REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
logistyka miejska
Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem
Miejska pracownia logistyczna
Inne

REKLAMA

REKLAMA

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

Logistyka miejska to nie moda. To konieczność

Logistyka miejska to dziedzina, która zajmuje się sprawnym przemieszczaniem ludzi, towarów i informacji w przestrzeni miejskiej. W przeciwieństwie do urbanistyki, logistyka opiera się na analizie danych, codziennych nawyków mieszkańców, przepływach ruchu, punktach krytycznych oraz kosztach społecznych i ekonomicznych. Dobrze zaplanowana logistyka to kręgosłup funkcjonującego miasta – nie tylko metropolii, ale też mniejszych ośrodków. To także narzędzie do przewidywania konsekwencji, a nie jedynie reagowania na skutki.

REKLAMA

Bezmyślne kopiowanie rozwiązań z Zachodu – ślepa uliczka

REKLAMA

W polskich realiach zbyt często mamy do czynienia z mechanizmem urbanistycznego kopiuj-wklej. Tworzenie woonerfów, które na Zachodzie są niewielkimi enklawami pieszych, w Polsce kończy się zamykaniem ważnych ulic, likwidacją parkingów w kluczowych punktach oraz przekształcaniem kilku dzielnic w strefy płatnego parkowania – bez zapewnienia alternatywy. Rowerowe kontrapasy umieszcza się na ulicach jednokierunkowych, mimo że wielu rowerzystów nie zna obowiązujących przepisów i nie rozumie zasad współdzielenia przestrzeni.

To wszystko w oderwaniu od lokalnych realiów – demografii, infrastruktury drogowej, przyzwyczajeń społecznych czy stanu transportu zbiorowego. W efekcie mamy nie optymalizację, lecz chaos. Mieszkańcy, którzy powinni być beneficjentami zmian, czują się wypchnięci z przestrzeni publicznej.

Czy władza zapomniała, kto ją wybrał?

Radni, burmistrzowie, prezydenci i wójtowie zostali wybrani przez obywateli – mają służyć lokalnej społeczności, a nie narzucać jej rozwiązania. Tymczasem ich działania coraz częściej przypominają zarządzanie wbrew mieszkańcom. Brakuje konsultacji, realnego dialogu, a decyzje są podejmowane zza biurka, na podstawie prezentacji i folderów, a nie danych i analiz.

Czas na powrót do korzeni – miasta dla ludzi

REKLAMA

Nie jestem przeciwnikiem nowoczesności. Wręcz przeciwnie – chciałbym jej, ale mądrej, wyważonej i osadzonej w realiach. Miasto przyszłości to nie tylko rowery, zielone ławki i modne słowa. To także logistyka oparta o potrzeby codziennego życia: miejsca postojowe, dostęp do usług, komunikacja publiczna, ruch kołowy, pieszy – w równowadze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego apeluję do władz samorządowych i wojewódzkich – przestańcie pomijać specjalistów z dziedziny logistyki miejskiej. Dajcie głos ludziom, którzy rozumieją miasto jako żywy organizm. Uwzględniajcie mieszkańców w procesach decyzyjnych. I zacznijcie zarządzać miastem nie modą, ale odpowiedzialnymi decyzjami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

REKLAMA

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA