REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie realia motocyklowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Sokołowski
VFR800 i ER6F Fot. Fotolia
VFR800 i ER6F Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie realia motocyklowe nie są różowe, tyczy się to ogólnie motoryzacji w kraju nawiślańskim. Zacząć należy od ogólnej świadomości motoryzacyjnej naszego społeczeństwa, która jest dosyć mała. Świadczą o tym chociażby statystyki zatrzymanych dowodów rejestracyjnych za brak badań technicznych, czy popularne „załatwianie” sobie tych badań. Nie rzadkie są w naszym kraju przypadki starych, zużytych nie nadających się do jazdy opon, cieknących olejem silników czy kół zamocowanych na dwie śruby.

Jednoślady niestety zajmują tutaj szczególną pozycję. W dużej części, bo na pewno nie w większości, użytkownicy monośladów traktują swoje pojazdy bardziej jako zabawkę i coś nieszkodliwego niż pełnoprawny pojazd ruchu drogowego. Co się z tym wiąże? Fakt, że do eksploatacji i stanu technicznego nie jest przywiązywana praktycznie żadna waga. Tak samo do ubioru, który często ogranicza się jedynie do przepisów prawa czyt. kasku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do podróży?

Jednym z takich przypadków kompletnej niedbałości o stan techniczny spotkałem w ubiegłym roku, kiedy na pewnym forum ktoś się „chwalił”, że obwiązał swoje lagi szmatami bo ciekną i nie ma chwilowo czasu, aby wymienić uszczelniacze w tych lagach. Gratulacje za pomysłowość, bo szmata jest znana z tego że w bardzo dobry sposób chłonie olej. Co się jednak wiąże z takim zaniedbaniem? Poziom oleju w lagach jest decydującym czynnikiem mający wpływ na pracę przedniego zawieszenia, a co za tym idzie prowadzenia motocykla. Sprawa komplikuje się, kiedy ten olej nam ucieka nierównomiernie z obu lag. W tym momencie każda zmiana kierunku jazdy grozi tym, że możemy się niespodziewanie przewrócić, albo koło nam ucieknie. Nie wspomnę już o hamowaniu awaryjnym, gdzie na tylko dwa amortyzatory wypełnione (w tym wypadku nie wypełnione) olejem działają siły rzędu kilkuset kilogramów. Brak odpowiedniego tłumienia równa się z utratą kontroli nad motocyklem co może pociągnąć za sobą znacznie gorsze konsekwencje.

Zobacz też: Co zabrać w podróż motocyklem?

REKLAMA

Rozciągną się łańcuch a żeby na zębatce zdawczej i odbiorczej są już zjedzone? Czas wymienić łańcuch, bezwarunkowo. Kolejny przypadek na który sam się natknąłem. Co się dzieje w pierwszej kolejności kiedy jeździmy na wyciągniętym i zużytym zestawie napędowym? Najmniej szkodliwe co może się stać to wykruszenie się zębów z zębatek. Znacznie gorsze w skutkach jest np. przerwanie się łańcucha, lub ułamanie popychacza sprzęgła przez przeskok łańcucha na przedniej zębatce. Nie wiem co jest gorsze, bo oba te wypadki mogą być fatalne w skutkach. Jeżeli się zerwie łańcuch są dwie opcje, pierwsza z nich to stracimy napęd i łańcuch w efektownym snopie iskier zostanie za nami, bądź uderzy w zadupek i w nim utknie, albo uderzy w naszą nogę, która będzie wymagać bardzo długiego leczenia. Druga opcja nie jest o wiele bardziej ciekawa, bo złamanie popychacza sprzęgła grozi wyciekiem oleju prosto pod tylne koło, a z czym to się wiąże już wiadomo. Popychacz sprzęgła można również złamać kiedy zapomnimy naciągnąć łańcuch do nominalnych wartości, czego niestety sam doświadczyłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Motocyklowe SUVy

Opony są tematem rzeką w naszym kraju szczególnie wśród motocyklistów, gdzie nierzadkie są praktyki kupowania opon używanych bądź potorowych. O ile weryfikując to co kupujemy jesteśmy w stanie nabyć używane opony będące w dobrym stanie, o tyle często jest to traktowane na równi z zakupem pełnowartościowych nowych opon. Skutek, jest taki że w najlepszym wypadku po 2-3 tyś km jeździmy na prawie zupełni łysych gumach. Na suchym może to nawet nie jest takie niebezpieczne i przyczepność nie maleje drastycznie, jednak w przypadku, kiedy spadnie nawet odrobina deszczu „tańczymy” jak na lodzie. A latem jak dobrze wiadomo burza może zdarzyć się w najmniej spodziewanym momencie. Wystające druty z opon również nie należą do rzadkich okazów, szczególnie wśród miłośników palenia gumy. Wystające druty nie świadczą o tym, że opona jest zużyta i już dawno powinna zostać przerobiona na gumki do ścierania. Tutaj również w najlepszym wypadku zejdzie nam powietrze, a w najgorszym opona po prostu wybuchnie w trakcie jazdy.

Zobacz też: Pierwszy motocykl - najgorsze wybory

Mimo tych już i tak przykrych uchybień lista naszych grzechów ciągnie się o wiele dalej, tylko że tym razem na papierze. Założę się, że każdy z Was zna choć jedną osobę poruszającą się na motocyklu bez prawa jazdy odpowiedniej kategorii. To jest chyba najpopularniejsze wykroczenie, ale nie jedyne. Również na własne oczy widziałem jak pewna „motocyklistka” przejechała przez pół polski bez prawa jazdy, bez dowodu rejestracyjnego, bez ubezpieczenia i na dodatek z na pół przeciętą i złożoną na nowo na kształt motocyklowej, angielską tablicą rejestracyjną. Skutki jazdy bez prawka odpowiedniej kategorii są jeszcze wymiernie niskie, bo czeka nas mandat w wysokości 300 zł, pod warunkiem że posiadamy inną kategorię inaczej jest 500zł. Wyżej opisany przypadek jest nieco ekstremalny i należy raczej do rzadkości, jednak tutaj interwencja stróżów prawa byłaby znacznie ostrzejsza i prawdopodobnie zaczęłoby się na areszcie i skończyło na sądzie. Równie nieprzyjemna jest sytuacja, w której motocyklista bez prawa jazdy spowoduje wypadek. Nawet jeżeli w wypadku jest on poszkodowanym nie może liczyć na wypłacenie odszkodowania z ubezpieczenia OC.

Zastanówmy się, dlaczego media postrzegają nas (motocyklistów) tak, a nie inaczej? Czy przez przypadek sami się do tego nie przyczyniamy?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA