REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe oświetlenie, za które można stracić dowód rejestracyjny

Reflektory LED bez homologacji mogą być przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Reflektory LED bez homologacji mogą być przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Seat

REKLAMA

REKLAMA

Przerabianie reflektorów halogenowych na ksenonowe, bądź wymiana żarówek na tzw. niebieskie ksenony to częsty powód zatrzymania przez policjanta dowodu rejestracyjnego. Jakie oświetlenie auta jest w Polsce nielegalne?

Tuning oświetlenia w świetle przepisów prawa

Tuning oświetlenia to modny sposób na nadanie samochodowi indywidualnego charakteru. Polskie prawo bardzo restrykcyjnie podchodzi jednak do tego typu nowinek. Zamontowanie oświetlenia felg, spryskiwaczy lub ciemnych lamp z tyłu pojazdu może skutkować utratą dowodu rejestracyjnego. Mandat grozi natomiast kierowcy, który zaniedba stan lamp i reflektorów.

REKLAMA

REKLAMA

– Światła samochodowe są niezwykle ważne, dlatego że jeździmy w różnych porach dnia i nocy, również wtedy, gdy jest zła widoczność. Światła pozwalają kierowcy widzieć drogę, a innym użytkownikom widzieć, że pojazd się porusza, czyli widzimy i jesteśmy widzialni. Dlatego jest to niezwykle istotne, szczególnie dzisiaj, kiedy mamy duży ruch samochodowy i jest wielu użytkowników dróg, również piesi – mówi agencji informacyjnej Newseria Zenon Rudak, kierownik Centrum Technicznego Hella Polska.

Zobacz też: Jak zamontować oświetlenie LED?

Prawidłowe ustawienie świateł w samochodzie i jakość reflektorów samochodowych mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zgodnie z polskim prawem każdy kierowca ma obowiązek używania świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Zasada ta obowiązuje przez cały rok i przez całą dobę. Przy dobrych warunkach pogodowych od świtu do zmierzchu kierowca może zamiast świateł mijania używać świateł do jazdy dziennej. Od lutego 2011 r. wszystkie nowe samochody o masie do 3,5 t muszą być w nie wyposażone seryjnie. Użytkownicy starszych modeli mogą zamontować je samodzielnie, ale istotne jest, by oświetlenie posiadało europejską homologację. 

REKLAMA

Polscy kierowcy popełniają liczne błędy w zakresie oświetlenia samochodu, często wynikające z nieświadomości i nieznajomości prawa. W ramach tzw. tuningu oświetlenia stosują nieprawidłowe żarówki albo używają zamienników żarówek halogenowych w postaci elementów ksenonowych czy diodowych, które nie mają homologacji. Modne są także światła pod kolor nadwozia samochodu, podświetlone podwozie, felgi, a nawet spryskiwacze. Prawo bardzo restrykcyjnie podchodzi jednak do kwestii oświetlenia samochodu. Oprócz świateł do jazdy dziennej zezwala zamontować na zewnątrz samochodu tylko dodatkowe światła boczne lub obrysowe. Wszelkie inne elementy oświetleniowe są niedozwolone i mogą skutkować odebraniem dowodu rejestracyjnego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach tuningu oświetlenia wielu kierowców montuje ciemne lampy z tyłu, które mają albo kolor nadwozia, albo są czarne, a świecą na różne kolory. Takie rozwiązania są dostępne i możliwe, jeżeli są homologowane, czyli mają dopuszczenie do ruchu. Samodzielne naklejanie na lampy folii przyciemniających jest, po pierwsze, niedozwolone, a po drugie, powoduje, że nasze światła są gorzej widzialne dla innych. Oświetlenie samochodowe kieruje się pewnymi przepisami, bardzo restrykcyjnymi, i nie można sobie pozwolić na żadną dowolność – mówi Zenon Rudak.

Za sprawność oświetlenia w samochodzie odpowiedzialny jest kierowca, dlatego nie powinien on zapominać o regularnym kontrolowaniu jego stanu. Przed każdym wyjazdem w trasę, nawet krótką, powinien sprawdzić, czy wszystkie światła działają prawidłowo. Ze względu na fakt, że reflektory mogą samoczynnie zmieniać położenie na skutek drgań lub wstrząsów auta, specjaliści zalecają kontrolę i regulację ustawienia świateł po przejechaniu każdorazowo 10 tys. km. Regulacja świateł niezbędna jest także po wymianie żarówek lub reflektorów oraz po wszelkiego rodzaju naprawach blacharskich nadwozia.

Jeżeli sami dokonujemy pewnych korekt oświetlenia, np. wymiany żarówek czy ponownego montażu lamp, nieważne, czy jest to reflektor przedni, czy lampa tylna, to powinniśmy w stacji kontroli pojazdów sprawdzić ustawienie świateł. Złe ustawienie powoduje oślepianie innych użytkowników drogi, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu, a także powoduje, że również mu gorzej widzimy. Konstruktorzy samochodów wymyślili sposób ustawiania świateł, który jest z jednej strony najlepszy dla kierowcy, który prowadzi samochód, a z drugiej strony najbezpieczniejszy dla innych użytkowników drogi – mówi Zenon Rudak z Centrum Technicznego Hella Polska.

Hella Polska rozpoczęła przygotowania do drugiej edycji akcji edukacyjnej „Świecimy przykładem”, skierowanej do nauczycieli ponadgimnazjalnych szkół technicznych o kierunku samochodowym. W ramach akcji wykładowcom zostaną przekazane materiały informacyjne i pomoce naukowe, które będą pomocne w prowadzeniu lekcji oraz dodatkowych zajęć dydaktycznych w szkołach. Dodatkowo umożliwią nauczycielom prezentację najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych stosowanych w technice motoryzacyjnej. Materiały te wyjaśniają zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz reguły związane z wpływem prawidłowego ustawienia świateł i jakości reflektorów samochodowych na komfort podróży. Akcja rozpocznie się we wrześniu bieżącego roku.

Źródło: materiały prasowe Newseria.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA