REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką wybrać umowę z deweloperem magazynowym

Bartosz Mierzwiak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy powierzchni magazynowych oferują klientom kilka rodzajów umów, w zależności od charakteru współpracy. Jaką umowę wybrać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i rentowność?

Ze względu na rosnącą świadomość klientów w zakresie finansowania i podnoszenia efektywności kosztowej danej inwestycji, a także z uwagi na ostrożność deweloperów rynek nieruchomości przemysłowych przestał się ograniczać jedynie do standardowych umów najmu. Obecnie deweloperzy powierzchni magazynowych oferują szereg różnorodnych rozwiązań formalno-prawnych regulujących współpracę z klientem, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa transakcji oraz podniesienie rentowności danego projektu magazynowego zarówno dla dewelopera jak i najemcy.

REKLAMA

Możliwe jest dokonanie wielu klasyfikacji umów na podstawie różnych kryteriów. Poniżej prezentujemy najpopularniejszą systematykę umów, która uwzględnia czas trwania kontraktu, formę własności gruntu, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z określeniem inwestora bezpośredniego oraz rozwiązania zastosowane przy budowie obiektu magazynowego.

Umowa najmu

REKLAMA

Nadal podstawową formą współpracy pomiędzy deweloperem a najemcą są umowy najmu. W tej sytuacji deweloper jest właścicielem działki, magazynu i towarzyszącej mu infrastruktury, a klient, po uzgodnionych stawkach – najczęściej płatnych w cyklu miesięcznym, wynajmuje obiekt przez ustalony czas. W dużym uproszczeniu umowy podpisywane na rynku deweloperów powierzchni magazynowych można podzielić na krótko i długoterminowe.

Krótkoterminowe umowy są zawierane na okres od 6 miesięcy do 3 lat (najem krótkoterminowy lub sezonowy), natomiast długoterminowe od 3 i więcej lat (szczególnie w przypadku magazynów dostosowanych do potrzeb produkcji – adaptacja istniejącego magazynu).

Średni okres najmu powierzchni magazynowej w Polsce wynosi od 3 do 5 lat. Zdarzają się również umowy typu month-to-month przedłużane z miesiąca na miesiąc. Zazwyczaj to deweloper proponuje treść umowy, która stanowi podstawę do negocjacji. Kontrakt jest dostosowywany do indywidualnych potrzeb, standardów i preferencji drugiej strony. Finalny kształt umowy, zwłaszcza w przypadku operatorów logistycznych, zależy również od umów jakie podpisują oni ze swoimi klientami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pre-Let i BTS

REKLAMA

Rodzajami kontraktów, które wybierają Klienci, szczególnie w ostatnim czasie pokryzysowej rzeczywistości, są umowy typu pre-let i build-to-suit (BTS). Kluczowe jest rozróżnienie znaczenia obu pojęć. Build-to-suit to niestandardowy obiekt budowany ściśle według indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli mówimy o standardowym obiekcie magazynowym klasy A, który zostanie wybudowany z przeznaczeniem dla konkretnego klienta to wtedy mówimy o umowach typu pre-let lub przednajmu.

Umowy zawarte na wynajem magazynu BTS są zazwyczaj kontraktami długoterminowymi – od 5 nawet do 15 i więcej lat. Taki obiekt, z licznymi indywidualnymi rozwiązaniami, po zakończeniu umowy najmu jest znacznie trudniej ponownie wynająć niż standardowy magazyn. Natomiast umowy typu pre-let lub przednajmu są kontraktami zawartymi najczęściej na okres 5 lat, a po upływie okresu wynajmu magazyn relatywnie łatwo wraca na rynek i znajduje nowego najemcę.

Należy zaznaczyć, że umowy BTS lub pre-let są nadal bardziej opłacalnymi i mniej ryzykownymi rozwiązaniami dla dewelopera. Taka powierzchnia jest wynajęta już w momencie rozpoczęcia budowy, co minimalizuje ryzyko finansowe, jakie występuje przy budowie magazynów spekulacyjnych „na rynek”. Ma to kluczowe znaczenie
w rozmowach z instytucjami finansującymi inwestycje przemysłowe.

Fee Development

W Polsce, jak dotychczas mało popularna, za to często spotykana na rynkach europejskich i amerykańskich jest umowa typu fee development. To forma umowy określająca obowiązki i wynagrodzenie dla dewelopera z tytułu prowadzenia inwestycji budowlanych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Deweloper nie finansuje budowy ze środków własnych, natomiast uzyskuje wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług deweloperskich i zarządzania inwestycjami budowlanymi.

Inwestorzy – czyli klienci, przyszli najemcy – wykorzystują wiedzę i doświadczenie dewelopera już w trakcie projektowania i budowy. Ten rodzaj biznesu pozwala deweloperowi na generowanie dodatkowych zysków bez konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych. Najmniej popularnym na polskim rynku rodzajem transakcji są umowy typu sell and lease back. W tym wypadku deweloper kupuje obiekt od klienta, a klient w tym samym kontrakcie zobowiązuje się do jego wynajęcia na długi okres minimum 15 lat. 

Głównym zadaniem dewelopera jest rozpoznanie potrzeb klienta i dobranie takiego rozwiązania, które w pełni odpowiada jego wymaganiom i możliwościom inwestycyjnym. To na jakich zasadach najemca będzie współpracował z deweloperem zależy jedynie od Klienta i wynika najczęściej ze strategii rozwoju firmy na danym rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA