REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy nie wolno stosować smaru w sprayu?

Preparaty w sprayu mogą być też szkodliwe; fot. Newspress.
Preparaty w sprayu mogą być też szkodliwe; fot. Newspress.

REKLAMA

REKLAMA

Preparaty smarujące w sprayu są łatwe w użyciu i skutecznie pomagają przy zapieczonych śrubach czy zatartych prowadnicach. Nie zawsze można z nich jednak korzystać! Kiedy spray może być szkodliwy?

Uniwersalne smary w sprayu mają właściwości smarujące, ale również płuczące, penetrujące i wiążące wodę. Są absolutnie niezbędne w każdym warsztacie, ale jak to bywa w przypadku rzeczy uniwersalnych, nie są doskonałe. W niektórych przypadkach nie można ich stosować, bo mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak przerobić auto z kratką na osobowe?

Stacyjka to nie zwykły zamek...

Płyn penetrujący w stacyjce to kiepski pomysł. Służy ona nie tylko jako zamek do blokady kierownicy, ale także przełącznik i przekaźnik odblokowujący immobiliser.

REKLAMA

Preparaty smarujące w sprayu mogą przewodzić prąd i to na tyle skutecznie, że można nimi zewrzeć styki, ale nie zawsze. Spray silikonowy może na tyle skutecznie zaizolować kluczyk, że nie odblokuje on elektroniki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy pióra wycieraczek nadają się do wymiany?

W dodatku, każdy smar po odparowaniu rozpuszczalnika staje się lepki, doskonale wiąże nie tylko wodę, ale i brud. To dlatego stacyjki powinno się płukać preparatami na bazie alkoholu, a w razie zacięć powinno się stosować bardzo małe ilości smarów teflonowych.

Daleko od hamulców

Spraye smarujące nie nadają się do „naprawy” hamulców. Można je zastosować do odrdzewienia niektórych śrub, chociażby tych mocujących zacisk, ale od samych elementów ciernych i hydraulicznych trzeba je trzymać jak najdalej.

Klocki zalane płynem smarującym nie nadają się do montażu, ponieważ wsiąka on w okładziny cierne. Tarcze hamulcowe (szczególnie te przednie) – jeśli zostaną zalane takim sprayem, muszą zostać dokładnie oczyszczone. Inaczej przez pierwsze kilometry naciśnięcie hamulca niewiele spowolni auto.

Zobacz też: Czy warto robić przegląd gaśnicy?

Olej, który jest składnikiem sprayu, nie jest również odporny na wysokie temperatury i nie służy elementom gumowym, które w przypadku hamulców i tak nie mają łatwych warunków.

Szmatka zawsze w ręku

Używając preparatów smarujących w sprayu trzeba również pamiętać, żeby usuwać ich nadmiar najszybciej jak to możliwe. Szczególnie jeśli smar może spływać na lakier.

Takie preparaty posiadają bowiem w składzie różne substancje rozpuszczające rdzę. Między innymi kwas fosforowy. Spokojnie! Nie roztopi on natychmiast powłoki lakierniczej, ale jeśli zostawimy takie zacieki na długi czas... Nie możemy się potem dziwić, że powłoka bezbarwna została zmatowiona.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA