REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 17 – 18a: włączanie się do ruchu

włączanie się do ruchu, kodeks drogowy Fot. Fotolia
włączanie się do ruchu, kodeks drogowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy art. 17, 18 i 18a Prawa o ruchu drogowym regulują kwestię włączania się do ruchu drogowego. Nieprawidłowe wykonanie manewru włączania może nas narazić na mandat i punkty karne.

Włączanie się do ruchu

Art. 17 Prawa o ruchu drogowym określa sytuacje, w których mamy do czynienia z manewrem włączania się do ruchu.  Co ważne, w art. 17 ust. 2 ustawodawca nakłada na kierowcę obowiązek zachowania „szczególnej ostrożności”, jak również ustąpić pierwszeństwa. Nie należy lekceważyć tego obowiązku gdyż może mieć on wpływ na ocenę zdarzenia przez sąd. Szczególna ostrożność jest bowiem zaostrzonym kryterium oceny zachowania uczestnika ruchu.

REKLAMA

Zgodnie z art. 17 ust. 1 włączania się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jak również przy wjeżdżaniu:

  • na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania;
  • na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
  • na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych;
  • na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów lub pas ruchu dla rowerów;
  • pojazdem szynowym - na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli.

Włączaniem się do ruchu nie będzie zatem zatrzymanie się na skrzyżowaniu celem ustąpienia pierwszeństwa.

Niezachowanie szczególnej ostrożności lub niepoprawne wykonanie manewru włączenia się do ruchu stanowić będzie wykroczenie z art. 86 par. 1 lub z art. 97 Kodeksu wykroczeń.

Kierowca narazi się na mandat i punkty karne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu podczas włączania się do ruchu – mandat w wysokości 300 zł i 5 punktów

Włączanie się autobusów

Art. 18 Prawa o ruchu drogowym określa kwestie dość często lekceważone, zwłaszcza przez kierowców w dużych miastach. Zgodnie ustępem 1 kierujący pojazdem, zbliżając się do przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowany, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

Zobacz: Art. 16 - ruch prawostronny

Od strony prawniczego brzmienia tego przepisu warto zwrócić uwagę na warunki jakie musi spełnić sytuacja, by taki obowiązek spoczywał na kierowcach. Po pierwsze musi być to oznaczony przystanek autobusowy (zatem nie ma obowiązku umożliwienia włączenia się do ruchu na tzw. „dzikich przystankach”). Po drugie chodzi o przystanki w obrębie obszaru zabudowanego.

Naruszenie obowiązku umożliwienia się włączenia z oznaczonego przystanku w obszarze zabudowany będzie stanowić wykroczenie drogowe, zagrożone mandatem w wysokości 200 zł.

Z kolei art. 18a ustawy określa sytuacje, w których do ruchu włącza się z przystanku autobus szkolny. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek

  • zatrzymać się, o ile kierujący tym autobusem podał sygnał zatrzymania;
  • zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu tym autobusem wjazd na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu, o ile sygnalizuje on zamiar wykonania takiego manewru.

Nieprzestrzeganie tego obowiązku również grozi mandatem karnym w wysokości 200 zł.

Zobacz: Mandaty i punkty karne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA