REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką wybrać umowę z deweloperem magazynowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Mierzwiak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy powierzchni magazynowych oferują klientom kilka rodzajów umów, w zależności od charakteru współpracy. Jaką umowę wybrać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i rentowność?

Ze względu na rosnącą świadomość klientów w zakresie finansowania i podnoszenia efektywności kosztowej danej inwestycji, a także z uwagi na ostrożność deweloperów rynek nieruchomości przemysłowych przestał się ograniczać jedynie do standardowych umów najmu. Obecnie deweloperzy powierzchni magazynowych oferują szereg różnorodnych rozwiązań formalno-prawnych regulujących współpracę z klientem, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa transakcji oraz podniesienie rentowności danego projektu magazynowego zarówno dla dewelopera jak i najemcy.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwe jest dokonanie wielu klasyfikacji umów na podstawie różnych kryteriów. Poniżej prezentujemy najpopularniejszą systematykę umów, która uwzględnia czas trwania kontraktu, formę własności gruntu, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z określeniem inwestora bezpośredniego oraz rozwiązania zastosowane przy budowie obiektu magazynowego.

Umowa najmu

Nadal podstawową formą współpracy pomiędzy deweloperem a najemcą są umowy najmu. W tej sytuacji deweloper jest właścicielem działki, magazynu i towarzyszącej mu infrastruktury, a klient, po uzgodnionych stawkach – najczęściej płatnych w cyklu miesięcznym, wynajmuje obiekt przez ustalony czas. W dużym uproszczeniu umowy podpisywane na rynku deweloperów powierzchni magazynowych można podzielić na krótko i długoterminowe.

Krótkoterminowe umowy są zawierane na okres od 6 miesięcy do 3 lat (najem krótkoterminowy lub sezonowy), natomiast długoterminowe od 3 i więcej lat (szczególnie w przypadku magazynów dostosowanych do potrzeb produkcji – adaptacja istniejącego magazynu).

REKLAMA

Średni okres najmu powierzchni magazynowej w Polsce wynosi od 3 do 5 lat. Zdarzają się również umowy typu month-to-month przedłużane z miesiąca na miesiąc. Zazwyczaj to deweloper proponuje treść umowy, która stanowi podstawę do negocjacji. Kontrakt jest dostosowywany do indywidualnych potrzeb, standardów i preferencji drugiej strony. Finalny kształt umowy, zwłaszcza w przypadku operatorów logistycznych, zależy również od umów jakie podpisują oni ze swoimi klientami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pre-Let i BTS

Rodzajami kontraktów, które wybierają Klienci, szczególnie w ostatnim czasie pokryzysowej rzeczywistości, są umowy typu pre-let i build-to-suit (BTS). Kluczowe jest rozróżnienie znaczenia obu pojęć. Build-to-suit to niestandardowy obiekt budowany ściśle według indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli mówimy o standardowym obiekcie magazynowym klasy A, który zostanie wybudowany z przeznaczeniem dla konkretnego klienta to wtedy mówimy o umowach typu pre-let lub przednajmu.

Umowy zawarte na wynajem magazynu BTS są zazwyczaj kontraktami długoterminowymi – od 5 nawet do 15 i więcej lat. Taki obiekt, z licznymi indywidualnymi rozwiązaniami, po zakończeniu umowy najmu jest znacznie trudniej ponownie wynająć niż standardowy magazyn. Natomiast umowy typu pre-let lub przednajmu są kontraktami zawartymi najczęściej na okres 5 lat, a po upływie okresu wynajmu magazyn relatywnie łatwo wraca na rynek i znajduje nowego najemcę.

Należy zaznaczyć, że umowy BTS lub pre-let są nadal bardziej opłacalnymi i mniej ryzykownymi rozwiązaniami dla dewelopera. Taka powierzchnia jest wynajęta już w momencie rozpoczęcia budowy, co minimalizuje ryzyko finansowe, jakie występuje przy budowie magazynów spekulacyjnych „na rynek”. Ma to kluczowe znaczenie
w rozmowach z instytucjami finansującymi inwestycje przemysłowe.

Fee Development

W Polsce, jak dotychczas mało popularna, za to często spotykana na rynkach europejskich i amerykańskich jest umowa typu fee development. To forma umowy określająca obowiązki i wynagrodzenie dla dewelopera z tytułu prowadzenia inwestycji budowlanych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Deweloper nie finansuje budowy ze środków własnych, natomiast uzyskuje wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług deweloperskich i zarządzania inwestycjami budowlanymi.

Inwestorzy – czyli klienci, przyszli najemcy – wykorzystują wiedzę i doświadczenie dewelopera już w trakcie projektowania i budowy. Ten rodzaj biznesu pozwala deweloperowi na generowanie dodatkowych zysków bez konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych. Najmniej popularnym na polskim rynku rodzajem transakcji są umowy typu sell and lease back. W tym wypadku deweloper kupuje obiekt od klienta, a klient w tym samym kontrakcie zobowiązuje się do jego wynajęcia na długi okres minimum 15 lat. 

Głównym zadaniem dewelopera jest rozpoznanie potrzeb klienta i dobranie takiego rozwiązania, które w pełni odpowiada jego wymaganiom i możliwościom inwestycyjnym. To na jakich zasadach najemca będzie współpracował z deweloperem zależy jedynie od Klienta i wynika najczęściej ze strategii rozwoju firmy na danym rynku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA