REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Integracja smartfona z autem: do jednego standardu długa droga

Connected Life Magazine
Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.
Integracja smartfona z autem: do jednego standardu długa droga
Integracja smartfona z autem: do jednego standardu długa droga
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Koncerny samochodowe łączą siły, by stworzyć nową generację pokładowych zestawów infotainment. Powstaje zupełnie nowy rynek.

W branży motoryzacyjnej wciąż panuje spory bałagan w zakresie rozwiązań umożliwiających integrację smartfona z pokładowym systemem multimedialnym. Na rynku są obecnie cztery standardy komunikacji: Android Auto, Car Play, MirrorLink oraz debiutancki Bosch MySpin. A na tym nie koniec. Koncerny motoryzacyjne łączą siły, by wprowadzić kolejny. I nietrudno zrozumieć, dlaczego.

REKLAMA

REKLAMA

Platforma SmartDeviceLink

Nad rozwojem otwartej platformy SmartDeviceLink (SDL) będzie pracować sporo firm: Ford, Honda, Mazda, PSA Peugeot Citroen oraz Subaru. Nie oznacza to oczywiście, że powstanie system, który będzie wyglądał tak samo w pojazdach różnych marek. Kluczowe jest jednak, że powinien działać bez zarzutu niezależnie od tego, jakim pojazdem będziemy podróżować. Bolączkę istniejących rozwiązań stanowi brak pewności co do kompatybilności telefonów, duża zależność od aktualizacji oprogramowania operacyjnego, terytorialne ograniczanie usługi (dostępna tylko na wybranych rynkach) oraz ubogi wybór aplikacji. A to nie jedyne powody frustracji klientów.

Nie jest tajemnicą, że producenci samochodów mają obecnie znikomy wpływ na rozwój Android Auto oraz CarPlay. Niekiedy (jak w przypadku zmiany Androida 4.4 na wersję 5.0) stają się wręcz bezradni, gdy dotychczas funkcjonujące rozwiązania przestają działać z powodu aktualizacji wprowadzanych przez Apple czy Google. Ponadto tracą wpływ na rynek aplikacji, które można zmonetyzować. Przemysł motoryzacyjny chętnie kontrolowałby to, jakie programy oraz usługi daje się uruchomić i pobierać stosowną marżę za „wpuszczenie na pokład”. A SDL zapewnia im taką możliwość.

Zobacz też: Dlaczego warto zainwestować w monitoring pojazdów?

REKLAMA

Twórcy SDL obiecują sporo: łatwą obsługę, sterowanie przy użyciu poleceń głosowych, wykorzystanie danych pojazdu do pracy aplikacji (np. informacje o parametrach pracy silnika oraz odczyt z fabrycznej anteny GPS), dobrą ochronę w celu zapewnienia prywatności oraz możliwość wygodnej integracji aplikacji (dostarczanych przez deweloperów) z głównym programem zainstalowanym w fabrycznym systemie infotainment. Ukłonem w stronę dostawców zewnętrznych ma być także Car Easy Apps, czyli platforma programowa do bezpiecznej wymiany danych, którą producenci określają mianem ekosystemu aplikacji mobilnych samochodu. Czy okaże się na tyle atrakcyjna, że znajdzie się wielu chętnych? Niewykluczone. W końcu perspektywa dostępu do rynku dziesiątek tysięcy nowych pojazdów jest kusząca. Otwiera się szansa na nowy biznes. Czy także dla polskich twórców? Zapytaliśmy o to przedstawicieli Emapy oraz NaviExperta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Na chwilę obecną eksplorujemy różne opcje. Bacznie obserwujemy rynek, starając się wybrać optymalną drogę rozwoju produktu – biorąc pod uwagę szerszy kontekst biznesowy i cele firmy. Priorytetem dla MapaMap jest teraz wzbogacenie produktu o nowe, lepsze mapy. Kolejnym krokiem będzie wprzęgnięcie jej w nowo tworzony ekosystem Emapa Web. Co będzie dalej, zobaczymy. MapaMap jest nadal jedną z bardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku nawigacji GPS, więc potencjał ten będziemy chcieli wykorzystać. Współpraca z systemami infotainment w pojazdach jest jedną z dróg, które rozważamy” – mówi Marcin Maroszek z firmy Emapa.

Zobacz też: Monitoring GPS auta odporny na zakłócanie!

„Oczywiście, interesuje nas branża connected cars i uważnie obserwujemy ten rynek. Informacja, że takie marki jak Ford, Mazda, Honda, Citroen czy Peugeot przymierzają się do wprowadzenia open sourceowej platformy, która zapewni integrację aplikacji na smartfony z samochodowymi systemami infotainment, jest bardzo obiecująca. Co z naszej perspektywy jest najbardziej wartościowe? Zapewnienie wspólnego standardu, dzięki czemu nie byłoby konieczne tworzenie różnych wersji aplikacji dla różnych producentów aut. Wejście na daną platformę wiąże się zawsze z konkretnymi kosztami i utrudnieniami w developmencie. Wspólny interfejs komunikacyjny w ujednoliconym rozwiązaniu zapewne sprawi, że więcej twórców aplikacji będzie zainteresowanych obecnością w tych systemach, a dla kierowców będzie oznaczało, że mają większy wybór” – wyjaśnia Adam Bąkowski, prezes zarządu NaviExpert

Tekst: Tomasz Okurowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA