REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okresowy przegląd samochodu - co poddać w nim szczególnej kontroli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mechanik
mechanik
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Określone zaniedbania w czynnościach serwisowych auta mogą doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii. Oddając auto mechanikowi warto zwrócić mu uwagę na pewne czynności, które na skutek rutyny czy braku czas mogą być przez niego pominięte.

Mechanik nie zawsze pamięta o wszystkim

Oddając auto do mechanika można być przekonanym, że skontroluje on stan naszego auta i powiadomi o potencjalnych problemach z nim. Życie pokazuje jednak, że nie zawsze tak jest. Co gorsza, szansa, że auto zostanie podane profesjonalnej weryfikacji jest raczej niewielka. Powodem takiego stanu rzeczy najczęściej jest albo brak czasu na dokładny przegląd auta, albo niewystarczająca wiedza mechanika z zakresu rutynowej kontroli auta. Mechanik próbuje usunąć najczęściej tylko te usterki, które wskazał użytkownik pojazdu. Cześć winy za zaistniały stan rzeczy ponoszą jednak także właściciele pojazdów, gdyż nie godzą się oni płacić dodatkowo za przegląd auta, a jedynie za naprawdę auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wydawać mniej na utrzymanie samochodu?

REKLAMA

Oddając auto do mechanika warto zwrócić mu zatem uwagę na to, by skontrolował on określone jego podzespoły. Może to w przyszłości ustrzec nas przed bardzo kosztownymi naprawami. Dla przykładu przetarta manszeta przegubu choć kosztuje kilkadziesiąt złotych potrafi doprowadzić do zniszczenia przegubu wartego nawet kilkanaście razy więcej.

Jakie elementy warto polecić szczególnej kontroli mechanika? Po pierwsze geometrię podwozia. Złe ustawienie kół zwiększa szybkość zużywania się opon oraz negatywnie odbija się na prowadzeniu pojazdu (zwiększone ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni).

Kontrola systemu klimatyzacji jest niezbędna dla zapewnienia sprawności chociażby jej sprężarki. Braki czynnika chłodzącego w układzie powodują ograniczenie jej smarowania, a w rezultacie jej zatarcie. Koszt nowej sprężarki to przeciętnie ok. 1200 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego auta hybrydowe generują mniejsze koszty eksploatacji?

REKLAMA

Niezwykle istotnym elementem auta, a właściwie jego silnika, jest układ rozrządu. W zależności od jednostki napędowej może ona być wyposażona albo w pasek, albo łańcuch rozrządu. Pasek należy wymieniać po określonym przebiegu lub czasie (nie rzadziej niż raz na 5 lat). Łańcuch teoretycznie nie wymaga wymiany, lecz w praktyce ulega on rozciąganiu, co w rezultacie może spowodować przeskoczenie rozrządu. Zerwanie paska lub zbytnie obluzowanie łańcucha w większości przypadków kończy się zniszczeniem silnika.

W ramach okresowego serwisu auta mechanik powinien także skontrolować luz zawory (o ile silnik nie ma hydraulicznej regulacji luzu). Jest to czynność nieco czasochłonna, ale mając auto z instalacją LPG powinno się ją dokonywać chociaż co 30 tys. km, a w autach bez LPG średnio co 60 tys. km. Jazda z nieskasowanym luzem zaworowym powoduje, że zawory nie przylegają właściwie do ścian swoich gniazd. Silnik traci kompresję, osiągi a zawory zaczynają się przegrzewać. W autach z instalacją LPG dość szybko dochodzi do nadpalania się zaworów i uszkodzenia głowicy.

Dobry stan techniczny auta zależy także od kondycji płynów, jakimi został zalany silnik i jego osprzęt. Warto zatem okresowo wymieniać płyn hamulcowy (co ok. 4 lata), chłodniczy (co 3 lata) czy serwa kierownicy (w zależności od stanu).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA