REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigacja do samochodu ciężarowego TIR

nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR

REKLAMA

REKLAMA

Dobra nawigacja w samochodzie ciężarowym pomoże zmniejszyć ryzyko opóźnienia, a tym samym zwiększyć efektywność w przewożeniu ładunków.

Nawigacja do TIR-a

Nawigacje satelitarne zaprojektowane z myślą o kierowcach samochodów ciężarowych ułatwiają podróżowanie, zmniejszają ryzyko opóźnień, pozwalają na znacznie bezpieczniejszą jazdę i efektywne przewożenie ładunków. Na co zwrócić uwagę przy wyborze nawigacji dla zawodowego kierowcy?

REKLAMA

O tym, jak ciężko poruszać się kierowcy zawodowemu bez nawigacji, przekonał się sam szef brytyjskiej centrali DHL. Strata czasu związana z analizą mapy okazała się na tyle duża, że nawet bardziej dynamiczną jazdą nie był w stanie nadrobić opóźnienia. A przecież nie o to chodzi, by stwarzać zagrożenie na drodze tylko dlatego, że komuś się spieszy. Z pewnością łatwiej jest podróżować z nawigacją, ale nie taką, z którą poruszają się kierowcy samochodów osobowych, lecz z umownie nazywaną „truck” – dla kierowców aut dostawczych czy ciężarówek.

Dobra mapa podstawą nawigacji

Co kwartał dostawcy map (Here, TomTom) sukcesywnie powiększają ogromną już bazę informacji niezbędnych dla kierowców zawodowych. Wykonują tytaniczną pracę, której nie doceni żadna z osób siadających za kółko samochodu osobowego. Na potrzeby nowych map uwzględniają dane o dopuszczalnym tonażu, mierzą wysokość i szerokość tuneli, wiaduktów, mostów i innych przejazdów. Gromadzą również informacje o wszelkich lokalnych restrykcjach drogowych (czasowe ograniczenia wjazdu, wymóg specjalnych pozwoleń itp.), a także w zupełnie inny sposób tworzą katalog adresów.  Z punktu widzenia przeciętnego kierowcy samochodu osobowego, szczególnie nowy sposób tworzenia katalogu adresów może się wydawać niezrozumiały. Skoro na co dzień dojeżdżam bez problemu pod wybrane adresy, to czego może chcieć więcej kierowca zawodowy?

Dla niego ogromne znaczenie ma lokalizacja ramp do załadunku czy rozładunku, a także droga dojazdowa do danego miejsca (choćby to, z której strony sklepu najlepiej się pojawić, by dostarczyć towar). Dla prowadzącego wysoki autobus, nie bez znaczenia będzie dostęp do danych o możliwościach najlepszego dojazdu do hotelu, a następnie znalezienie najdogodniej zlokalizowanego parkingu. Dla kuriera – bramki wjazdowe i miejsca postojowe przy wielkich kompleksach biurowców. Przykłady można mnożyć: położenie parkingów do wymaganego prawem odpoczynku kierowcy, stacje paliw określonych sieci ze stanowiskami dla transportu, miejsca zakupu winiet, lokalne i krajowe przepisy drogowe (dopuszczalne prędkości, opłaty, wymagane wyposażenie). Nawigacja staje się przewodnikiem, bez którego coraz trudniej wykonywać codzienną pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawigacje dla pojazdów ciężarowych nie są tanie

Zebranie odpowiednich danych jest jednak drogie. Według różnych szacunków samo przygotowanie zestawu informacji niezbędnych dla kierowców zawodowych (mapa i dodatki) może kosztować nawet kilkadziesiąt euro więcej niż w przypadku pakietu map dla prowadzących auta osobowe czy motocykle. Wpływ na wyższą cenę ma także opracowanie zupełnie innych algorytmów wyznaczania tras, nie tylko tych tradycyjnych (bez uwzględnienia informacji o utrudnieniach w ruchu drogowym), ale także do dynamicznej nawigacji, kiedy kierowca ma dostęp do stale aktualizowanych informacji o natężeniu ruchu i wszelkich kłopotach, jakie można napotkać na drodze. Stąd nie powinno dziwić, że nawigacje takie jak Becker Transit 70 LMU czy TomTom PRO 5150 Truck Live są droższe od „zwykłych”.

Co oferują producenci nawigacji GPS?

Co w zamian zyska kierowca wybierając wyspecjalizowaną nawigację? W przypadku obu wspomnianych modeli dość unikalne rozwiązania, nie licząc wymienionych wyżej. Becker słynie z systemu wyznaczania tras z uwzględnieniem spadków nachylenia i stromych podjazdów, które mogą mieć znaczenie dla obciążonego samochodu i przewożonego ładunku. Można również podłączyć do niego kamerę cofania. W przypadku TomTom’a ważny jest dostęp do rozwiązań telematycznych Webfleet, które przydadzą się do komunikacji z kierowcą, a także monitoringu jego pracy i dokumentowania zgodnie z obowiązującymi przepisami. TomTom potrafi także wyznaczać trasy tak, by unikać wąskich czy ślepych ulic, ostrych zakrętów i manewru zawracania. To, co wydaje się banalne z perspektywy kierowcy auta osobowego, może być kluczowe dla kierowców zawodowych. Warto o tym pamiętać porównując możliwości poszczególnych nawigacji.

Źródło: Tomasz Okurowski, Connected Life Communication Group

nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR
nawigacja GPS TIR auto ciężarowe
ASCG PR
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA