadna z osób siadających za kółko samochodu osobowego. Na potrzeby nowych map uwzględniają dane o dopuszczalnym tonażu, mierzą wysokość i szerokość tuneli, wiaduktów, mostów i innych przejazdów. Gromadzą również informacje o wszelkich lokalnych restrykcjach drogowych (czasowe ograniczenia wjazdu, wymóg specjalnych pozwoleń itp.), a także w zupełnie inny sposób tworzą katalog adresów.  Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy samochodu osobowego, szczególnie nowy sposób tworzenia katalogu adresów może się wydawać niezrozumiały. Skoro na co dzień dojeżdżam bez problemu pod wybrane adresy, to czego może chcieć więcej kierowca zawodowy?

REKLAMA

Dla niego ogromne znaczenie ma lokalizacja ramp do załadunku czy rozładunku, a także droga dojazdowa do danego miejsca (choćby to, z której strony sklepu najlepiej się pojawić, by dostarczyć towar). Dla prowadzącego wysoki autobus, nie bez znaczenia będzie dostęp do danych o możliwościach najlepszego dojazdu do hotelu, a następnie znalezienie najdogodniej zlokalizowanego parkingu. Dla kuriera – bramki wjazdowe i miejsca postojowe przy wielkich kompleksach biurowców. Przykłady można mnożyć: położenie parkingów do wymaganego prawem odpoczynku kierowcy, stacje paliw określonych sieci ze stanowiskami dla transportu, miejsca zakupu winiet, lokalne i krajowe przepisy drogowe (dopuszczalne prędkości, opłaty, wymagane wyposażenie). Nawigacja staje się przewodnikiem, bez którego coraz trudniej wykonywać codzienną pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawigacje dla pojazdów ciężarowych nie są tanie

Zebranie odpowiednich danych jest jednak drogie. Według różnych szacunków samo przygotowanie zestawu informacji niezbędnych dla kierowców zawodowych (mapa i dodatki) może kosztować nawet kilkadziesiąt euro więcej niż w przypadku pakietu map dla prowadzących auta osobowe czy motocykle. Wpływ na wyższą cenę ma także opracowanie zupełnie innych algorytmów wyznaczania tras, nie tylko tych tradycyjnych (bez uwzględnienia informacji o utrudnieniach w ruchu drogowym), ale także do dynamicznej nawigacji, kiedy kierowca ma dostęp do stale aktualizowanych informacji o natężeniu ruchu i wszelkich kłopotach, jakie można napotkać na drodze. Stąd nie powinno dziwić, że nawigacje takie jak Becker Transit 70 LMU czy TomTom PRO 5150 Truck Live są droższe od „zwykłych”.

Co oferują producenci nawigacji GPS?

Co w zamian zyska kierowca wybierając wyspecjalizowaną nawigację? W przypadku obu wspomnianych modeli dość unikalne rozwiązania, nie licząc wymienionych wyżej. Becker słynie z systemu wyznaczania tras z uwzględnieniem spadków nachylenia i stromych podjazdów, które mogą mieć znaczenie dla obciążonego samochodu i przewożonego ładunku. Można również podłączyć do niego kamerę cofania. W przypadku TomTom’a ważny jest dostęp do rozwiązań telematycznych Webfleet, które przydadzą się do komunikacji z kierowcą, a także monitoringu jego pracy i dokumentowania zgodnie z obowiązującymi przepisami. TomTom potrafi także wyznaczać trasy tak, by unikać wąskich czy ślepych ulic, ostrych zakrętów i manewru zawracania. To, co wydaje się banalne z perspektywy kierowcy auta osobowego, może być kluczowe dla kierowców zawodowych. Warto o tym pamiętać porównując możliwości poszczególnych nawigacji.

Źródło: Tomasz Okurowski, Connected Life Communication Group

nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA