REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Opel Astra Sports Tourer Fot. Moto.wieszjak
Opel Astra Sports Tourer Fot. Moto.wieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala nam na ocenę faktycznego stanu silnika. W poradniku tym pokażemy jak dokonać takiego sprawdzenia w Astrze G i Zafirze A.

Silniki zamontowane w Oplu Astrze i Oplu Zafirze mają taką samą konstrukcję, dlatego opis będzie się tyczył tych dwóch modeli. Nie ma konkretnego przebiegu, okresu serwisowego czy cyklicznego przeglądu jeśli chodzi o ciśnienie sprężania. Jeżeli silnik naszego samochodu zaczyna tracić na dynamice a dodatkowo ma duży przebieg to warto pomyśleć o takim teście.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana płynu hamulcowego

Wykonując go możemy stwierdzić, w jakim stanie są tłoki, czy zawory. Wynik końcowy takiej kontroli decyduje o dalszej eksploatacji naszego silnika. Jeżeli wszystko będzie w odpowiedniej normie to nie podejmujemy żadnych działań. W innym przypadku czeka nas wymiana lub naprawa silnika. Do wykonania pomiaru będzie nam specjalistyczny manometr. Jest on do kupienia w sklepach specjalistycznych oraz serwisach aukcyjnych. Jego cena jest bardzo zróżnicowana od 100 do 500 złotych. Wszystko zależy od konkretnego modelu. Dla silnika benzynowego wystarczy zakres do 2 MPa. W przypadku Diesla musi już być to 4 MPa.

Wbrew pozorom uzyskanie jak najwyższej wartości nie jest najważniejsza podczas przeprowadzania takiego testu. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odczyt różnic w poszczególnych cylindrach. Nie powinna ona przekraczać 0.10 MPa. Jedynie w silniku wysokoprężnym 1.7 dopuszczalne jest 0.15MPa. W przypadku większej różnicy na jednym lub kilku cylindrach możemy już mówić o usterce. Najczęściej oznacza to uszkodzenie zaworów, zużycie pierścieni tłoków lub gładzi cylindrów. W silniku benzynowym do przeprowadzenia pomiaru musimy wykręcić świece zapłonowe. W Dieslu wykręcamy świece żarowe.

REKLAMA

Poniżej znajduje się zestawienie poszczególnych ciśnień dla każdego z silników:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki benzynowe

  • Silnik X12XE, Z12XE – 1.4 – 1.6MPa
  • Silnik X14XE – 1.28 – 1.7 MPa
  • Silnik Z14XE – 1.2 – 1.6 MPa
  • Silnik X16SR, Z16SE, X20XEV, Z22SE – 1.2 – 1.5 MPa
  • Silnik X16XEL, Z16XEL, X18XE1, Z18XE – 1.7 MPa

Silniki Diesla

  • Silnik X17DTL – 2.0 – 3.0 MPa
  • Silnik Y17DT – 2.6 – 3.0 MPa
  • Silnik X20DTL, Y20DTH, Y22DTR – 2.5 – 2.8 MPa

Przed rozpoczęciem pomiarów musimy dobrze rozgrzać silnik. Musi on osiągnąć temperaturę roboczą. Zaczynamy od silników benzynowych. Zaczynamy od wykręcenia świec zapłonowych. Demontaż ich na rozgrzanym silniku jest ryzykowny, jednak w tym przypadku jest to konieczność.

W silniku: Z/X12XE, Z/X14XE, X16XEL, Z16XE, Z18XE1 I Z22SE musimy na początku zdjąć osłonę silnika.

W modelu Z/X12XE pamiętajmy o zdjęciu osłony modułu zapłonowego z pokrywy głowicy. Robimy to w prawo w kierunku korka wlewu oleju. Dodatkowo w silnikach Z/X12XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1 i Z22SE należy odpiąć złącze od wspomnianego modułu zapłonowego. Teraz zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. W niektórych silnikach jak np. X20XEV, jest specjalne narzędzie na jednej z nasadek do zdejmowania ich. W przypadku braku robimy to za pomocą szczypiec.

Nie dopuszczalne jest ciągnięcie za kable w ten sposób możemy doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Przed wykręceniem świec zalecamy dokładnie wyczyścić ich okolice. Nie dopuszczalne jest wprowadzenie zabrudzeń do otworów po wymontowaniu świec. Dobrą metodą jest przedmuchanie tego miejsca za pomocą sprężonego powietrza. Jednak nie każdy ma dostęp do kompresora. W takim wypadku pozostaje tradycyjny odkurzacz.

Teraz otwieramy pokrywę skrzynki przekaźników, która znajduje się pod maską przy zbiorniczku płynu hamulcowego. Tam jest przekaźnik w kolorze fioletowym, który musimy wyjąć. Robimy to w celu uniemożliwienia wtryskiwania paliwa oraz zbierania się jego w katalizatorze podczas obracania wału korbowego poprzez kręcenie rozrusznikiem. Przed rozpoczęciem pomiaru przekręcamy kilka razy rozrusznikiem w celu usunięcia zanieczyszczeń z otworów po świecach.

W zależności od tego jaki manometr posiadamy to wkręcamy lub wciskamy jego końcówkę w otwór po świecy zapłonowej. Teraz przyda nam się pomoc drugiej osoba. Jedna musi obsługiwać manometr, druga natomiast kręcić rozrusznikiem trzymając wciśnięty pedał gazu. Powinno to trwać około 6 sekund. Będzie to widoczne, kiedy manometr przestanie wykazywać wzrost ciśnienia.

Proces ten powtarzamy na każdym cylindrze po czym porównujemy wartości obliczając różnicę. Na koniec montujemy świece zapłonowe i wkładamy przekaźnik paliwa.

Przechodzimy do silnika Diesla. Pierwszy krok to wymontowanie świec żarowych. Na początku odpinamy ujemną klemę akumulatora. W silniku 1.7 Demontujemy połączenia przewodów świec oraz widoczną szynę prądową.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych

Przed wykręceniem świec czyścimy dokładnie ich okolice. W silniku 2.0 odpinamy złącza i wykręcamy świece, nie ma szyny prądowej. Dodatkowo w silniku 2.0 demontujemy górną osłonę silnika i demontujemy przewód powietrza doładowującego. W jednostce 1.7 musimy odpiąć złącze od pompy wtryskowej.

Metoda pomiaru jest identyczna jak dla silnika benzynowego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA