Chiptuning, a gwarancja na samochód
REKLAMA
REKLAMA
Chiptuning, a gwarancja na samochód
REKLAMA
Modyfikację z zastosowaniem powerboxu często stosuje się wówczas, gdy auto jest na gwarancji. Należy pamiętać, że w nowoczesnych pojazdach komputer pamięta każdą zmianę oprogramowania i jest to bardzo łatwe do wykrycia przez serwis, który jest gwarantem danego samochodu. W autach pogwarancyjnych w większości przypadków zalecany jest jednak chiptuning, ten zmieniający całkowicie oprogramowanie. Daje to możliwość bardziej dokładnego i bezpieczniejszego wyregulowania eliminującego ryzyko jakichkolwiek nieprawidłowości.
REKLAMA
W większości przypadków serwis nie jest w stanie od razu odkryć modyfikacji. Potrzebna jest specjalna skomplikowana procedura sprawdzająca, czy sterownik wykonuje program fabryczny czy zmodyfikowany. Jednak trzeba wiedzieć, że niektóre serwisy renomowanych marek Premium sprawdzają programy sterujące standardowo podczas każdego przeglądu i nie ma co liczyć na to, że zmiany takie przejdą niezauważone, co może skutkować utratą gwarancji. Jednocześnie takie serwisy mają w swojej ofercie własną usługę modyfikacji, choć co oczywiste za odpowiednio większe pieniądze.
Zobacz też: Co to jest swap silnika?
Które silniki są dobre do chipowania?
„Ze względu na specyfikę chiptuningu nie wszystkie jednostki napędowe mogą być jemu poddane. Nie nadają się silniki starszej generacji z lat 80. i początku 90. ubiegłego wieku, ponieważ w większości przypadków są to konstrukcje mechaniczne pozbawione elektroniki. Łatwo to rozpoznać po tym, czy linka gazu podłączona jest bezpośrednio do pompy wtryskowej. Jeśli tak jest to oznacza, że jest to zupełnie mechaniczne sterowanie. W pojazdach, w których pedał gazu jest elektryczny tzw. driver – by – wire to gwarancja, że silnikiem steruje komputer i zmiana oprogramowania jest jak najbardziej możliwa” – mówi Grzegorz Staszewski, ekspert Motointegrator.pl.
Zobacz też: Jak wymienić tarcze hamulcowe na większe?
REKLAMA
Chiptuning doskonale sprawdza się w doładowanych silnikach dieslowskich. Można również dokonywać zmian sterowników w silnikach wolnossących jednak nie zawsze będzie się to wiązało przyrostem mocy; raczej z podniesieniem ogranicznika obrotów lub prędkości.
Czy samochód z przebiegiem np. 200 tys. kilometrów może być modyfikowany? Niestety przy kupnie auta używanego nie mamy gwarancji, że podawany przez sprzedającego przebieg jest zgodny z prawdą. Dlatego trudno jest weryfikować jego przydatność do chiptuningu wyłącznie na podstawie przebiegu i zawsze konieczne jest poddanie auta pełnej diagnostyce na hamowni. Często okazuje się, że samochody nawet z przebiegiem rzędu 300 – 400 tys. kilometrów są bardzo zadbane i nie ma przeciwwskazań, aby poprawić jego osiągi. Zawsze trzeba jednak przed dokonaniem jakiejkolwiek modyfikacji tuningowej najpierw zadbać o dobry stan opon, hamulców i układu jezdnego - elementów decydujących o komforcie i przede wszystkim bezpieczeństwie jazdy.
Źródło: Materiały prasowe Motointegrator.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.