Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Biorąc po uwagę stan naszych dróg przegląd zawieszenia należy wykonać co roku, najlepiej przed okresem wakacyjnym lub na wiosnę. Na podzespołach zawieszenia i układu kierowniczego nie warto oszczędzać. Od jego prawidłowej reakcji wiele zależy. Na początku zaczniemy od podstawowych czynności.
REKLAMA
Ustawiamy koła do jazdy na wprost i wyłączamy silnik. Opuszczamy szybę w drzwiach i delikatnie obracamy kierownicą w obie strony. Jeśli wyczuwalny jest nadmierny luz w układzie może być kilka powodów. Najprawdopodobniej są to łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe, tuleje dolnych wahaczy lub też sama przekładania kierownicza.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego dolnego wahacza wzdłużnego
REKLAMA
Przed przejściem do pracy pod samochodem, sprawdzamy stan amortyzatorów. Opieramy się o narożnik auta i uginamy go. Wykonujemy tą czynność kilka razy, jeżeli samochód nie wraca do swojego normalnego położenia oznacza to uszkodzenie amortyzatorów. Słuchamy również, czy pozostałe elementy zawieszenia nie wydają dziwnych pisków lub innych nieprzyjemnych dźwięków. Dla pewności możemy wybrać się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia stanu amortyzatorów.
Wjeżdżamy samochodem na kanał lub ustawiamy go na podnośniku warsztatowym, ewentualnie na „kobyłkach”. Zaczynamy od sprawdzenia ciśnienia w oponach i ich bieżnika. Wbrew pozorom można z niego dużo wyczytać. Przycięte opony po wewnętrznej stronie świadczą o złej geometrii kół. Łapiemy oburącz koło i poruszamy nim. Jeżeli jest wyczuwalny luz, może to świadczyć o wybiciu drążków.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana tylnego amortyzatora i sprężyny
Kiedy korzystamy z kanału możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy naszego zawieszenia. Obserwujemy dokładnie czy nie ma żadnych kolizji podczas skręcania kołami. Pamiętajmy, że większość usterek objawia się, kiedy przyłożymy odpowiednie obciążenie na dany element (ciężar samochodu).
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: demontaż półosi napędowych
Na końcu sprawdzamy dokładnie osłony przegubów. Muszą być szczelnie zaciśnięte. Oglądamy dokładnie amortyzatory, sprawdzamy czy nie ma na nich żadnych wycieków. Za pomocą łyżki metalowej sprawdzamy elementy metalowo – gumowe zawieszenia. Wystarczy je lekko odgiąć i sprawdzić ich stan. W przypadku stwierdzenia wyraźnego uszkodzenia należy jak najszybciej wymienić taki element. Na koniec udajemy się na ustawienie geometrii.
REKLAMA
REKLAMA