Jak ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
REKLAMA
REKLAMA
Prawidłowe ciśnienie, zgodne z zaleceniami producenta samochodu, gwarantuje najlepszą możliwą do uzyskania w danych warunkach przyczepność do jezdni. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że przyczyną aż 6% wypadków na drogach ekspresowych i autostradach ma swoją przyczynę właśnie w niewłaściwie napompowanych oponach lub w ich stanie. Pogarsza się on znacznie szybciej w oponach źle napompowanych, niż w tych o prawidłowym ciśnieniu.
REKLAMA
Zobacz również: Zmiana opon – jakie wybrać i kiedy zmienić?
Najbardziej niebezpieczna jest różnica ciśnień w oponach tej samej osi. Nieprawidłowe ciśnienie, obojętne czy zbyt niskie, czy zbyt wysokie, wskutek pogorszenia przyczepności powoduje wydłużenie drogi hamowania, czyli pogorszenie skuteczności hamowania. W przypadku różnych ciśnień w kołach tej samej osi, to o prawidłowym ciśnieniu będzie skuteczniej hamowało, niż to po przeciwnej stronie samochodu. Może to skończyć się ściąganiem samochodu na jedną stronę, nawet gdy jest on wyposażony w ABS i podobne systemy poprawiające działanie hamulców.
Zobacz również: Dlaczego opona zużywa się nierównomiernie?
REKLAMA
Złe ciśnienie stwarza podwyższone ryzyko wystrzału opony w wyniku nierównomiernego zużycia bieżnika i dużego wzrostu temperatury takiego koła. To także większe zużycie paliwa wskutek zwiększonych oporów toczenia, a tym samym większa emisja spalin.
Badania, przeprowadzone na polskich drogach przez znane firmy oponiarskie w 2008 roku pokazały, że w ponad 70% przypadkach badane samochody miały nieprawidłowe ciśnienie w oponach. A przecież sprawdzenie ciśnienia choćby przy każdym lub co drugim tankowaniu nic nie kosztuje i zajmuje zaledwie 2 do 3 minut. To nie jest czas stracony.
REKLAMA
REKLAMA