REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie realia motocyklowe

Kajetan Sokołowski
VFR800 i ER6F Fot. Fotolia
VFR800 i ER6F Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie realia motocyklowe nie są różowe, tyczy się to ogólnie motoryzacji w kraju nawiślańskim. Zacząć należy od ogólnej świadomości motoryzacyjnej naszego społeczeństwa, która jest dosyć mała. Świadczą o tym chociażby statystyki zatrzymanych dowodów rejestracyjnych za brak badań technicznych, czy popularne „załatwianie” sobie tych badań. Nie rzadkie są w naszym kraju przypadki starych, zużytych nie nadających się do jazdy opon, cieknących olejem silników czy kół zamocowanych na dwie śruby.

Jednoślady niestety zajmują tutaj szczególną pozycję. W dużej części, bo na pewno nie w większości, użytkownicy monośladów traktują swoje pojazdy bardziej jako zabawkę i coś nieszkodliwego niż pełnoprawny pojazd ruchu drogowego. Co się z tym wiąże? Fakt, że do eksploatacji i stanu technicznego nie jest przywiązywana praktycznie żadna waga. Tak samo do ubioru, który często ogranicza się jedynie do przepisów prawa czyt. kasku.

REKLAMA

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do podróży?

Jednym z takich przypadków kompletnej niedbałości o stan techniczny spotkałem w ubiegłym roku, kiedy na pewnym forum ktoś się „chwalił”, że obwiązał swoje lagi szmatami bo ciekną i nie ma chwilowo czasu, aby wymienić uszczelniacze w tych lagach. Gratulacje za pomysłowość, bo szmata jest znana z tego że w bardzo dobry sposób chłonie olej. Co się jednak wiąże z takim zaniedbaniem? Poziom oleju w lagach jest decydującym czynnikiem mający wpływ na pracę przedniego zawieszenia, a co za tym idzie prowadzenia motocykla. Sprawa komplikuje się, kiedy ten olej nam ucieka nierównomiernie z obu lag. W tym momencie każda zmiana kierunku jazdy grozi tym, że możemy się niespodziewanie przewrócić, albo koło nam ucieknie. Nie wspomnę już o hamowaniu awaryjnym, gdzie na tylko dwa amortyzatory wypełnione (w tym wypadku nie wypełnione) olejem działają siły rzędu kilkuset kilogramów. Brak odpowiedniego tłumienia równa się z utratą kontroli nad motocyklem co może pociągnąć za sobą znacznie gorsze konsekwencje.

Zobacz też: Co zabrać w podróż motocyklem?

Rozciągną się łańcuch a żeby na zębatce zdawczej i odbiorczej są już zjedzone? Czas wymienić łańcuch, bezwarunkowo. Kolejny przypadek na który sam się natknąłem. Co się dzieje w pierwszej kolejności kiedy jeździmy na wyciągniętym i zużytym zestawie napędowym? Najmniej szkodliwe co może się stać to wykruszenie się zębów z zębatek. Znacznie gorsze w skutkach jest np. przerwanie się łańcucha, lub ułamanie popychacza sprzęgła przez przeskok łańcucha na przedniej zębatce. Nie wiem co jest gorsze, bo oba te wypadki mogą być fatalne w skutkach. Jeżeli się zerwie łańcuch są dwie opcje, pierwsza z nich to stracimy napęd i łańcuch w efektownym snopie iskier zostanie za nami, bądź uderzy w zadupek i w nim utknie, albo uderzy w naszą nogę, która będzie wymagać bardzo długiego leczenia. Druga opcja nie jest o wiele bardziej ciekawa, bo złamanie popychacza sprzęgła grozi wyciekiem oleju prosto pod tylne koło, a z czym to się wiąże już wiadomo. Popychacz sprzęgła można również złamać kiedy zapomnimy naciągnąć łańcuch do nominalnych wartości, czego niestety sam doświadczyłem.

Zobacz też: Motocyklowe SUVy

Opony są tematem rzeką w naszym kraju szczególnie wśród motocyklistów, gdzie nierzadkie są praktyki kupowania opon używanych bądź potorowych. O ile weryfikując to co kupujemy jesteśmy w stanie nabyć używane opony będące w dobrym stanie, o tyle często jest to traktowane na równi z zakupem pełnowartościowych nowych opon. Skutek, jest taki że w najlepszym wypadku po 2-3 tyś km jeździmy na prawie zupełni łysych gumach. Na suchym może to nawet nie jest takie niebezpieczne i przyczepność nie maleje drastycznie, jednak w przypadku, kiedy spadnie nawet odrobina deszczu „tańczymy” jak na lodzie. A latem jak dobrze wiadomo burza może zdarzyć się w najmniej spodziewanym momencie. Wystające druty z opon również nie należą do rzadkich okazów, szczególnie wśród miłośników palenia gumy. Wystające druty nie świadczą o tym, że opona jest zużyta i już dawno powinna zostać przerobiona na gumki do ścierania. Tutaj również w najlepszym wypadku zejdzie nam powietrze, a w najgorszym opona po prostu wybuchnie w trakcie jazdy.

Zobacz też: Pierwszy motocykl - najgorsze wybory

Mimo tych już i tak przykrych uchybień lista naszych grzechów ciągnie się o wiele dalej, tylko że tym razem na papierze. Założę się, że każdy z Was zna choć jedną osobę poruszającą się na motocyklu bez prawa jazdy odpowiedniej kategorii. To jest chyba najpopularniejsze wykroczenie, ale nie jedyne. Również na własne oczy widziałem jak pewna „motocyklistka” przejechała przez pół polski bez prawa jazdy, bez dowodu rejestracyjnego, bez ubezpieczenia i na dodatek z na pół przeciętą i złożoną na nowo na kształt motocyklowej, angielską tablicą rejestracyjną. Skutki jazdy bez prawka odpowiedniej kategorii są jeszcze wymiernie niskie, bo czeka nas mandat w wysokości 300 zł, pod warunkiem że posiadamy inną kategorię inaczej jest 500zł. Wyżej opisany przypadek jest nieco ekstremalny i należy raczej do rzadkości, jednak tutaj interwencja stróżów prawa byłaby znacznie ostrzejsza i prawdopodobnie zaczęłoby się na areszcie i skończyło na sądzie. Równie nieprzyjemna jest sytuacja, w której motocyklista bez prawa jazdy spowoduje wypadek. Nawet jeżeli w wypadku jest on poszkodowanym nie może liczyć na wypłacenie odszkodowania z ubezpieczenia OC.

Zastanówmy się, dlaczego media postrzegają nas (motocyklistów) tak, a nie inaczej? Czy przez przypadek sami się do tego nie przyczyniamy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA