REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów w umowie o wyposażenie magazynu

Subskrybuj nas na Youtube
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku realizacji wyposażenia magazynu, właściciel powinien zawrzeć umowę o dzieło.  Taka umowa to tzw. umowa rezultatu – liczy się efekt pracy wykonawcy, a nie jego staranne działanie, jak w umowie zlecenia.

Odpowiednio przygotowane do przechowywania magazyny to niejednokrotnie klucz do sukcesu firm zajmujących się składem i przechowywaniem rzeczy. W działalności magazynowej bardzo ważną kwestią jest odpowiednio dokonane wyposażenie magazynu – terminowe i wolne od wad.

REKLAMA

Z punktu widzenia właściciela magazynu, w przypadku realizacji wyposażenia magazynu, najkorzystniej jest zawrzeć umowę o dzieło (dziełem będzie tu wykonanie wyposażenia). Taka umowa to tzw. umowa rezultatu – liczy się efekt pracy wykonawcy, a nie jego staranne działanie (jak w umowie zlecenia).

W tym kontekście istotne znaczenie dla właściciela przyszłego magazynku ma kwestia odbioru robót wykonanych przez przyjmującego dzieło do wykonania. Dlaczego? Otóż odebranie dzieła jest czynnością aprobującą, iż wyposażenie magazynu zostało wykonane w sposób zgodny z umową.

Wykonanie dzieła uznaje się za prawidłowe z chwilą podpisania przez strony protokołu zdawczo – odbiorczego, nie stwierdzającego zastrzeżeń w wykonaniu przedmiotu umowy.

Od momentu odbioru dzieła zamawiający nie może się już powoływać na niezgodność dzieła z umową, tylko wyłącznie na ewentualne wady dzieła, które ujawniłyby się później. Od tej chwili dalsze stosunki stron kształtować się mogą na zasadach przewidzianych przepisami z tytułu rękojmi za wady i odpowiedzialności gwarancyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga na odbiór dzieła

Tym samym odebranie dzieła przez zamawiającego ma bardzo istotne znaczenie faktyczne i prawne. Zamyka ono etap „wykonania zobowiązania”. Umożliwia przyjmującemu zamówienie zwolnienie się ze zobowiązania przez stwierdzenie, iż spełnił swój obowiązek wykonania dzieła zgodnie z umową. Natomiast odebranie dokonane z zastrzeżeniami nie może wywołać powyższych skutków.

Kiedy dzieło, jakim jest wyposażenie magazynu powinno zostać odebrane?

Pierwszą przesłanką powstania obowiązku odebrania dzieła jest jego wykonanie zgodnie z umową. Zamawiający nie jest zatem obowiązany do odbioru, jeżeli dzieło dotknięte jest np.: wadami fizycznymi lub prawnymi. 

Drugą przesłanką powodującą obowiązek odbioru dzieła jest jego zaoferowanie przez wykonawcę. Łączne spełnienie tychże przesłanek powoduje powstanie obowiązku odbioru dzieła po stronie zamawiającego wyposażenie magazynu.

Jak skonstruować postanowienia umowne w zakresie odbioru robót?

REKLAMA

Aby ustrzec się przed przykrymi w skutkach niespodziankami po odbiorze prac wyposażeniowych magazynu, warto do umowy z wykonawcą wyposażenia wprowadzić pewne pomocne postanowienia. Przede wszystkim w umowie o dzieło warto zastrzec, iż odbiór dzieła nastąpi po uprzednim sprawdzeniu wykonanych prac oraz po usunięciu ewentualnych usterek (warto określić w umowie termin ich usunięcia). 

Proszę jednak pamiętać – dopóki zamawiający nie dokona odbioru prac, jest na mocniejszej pozycji. Łatwiej bowiem oczekiwać od wykonawcy poprawienia prac, niż później, po ich odbiorze, wykazać powstałe wady – jest to zdecydowanie bardziej kosztowny i dłuższy proces i trudniej jest nakłonić wykonawcę do dokonania na jego koszt stosownych napraw już po odebraniu prac.

Ponadto, przed podpisaniem protokołu zdawczo – odbiorczego, wykonawca może od umowy odstąpić, czy też zażądać kar umownych (jeśli były zastrzeżone), bądź odszkodowania.

Zanim więc zamawiający podpisze protokół odbioru, powinien upewnić się, czy wyposażenie jest dobrze wykonane. Później bowiem trudniej będzie wymusić usunięcie usterek (chyba, że macie gwarancję wykonawcy na prace).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA