Art. 17 – 18a: włączanie się do ruchu
REKLAMA
REKLAMA
Włączanie się do ruchu
Art. 17 Prawa o ruchu drogowym określa sytuacje, w których mamy do czynienia z manewrem włączania się do ruchu. Co ważne, w art. 17 ust. 2 ustawodawca nakłada na kierowcę obowiązek zachowania „szczególnej ostrożności”, jak również ustąpić pierwszeństwa. Nie należy lekceważyć tego obowiązku gdyż może mieć on wpływ na ocenę zdarzenia przez sąd. Szczególna ostrożność jest bowiem zaostrzonym kryterium oceny zachowania uczestnika ruchu.
REKLAMA
Zgodnie z art. 17 ust. 1 włączania się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jak również przy wjeżdżaniu:
- na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
- na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
- na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
- na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
- pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.
Włączaniem się do ruchu nie będzie zatem zatrzymanie się na skrzyżowaniu celem ustąpienia pierwszeństwa.
Niezachowanie szczególnej ostrożności lub niepoprawne wykonanie manewru włączenia się do ruchu stanowić będzie wykroczenie z art. 86 par. 1 lub z art. 97 Kodeksu wykroczeń.
Kierowca narazi się na mandat i punkty karne:
- Nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu podczas włączania się do ruchu – mandat w wysokości 300 zł i 5 punktów
Włączanie się autobusów
Art. 18 Prawa o ruchu drogowym określa kwestie dość często lekceważone, zwłaszcza przez kierowców w dużych miastach. Zgodnie ustępem 1 kierujący pojazdem, zbliżając się do przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowany, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Zobacz: Art. 16 - ruch prawostronny
Od strony prawniczego brzmienia tego przepisu warto zwrócić uwagę na warunki jakie musi spełnić sytuacja, by taki obowiązek spoczywał na kierowcach. Po pierwsze musi być to oznaczony przystanek autobusowy (zatem nie ma obowiązku umożliwienia włączenia się do ruchu na tzw. „dzikich przystankach”). Po drugie chodzi o przystanki w obrębie obszaru zabudowanego.
Naruszenie obowiązku umożliwienia się włączenia z oznaczonego przystanku w obszarze zabudowany będzie stanowić wykroczenie drogowe, zagrożone mandatem w wysokości 200 zł.
Z kolei art. 18a ustawy określa sytuacje, w których do ruchu włącza się z przystanku autobus szkolny. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek
- zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał zatrzymania;
- zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu tym autobusem wjazd na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on zamiar wykonania takiego manewru.
Nieprzestrzeganie tego obowiązku również grozi mandatem karnym w wysokości 200 zł.
Zobacz: Mandaty i punkty karne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.