Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
Silniki zamontowane w Oplu Astrze i Oplu Zafirze mają taką samą konstrukcję, dlatego opis będzie się tyczył tych dwóch modeli. Nie ma konkretnego przebiegu, okresu serwisowego czy cyklicznego przeglądu jeśli chodzi o ciśnienie sprężania. Jeżeli silnik naszego samochodu zaczyna tracić na dynamice a dodatkowo ma duży przebieg to warto pomyśleć o takim teście.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
Wykonując go możemy stwierdzić, w jakim stanie są tłoki, czy zawory. Wynik końcowy takiej kontroli decyduje o dalszej eksploatacji naszego silnika. Jeżeli wszystko będzie w odpowiedniej normie to nie podejmujemy żadnych działań. W innym przypadku czeka nas wymiana lub naprawa silnika. Do wykonania pomiaru będzie nam specjalistyczny manometr. Jest on do kupienia w sklepach specjalistycznych oraz serwisach aukcyjnych. Jego cena jest bardzo zróżnicowana od 100 do 500 złotych. Wszystko zależy od konkretnego modelu. Dla silnika benzynowego wystarczy zakres do 2 MPa. W przypadku Diesla musi już być to 4 MPa.
Wbrew pozorom uzyskanie jak najwyższej wartości nie jest najważniejsza podczas przeprowadzania takiego testu. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odczyt różnic w poszczególnych cylindrach. Nie powinna ona przekraczać 0.10 MPa. Jedynie w silniku wysokoprężnym 1.7 dopuszczalne jest 0.15MPa. W przypadku większej różnicy na jednym lub kilku cylindrach możemy już mówić o usterce. Najczęściej oznacza to uszkodzenie zaworów, zużycie pierścieni tłoków lub gładzi cylindrów. W silniku benzynowym do przeprowadzenia pomiaru musimy wykręcić świece zapłonowe. W Dieslu wykręcamy świece żarowe.
Poniżej znajduje się zestawienie poszczególnych ciśnień dla każdego z silników:
Silniki benzynowe
- Silnik X12XE, Z12XE – 1.4 – 1.6MPa
- Silnik X14XE – 1.28 – 1.7 MPa
- Silnik Z14XE – 1.2 – 1.6 MPa
- Silnik X16SR, Z16SE, X20XEV, Z22SE – 1.2 – 1.5 MPa
- Silnik X16XEL, Z16XEL, X18XE1, Z18XE – 1.7 MPa
Silniki Diesla
- Silnik X17DTL – 2.0 – 3.0 MPa
- Silnik Y17DT – 2.6 – 3.0 MPa
- Silnik X20DTL, Y20DTH, Y22DTR – 2.5 – 2.8 MPa
Przed rozpoczęciem pomiarów musimy dobrze rozgrzać silnik. Musi on osiągnąć temperaturę roboczą. Zaczynamy od silników benzynowych. Zaczynamy od wykręcenia świec zapłonowych. Demontaż ich na rozgrzanym silniku jest ryzykowny, jednak w tym przypadku jest to konieczność.
W silniku: Z/X12XE, Z/X14XE, X16XEL, Z16XE, Z18XE1 I Z22SE musimy na początku zdjąć osłonę silnika.
REKLAMA
W modelu Z/X12XE pamiętajmy o zdjęciu osłony modułu zapłonowego z pokrywy głowicy. Robimy to w prawo w kierunku korka wlewu oleju. Dodatkowo w silnikach Z/X12XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1 i Z22SE należy odpiąć złącze od wspomnianego modułu zapłonowego. Teraz zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. W niektórych silnikach jak np. X20XEV, jest specjalne narzędzie na jednej z nasadek do zdejmowania ich. W przypadku braku robimy to za pomocą szczypiec.
Nie dopuszczalne jest ciągnięcie za kable w ten sposób możemy doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Przed wykręceniem świec zalecamy dokładnie wyczyścić ich okolice. Nie dopuszczalne jest wprowadzenie zabrudzeń do otworów po wymontowaniu świec. Dobrą metodą jest przedmuchanie tego miejsca za pomocą sprężonego powietrza. Jednak nie każdy ma dostęp do kompresora. W takim wypadku pozostaje tradycyjny odkurzacz.
Teraz otwieramy pokrywę skrzynki przekaźników, która znajduje się pod maską przy zbiorniczku płynu hamulcowego. Tam jest przekaźnik w kolorze fioletowym, który musimy wyjąć. Robimy to w celu uniemożliwienia wtryskiwania paliwa oraz zbierania się jego w katalizatorze podczas obracania wału korbowego poprzez kręcenie rozrusznikiem. Przed rozpoczęciem pomiaru przekręcamy kilka razy rozrusznikiem w celu usunięcia zanieczyszczeń z otworów po świecach.
W zależności od tego jaki manometr posiadamy to wkręcamy lub wciskamy jego końcówkę w otwór po świecy zapłonowej. Teraz przyda nam się pomoc drugiej osoba. Jedna musi obsługiwać manometr, druga natomiast kręcić rozrusznikiem trzymając wciśnięty pedał gazu. Powinno to trwać około 6 sekund. Będzie to widoczne, kiedy manometr przestanie wykazywać wzrost ciśnienia.
Proces ten powtarzamy na każdym cylindrze po czym porównujemy wartości obliczając różnicę. Na koniec montujemy świece zapłonowe i wkładamy przekaźnik paliwa.
Przechodzimy do silnika Diesla. Pierwszy krok to wymontowanie świec żarowych. Na początku odpinamy ujemną klemę akumulatora. W silniku 1.7 Demontujemy połączenia przewodów świec oraz widoczną szynę prądową.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych
Przed wykręceniem świec czyścimy dokładnie ich okolice. W silniku 2.0 odpinamy złącza i wykręcamy świece, nie ma szyny prądowej. Dodatkowo w silniku 2.0 demontujemy górną osłonę silnika i demontujemy przewód powietrza doładowującego. W jednostce 1.7 musimy odpiąć złącze od pompy wtryskowej.
Metoda pomiaru jest identyczna jak dla silnika benzynowego.
REKLAMA
REKLAMA