REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Opel Astra Sports Tourer Fot. Moto.wieszjak
Opel Astra Sports Tourer Fot. Moto.wieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola ciśnienia sprężania pozwala nam na ocenę faktycznego stanu silnika. W poradniku tym pokażemy jak dokonać takiego sprawdzenia w Astrze G i Zafirze A.

Silniki zamontowane w Oplu Astrze i Oplu Zafirze mają taką samą konstrukcję, dlatego opis będzie się tyczył tych dwóch modeli. Nie ma konkretnego przebiegu, okresu serwisowego czy cyklicznego przeglądu jeśli chodzi o ciśnienie sprężania. Jeżeli silnik naszego samochodu zaczyna tracić na dynamice a dodatkowo ma duży przebieg to warto pomyśleć o takim teście.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana płynu hamulcowego

Wykonując go możemy stwierdzić, w jakim stanie są tłoki, czy zawory. Wynik końcowy takiej kontroli decyduje o dalszej eksploatacji naszego silnika. Jeżeli wszystko będzie w odpowiedniej normie to nie podejmujemy żadnych działań. W innym przypadku czeka nas wymiana lub naprawa silnika. Do wykonania pomiaru będzie nam specjalistyczny manometr. Jest on do kupienia w sklepach specjalistycznych oraz serwisach aukcyjnych. Jego cena jest bardzo zróżnicowana od 100 do 500 złotych. Wszystko zależy od konkretnego modelu. Dla silnika benzynowego wystarczy zakres do 2 MPa. W przypadku Diesla musi już być to 4 MPa.

Wbrew pozorom uzyskanie jak najwyższej wartości nie jest najważniejsza podczas przeprowadzania takiego testu. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odczyt różnic w poszczególnych cylindrach. Nie powinna ona przekraczać 0.10 MPa. Jedynie w silniku wysokoprężnym 1.7 dopuszczalne jest 0.15MPa. W przypadku większej różnicy na jednym lub kilku cylindrach możemy już mówić o usterce. Najczęściej oznacza to uszkodzenie zaworów, zużycie pierścieni tłoków lub gładzi cylindrów. W silniku benzynowym do przeprowadzenia pomiaru musimy wykręcić świece zapłonowe. W Dieslu wykręcamy świece żarowe.

REKLAMA

Poniżej znajduje się zestawienie poszczególnych ciśnień dla każdego z silników:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki benzynowe

  • Silnik X12XE, Z12XE – 1.4 – 1.6MPa
  • Silnik X14XE – 1.28 – 1.7 MPa
  • Silnik Z14XE – 1.2 – 1.6 MPa
  • Silnik X16SR, Z16SE, X20XEV, Z22SE – 1.2 – 1.5 MPa
  • Silnik X16XEL, Z16XEL, X18XE1, Z18XE – 1.7 MPa

Silniki Diesla

  • Silnik X17DTL – 2.0 – 3.0 MPa
  • Silnik Y17DT – 2.6 – 3.0 MPa
  • Silnik X20DTL, Y20DTH, Y22DTR – 2.5 – 2.8 MPa

Przed rozpoczęciem pomiarów musimy dobrze rozgrzać silnik. Musi on osiągnąć temperaturę roboczą. Zaczynamy od silników benzynowych. Zaczynamy od wykręcenia świec zapłonowych. Demontaż ich na rozgrzanym silniku jest ryzykowny, jednak w tym przypadku jest to konieczność.

W silniku: Z/X12XE, Z/X14XE, X16XEL, Z16XE, Z18XE1 I Z22SE musimy na początku zdjąć osłonę silnika.

W modelu Z/X12XE pamiętajmy o zdjęciu osłony modułu zapłonowego z pokrywy głowicy. Robimy to w prawo w kierunku korka wlewu oleju. Dodatkowo w silnikach Z/X12XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1 i Z22SE należy odpiąć złącze od wspomnianego modułu zapłonowego. Teraz zdejmujemy nasadki świec zapłonowych. W niektórych silnikach jak np. X20XEV, jest specjalne narzędzie na jednej z nasadek do zdejmowania ich. W przypadku braku robimy to za pomocą szczypiec.

Nie dopuszczalne jest ciągnięcie za kable w ten sposób możemy doprowadzić do uszkodzenia przewodów. Przed wykręceniem świec zalecamy dokładnie wyczyścić ich okolice. Nie dopuszczalne jest wprowadzenie zabrudzeń do otworów po wymontowaniu świec. Dobrą metodą jest przedmuchanie tego miejsca za pomocą sprężonego powietrza. Jednak nie każdy ma dostęp do kompresora. W takim wypadku pozostaje tradycyjny odkurzacz.

Teraz otwieramy pokrywę skrzynki przekaźników, która znajduje się pod maską przy zbiorniczku płynu hamulcowego. Tam jest przekaźnik w kolorze fioletowym, który musimy wyjąć. Robimy to w celu uniemożliwienia wtryskiwania paliwa oraz zbierania się jego w katalizatorze podczas obracania wału korbowego poprzez kręcenie rozrusznikiem. Przed rozpoczęciem pomiaru przekręcamy kilka razy rozrusznikiem w celu usunięcia zanieczyszczeń z otworów po świecach.

W zależności od tego jaki manometr posiadamy to wkręcamy lub wciskamy jego końcówkę w otwór po świecy zapłonowej. Teraz przyda nam się pomoc drugiej osoba. Jedna musi obsługiwać manometr, druga natomiast kręcić rozrusznikiem trzymając wciśnięty pedał gazu. Powinno to trwać około 6 sekund. Będzie to widoczne, kiedy manometr przestanie wykazywać wzrost ciśnienia.

Proces ten powtarzamy na każdym cylindrze po czym porównujemy wartości obliczając różnicę. Na koniec montujemy świece zapłonowe i wkładamy przekaźnik paliwa.

Przechodzimy do silnika Diesla. Pierwszy krok to wymontowanie świec żarowych. Na początku odpinamy ujemną klemę akumulatora. W silniku 1.7 Demontujemy połączenia przewodów świec oraz widoczną szynę prądową.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych

Przed wykręceniem świec czyścimy dokładnie ich okolice. W silniku 2.0 odpinamy złącza i wykręcamy świece, nie ma szyny prądowej. Dodatkowo w silniku 2.0 demontujemy górną osłonę silnika i demontujemy przewód powietrza doładowującego. W jednostce 1.7 musimy odpiąć złącze od pompy wtryskowej.

Metoda pomiaru jest identyczna jak dla silnika benzynowego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA