Okresowy przegląd samochodu - co poddać w nim szczególnej kontroli?
REKLAMA
REKLAMA
Mechanik nie zawsze pamięta o wszystkim
Oddając auto do mechanika można być przekonanym, że skontroluje on stan naszego auta i powiadomi o potencjalnych problemach z nim. Życie pokazuje jednak, że nie zawsze tak jest. Co gorsza, szansa, że auto zostanie podane profesjonalnej weryfikacji jest raczej niewielka. Powodem takiego stanu rzeczy najczęściej jest albo brak czasu na dokładny przegląd auta, albo niewystarczająca wiedza mechanika z zakresu rutynowej kontroli auta. Mechanik próbuje usunąć najczęściej tylko te usterki, które wskazał użytkownik pojazdu. Cześć winy za zaistniały stan rzeczy ponoszą jednak także właściciele pojazdów, gdyż nie godzą się oni płacić dodatkowo za przegląd auta, a jedynie za naprawdę auta.
REKLAMA
Zobacz też: Jak wydawać mniej na utrzymanie samochodu?
REKLAMA
Oddając auto do mechanika warto zwrócić mu zatem uwagę na to, by skontrolował on określone jego podzespoły. Może to w przyszłości ustrzec nas przed bardzo kosztownymi naprawami. Dla przykładu przetarta manszeta przegubu choć kosztuje kilkadziesiąt złotych potrafi doprowadzić do zniszczenia przegubu wartego nawet kilkanaście razy więcej.
Jakie elementy warto polecić szczególnej kontroli mechanika? Po pierwsze geometrię podwozia. Złe ustawienie kół zwiększa szybkość zużywania się opon oraz negatywnie odbija się na prowadzeniu pojazdu (zwiększone ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni).
Kontrola systemu klimatyzacji jest niezbędna dla zapewnienia sprawności chociażby jej sprężarki. Braki czynnika chłodzącego w układzie powodują ograniczenie jej smarowania, a w rezultacie jej zatarcie. Koszt nowej sprężarki to przeciętnie ok. 1200 zł.
Zobacz też: Dlaczego auta hybrydowe generują mniejsze koszty eksploatacji?
REKLAMA
Niezwykle istotnym elementem auta, a właściwie jego silnika, jest układ rozrządu. W zależności od jednostki napędowej może ona być wyposażona albo w pasek, albo łańcuch rozrządu. Pasek należy wymieniać po określonym przebiegu lub czasie (nie rzadziej niż raz na 5 lat). Łańcuch teoretycznie nie wymaga wymiany, lecz w praktyce ulega on rozciąganiu, co w rezultacie może spowodować przeskoczenie rozrządu. Zerwanie paska lub zbytnie obluzowanie łańcucha w większości przypadków kończy się zniszczeniem silnika.
W ramach okresowego serwisu auta mechanik powinien także skontrolować luz zawory (o ile silnik nie ma hydraulicznej regulacji luzu). Jest to czynność nieco czasochłonna, ale mając auto z instalacją LPG powinno się ją dokonywać chociaż co 30 tys. km, a w autach bez LPG średnio co 60 tys. km. Jazda z nieskasowanym luzem zaworowym powoduje, że zawory nie przylegają właściwie do ścian swoich gniazd. Silnik traci kompresję, osiągi a zawory zaczynają się przegrzewać. W autach z instalacją LPG dość szybko dochodzi do nadpalania się zaworów i uszkodzenia głowicy.
Dobry stan techniczny auta zależy także od kondycji płynów, jakimi został zalany silnik i jego osprzęt. Warto zatem okresowo wymieniać płyn hamulcowy (co ok. 4 lata), chłodniczy (co 3 lata) czy serwa kierownicy (w zależności od stanu).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.