REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigacja do samochodu ciężarowego TIR

Subskrybuj nas na Youtube
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR

REKLAMA

REKLAMA

Dobra nawigacja w samochodzie ciężarowym pomoże zmniejszyć ryzyko opóźnienia, a tym samym zwiększyć efektywność w przewożeniu ładunków.

Nawigacja do TIR-a

Nawigacje satelitarne zaprojektowane z myślą o kierowcach samochodów ciężarowych ułatwiają podróżowanie, zmniejszają ryzyko opóźnień, pozwalają na znacznie bezpieczniejszą jazdę i efektywne przewożenie ładunków. Na co zwrócić uwagę przy wyborze nawigacji dla zawodowego kierowcy?

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak ciężko poruszać się kierowcy zawodowemu bez nawigacji, przekonał się sam szef brytyjskiej centrali DHL. Strata czasu związana z analizą mapy okazała się na tyle duża, że nawet bardziej dynamiczną jazdą nie był w stanie nadrobić opóźnienia. A przecież nie o to chodzi, by stwarzać zagrożenie na drodze tylko dlatego, że komuś się spieszy. Z pewnością łatwiej jest podróżować z nawigacją, ale nie taką, z którą poruszają się kierowcy samochodów osobowych, lecz z umownie nazywaną „truck” – dla kierowców aut dostawczych czy ciężarówek.

Dobra mapa podstawą nawigacji

Co kwartał dostawcy map (Here, TomTom) sukcesywnie powiększają ogromną już bazę informacji niezbędnych dla kierowców zawodowych. Wykonują tytaniczną pracę, której nie doceni żadna z osób siadających za kółko samochodu osobowego. Na potrzeby nowych map uwzględniają dane o dopuszczalnym tonażu, mierzą wysokość i szerokość tuneli, wiaduktów, mostów i innych przejazdów. Gromadzą również informacje o wszelkich lokalnych restrykcjach drogowych (czasowe ograniczenia wjazdu, wymóg specjalnych pozwoleń itp.), a także w zupełnie inny sposób tworzą katalog adresów.  Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy samochodu osobowego, szczególnie nowy sposób tworzenia katalogu adresów może się wydawać niezrozumiały. Skoro na co dzień dojeżdżam bez problemu pod wybrane adresy, to czego może chcieć więcej kierowca zawodowy?

REKLAMA

Dla niego ogromne znaczenie ma lokalizacja ramp do załadunku czy rozładunku, a także droga dojazdowa do danego miejsca (choćby to, z której strony sklepu najlepiej się pojawić, by dostarczyć towar). Dla prowadzącego wysoki autobus, nie bez znaczenia będzie dostęp do danych o możliwościach najlepszego dojazdu do hotelu, a następnie znalezienie najdogodniej zlokalizowanego parkingu. Dla kuriera – bramki wjazdowe i miejsca postojowe przy wielkich kompleksach biurowców. Przykłady można mnożyć: położenie parkingów do wymaganego prawem odpoczynku kierowcy, stacje paliw określonych sieci ze stanowiskami dla transportu, miejsca zakupu winiet, lokalne i krajowe przepisy drogowe (dopuszczalne prędkości, opłaty, wymagane wyposażenie). Nawigacja staje się przewodnikiem, bez którego coraz trudniej wykonywać codzienną pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawigacje dla pojazdów ciężarowych nie są tanie

Zebranie odpowiednich danych jest jednak drogie. Według różnych szacunków samo przygotowanie zestawu informacji niezbędnych dla kierowców zawodowych (mapa i dodatki) może kosztować nawet kilkadziesiąt euro więcej niż w przypadku pakietu map dla prowadzących auta osobowe czy motocykle. Wpływ na wyższą cenę ma także opracowanie zupełnie innych algorytmów wyznaczania tras, nie tylko tych tradycyjnych (bez uwzględnienia informacji o utrudnieniach w ruchu drogowym), ale także do dynamicznej nawigacji, kiedy kierowca ma dostęp do stale aktualizowanych informacji o natężeniu ruchu i wszelkich kłopotach, jakie można napotkać na drodze. Stąd nie powinno dziwić, że nawigacje takie jak Becker Transit 70 LMU czy TomTom PRO 5150 Truck Live są droższe od „zwykłych”.

Co oferują producenci nawigacji GPS?

Co w zamian zyska kierowca wybierając wyspecjalizowaną nawigację? W przypadku obu wspomnianych modeli dość unikalne rozwiązania, nie licząc wymienionych wyżej. Becker słynie z systemu wyznaczania tras z uwzględnieniem spadków nachylenia i stromych podjazdów, które mogą mieć znaczenie dla obciążonego samochodu i przewożonego ładunku. Można również podłączyć do niego kamerę cofania. W przypadku TomTom’a ważny jest dostęp do rozwiązań telematycznych Webfleet, które przydadzą się do komunikacji z kierowcą, a także monitoringu jego pracy i dokumentowania zgodnie z obowiązującymi przepisami. TomTom potrafi także wyznaczać trasy tak, by unikać wąskich czy ślepych ulic, ostrych zakrętów i manewru zawracania. To, co wydaje się banalne z perspektywy kierowcy auta osobowego, może być kluczowe dla kierowców zawodowych. Warto o tym pamiętać porównując możliwości poszczególnych nawigacji.

Źródło: Tomasz Okurowski, Connected Life Communication Group

nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA