Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków / Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków / Lukasz Krol www.lukaszkrol.com / Materiały Powerdot

Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

Nie ma mowy o popularyzacji samochód elektrycznych bez sieci stacji ładowania. A w tej kwestii Polska wypada naprawdę blado. Pod koniec stycznia liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce wynosiła 6086.  Punktów ładowania, a nie ładowarek! Jedna ładowarka może mieć bowiem ich kilka. To tragicznie niski wynik. Zwłaszcza mają na uwadze fakt, że jednocześnie w naszym kraju zarejestrowanych jest 27 200 pojazdów w pełni elektrycznych.

Powerdot postawi 1750 punktów ładowania w Polsce

W Polsce możemy zatem mówić nie tyle o potrzebie budowania ładowarek dla aut elektrycznych. To mus absolutny. I w tym właśnie momencie na scenę wkracza firma Powerdot. Firma, która buduje ładowarki i która traktuję Polskę jako jeden z najważniejszych rynków. Powerdot został właśnie dokapitalizowany kwotą 100 mln euro – środki otrzymał od francuskiego funduszu infrastrukturalnego Antin. Wcześniej operator dostał 150 mln euro. Kwota przekłada się na imponujące plany. Te mówią nawet o 15 tys. punktów ładowania w całej Europie.

W całej Europie Powerdot uruchomił już 5 tysięcy punktów ładowania i jest w trakcie realizacji kolejnych 10 tysięcy. Polska jest dla nas jednym z najważniejszych rynków, ze względu na jej wielkość, potencjał ekonomiczny, a także stosunkowo wczesny etap rozwoju elektromobilności. Dlatego to tu uruchomiliśmy już ponad 250 punktów ładowania i jest w trakcie realizacji 1500 kolejnych – mówi Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Inwestycja Powerdot w Polsce sięgnie 200 mln zł do 2025 r.

Środki są potężne, a plany dalekosiężne? I tak, i nie. Bo Powerdot planuje wydać 200 mln zł przeznaczonych na inwestycje w Polsce do końca 2025 r. To niezbyt odległa perspektywa czasowa jak na budowę 1750 punktów ładowania dla samochodów elektrycznych. Gdzie jeszcze działa operator? Powerdot jest obecny także w Hiszpanii, Portugalii czy Belgii. Ma szerzej zakrojone plany od tych polskich jedynie we Francji.

Liczby robią wrażenie. A na nich kluczowe fakty się nie kończą. Bo Powerdot stawia na punkty szybkiego ładowania. Przykład? Buduje aktualnie 600 stacji ładowania przy sklepach Biedronka. Każdy będzie miał moc sięgającą 120 kW. Zakończenie tej inwestycji będzie oznaczało, że Powerdot stanie się rynkowym hegemonem. Potroi bowiem ilość złączy DC w Polsce.

Gdzie Powerdot stawia swoje ładowarki w Polsce?

Powyższy przykład zdradza też ogólną filozofię działania Powerdot. A tą można zebrać w haśle "destination charging". Firma tworzy infrastrukturę dla licznych sklepów oraz parków i galerii handlowych. Chodzi jej o miejsca, w których kierowca przebywa przez dłuższą chwilę i chwilę tę chwilę bez większych trudności może poświęcić na ładowanie samochodu elektrycznego. Dlatego Powerdot szykuje się do kolejnych współpracy. Realizuje również inwestycje dla franczyzobiorców takich marek detalicznych, jak Intermarche, SPAR, Auchan czy E.Leclerc.

Zasady współpracy? Powerdot pokrywa wszystkie koszty związane z budowanymi stacjami ładowania, a następnie pełni funkcję ich operatora.

Moto
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...