REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Prawidłowe ciśnienie w oponach ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Fot. Newspress
Prawidłowe ciśnienie w oponach ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie w oponach ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Niestety, większość kierowców sprawdza je tylko raz – podczas montażu nowych opon lub po naprawie u wulkanizatora.

Prawidłowe ciśnienie, zgodne z zaleceniami producenta samochodu, gwarantuje najlepszą możliwą do uzyskania w danych warunkach przyczepność do jezdni. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że przyczyną aż 6% wypadków na drogach ekspresowych i autostradach ma swoją przyczynę właśnie w niewłaściwie napompowanych oponach lub w ich stanie. Pogarsza się on znacznie szybciej w oponach źle napompowanych, niż w tych o prawidłowym ciśnieniu.

REKLAMA

Zobacz również: Zmiana opon – jakie wybrać i kiedy zmienić?

Najbardziej niebezpieczna jest różnica ciśnień w oponach tej samej osi. Nieprawidłowe ciśnienie, obojętne czy zbyt niskie, czy zbyt wysokie, wskutek pogorszenia przyczepności powoduje wydłużenie drogi hamowania, czyli pogorszenie skuteczności hamowania. W przypadku różnych ciśnień w kołach tej samej osi, to o prawidłowym ciśnieniu będzie skuteczniej hamowało, niż to po przeciwnej stronie samochodu. Może to skończyć się ściąganiem samochodu na jedną stronę, nawet gdy jest on wyposażony w ABS i podobne systemy poprawiające działanie hamulców.

Zobacz również: Dlaczego opona zużywa się nierównomiernie?

REKLAMA

Złe ciśnienie stwarza podwyższone ryzyko wystrzału opony w wyniku nierównomiernego zużycia bieżnika i dużego wzrostu temperatury takiego koła. To także większe zużycie paliwa wskutek zwiększonych oporów toczenia, a tym samym większa emisja spalin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania, przeprowadzone na polskich drogach przez znane firmy oponiarskie w 2008 roku pokazały, że w ponad 70% przypadkach badane samochody miały nieprawidłowe ciśnienie w oponach. A przecież sprawdzenie ciśnienia choćby przy każdym lub co drugim tankowaniu nic nie kosztuje i zajmuje zaledwie 2 do 3 minut. To nie jest czas stracony.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA